AMuS: 'Hevige discussie over nieuw motorreglement, Red Bull wil 4-cilindermotor' Formule 1
Formule 1

AMuS: 'Hevige discussie over nieuw motorreglement, Red Bull wil 4-cilindermotor'

AMuS: 'Hevige discussie over nieuw motorreglement, Red Bull wil 4-cilindermotor'

De Formule 1-teams, de FIA en mogelijke nieuwe motorfabrikanten kunnen het vooralsnog niet eens worden over een nieuw motorreglement. Vanaf 2025 wil men een nieuwe krachtbron introduceren die zuiniger en goedkoper is, maar een consensus over de aspecten van zo'n motor is nog ver te zoeken. Met name Red Bull Racing en Mercedes zouden lijnrecht tegenover elkaar staan in de gesprekken.

De teams proberen nog altijd voor 2025 een reglement klaar te hebben, maar de gesprekken hiervoor liepen recentelijk erg stroef, zo meldt het doorgaans goed geïnformeerde Auto, Motor und Sport. In de afgelopen maanden waren de teams volop in gesprek en aan de vergadertafel zaten ook Audi en Porsche, twee partijen die mogelijk ook geïnteresseerd zijn in het fabriceren van motoren voor de Formule 1. Naar verluidt gaan de partijen in Italië opnieuw aan tafel wanneer de zomerstop voorbij is. In ieder geval lijkt het nieuwe motortijdperk vooralsnog te worden uitgesteld naar 2026.

Nieuwe F1-motoren worden groener en goedkoper

Over enkele details zouden de teams het wel eens zijn. Allereerst is iedereen van mening dat de brandstof die zal worden gebruikt 'groen' is, oftewel klimaat neutraal. Daarnaast wordt de motor vanaf 2025 of 2026 hybride, dat wil zeggen met zowel een traditionele verbrandingsmotor, als een elektrisch component voor extra vermogen. Daarnaast moeten de motoren een stuk goedkoper, het liefst zou de ontwikkeling en productie van de motoren niet meer dan honderd miljoen dollar per jaar moeten kosten. Dat is een relatief klein bedrag, gelet op de investeringen van onder andere Mercedes in de krachtbronnen van de afgelopen jaren.

Volgens het eerder genoemde medium is de grootste discussie ontstaan rondom de vraag of men voort moet borduren op het huidige V6-concept, of juist een geheel nieuwe weg in moet slaan, met een V4 (4-cilindermotor, red.). In ieder geval zijn de nieuwkomers Audi en Porsche een voorstander van die laatste optie. Andere fabrikanten hebben immers een fikse voorsprong als het gaat om kennis en technologie en een schone lei zet alles op 'nul'. Mogelijk is zo'n geheel nieuw motorconcept voor de twee Duitse geïnteresseerden überhaupt een vereiste om nog langer te investeren in Formule 1-techniek.

Aan de kant van Audi en Porsche staan Red Bull en Ferrari. Teambaas Christian Horner legt uit dat een V4 motor goedkoper is om te produceren en te ontwikkelen. 'De huidige V6 motor kost sowieso al twee miljoen om te produceren. Die 100 miljoen per jaar halen we dus niet. We moeten de kosten minstens met de helft reduceren. Een geheel nieuw motorconcept hoort daarbij', aldus de Brit, die ook denkt dat het implementeren van groene brandstof beter kan met een V4-concept.

Mercedes en Renault fel tegen V4-plannen

Mercedes en Renault denken hier echter compleet anders over. Renault-voorman Marcin Budkowski is van mening dat men groene energie kan verwikkelen in het huidige V6-concept. 'Waarom zouden we dan het dan opeens over een nieuwe boeg gooien? Alleen om nieuwkomers een eerlijker startpunt te geven? Je moet je plek en status in de Formule 1 ook met de tijd verdienen.'

Toto Wolff en co willen aan het V6-model vasthouden, simpelweg omdat men denkt hier uitgaven mee te sparen. Een nieuw concept betekent nieuwe investeringen en oriëntaties, iets wat juist voor een groter uitgavenpatroon kan leiden, zo klinkt het van de kant van de wereldkampioenen.

Al met al hebben de teams tot het einde van deze zomer om zelf tot een consensus te komen wat betreft de details van de nieuwe Formule 1-motor. Na die deadline mogen de FIA en de FOM namelijk zelf knopen doorhakken, omdat er anders te weinig tijd is richting 2025 en 2026 om het nieuwe motortijdperk voor te bereiden.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws