'Coureurs kunnen in Imola niet over de kerbs rijden' Formule 1
Formule 1

'Coureurs kunnen in Imola niet over de kerbs rijden'

'Coureurs kunnen in Imola niet over de kerbs rijden'

Verschillende Formule 1-ingenieurs hebben alarm geslagen, met de 2022-auto's zullen de coureurs in Imola heel voorzichtig moeten zijn voor de kerbs, want die zijn hoger en verraderlijker dan die in de eerste drie evenementen van het seizoen. Gedacht wordt dat de auto's met hun bodem te laag op de grond zullen liggen om over de kerbs te rijden.

Na de eerste drie races heeft de komst van de Formule 1 naar Imola onmiddellijk een probleem uitgelicht in verband met de kerbstones van het Italiaanse circuit. De 2022-auto's, die het grondeffect als voornaamste bron van aerodynamische belasting hebben, moeten noodzakelijkerwijs met de bodem zeer dicht bij het asfalt rijden. Zo zorgt de bodem voor de hoeveelheid downforce die de auto kan generen. Verschillende Ingenieurs zeggen tegen Motorsport.com problemen te zien met de rijhoogte en de kerbs op het circuit van Imola.

In het verleden hebben de coureurs in Imola doorgaans veel gebruik gemaakt van de kerbs, ook al waren die agressiever dan die in de eerste drie races van het seizoen. Maar met de nieuwe auto's van dit jaar zou de benadering van de kerbs veel voorzichtiger moeten zijn dan vorig jaar het geval was. Een Formule 1-ingenieur legt het probleem uit: 'Als je kijkt naar de start van de race van vorig jaar, toen Lewis Hamilton in bocht 1 over de kerbs moest om een aanrijding met Max Verstappen te voorkomen, dan zou hij met de auto's van dit jaar de onderkant van zijn auto ernstig hebben beschadigd.'

Lees ook

Kerbs geen probleem voor Magnussen

Xevi Pujolar, hoofd on-track engineering van het Alfa Romeo Racing team, was het ermee eens dat de coureurs heel voorzichtig moeten zijn met hoe ze de kerbs bij Enzo en Dino Ferrari benaderen. 'De benadering van de kerbstones is iets waar we rekening mee moeten houden. Het kan in sommige omstandigheden een beperkende factor zijn. We moeten voorzichtig zijn met hoe we de auto afstellen en hoeveel spoor we willen gebruiken. Het is echt nodig om voorzichtig te zijn op bepaalde delen van het circuit, want als we schade hebben, kan dat een grote impact hebben op het weekend.'

Aan de andere kant zijn er coureurs, zoals Kevin Magnussen, die denken dat de kerbs in Imola geen probleem zijn. Volgens de Deen is de Haas een competitieve auto, dus hoewel de kerbs een extra zorg kunnen zijn voor teams en coureurs, zou de VF-22 zich ook goed moeten aanpassen aan het Emiliaanse circuit. 'De auto's zijn dit jaar lager en stijver dus de overgang op de kerbs is zeker moeilijker dan het tot vorig jaar was. We zullen zien. Ik hoop dat we, wat onze uitdagingen ook zijn, toch competitief kunnen zijn. Ik denk dat onze auto heel sterk is dus we zouden het goed moeten doen.'

Lees ook

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws