De GPDA bespreekt informatierondes: 'Een beter geïnformeerde beslissing voor de FIA' Formule 1
Formule 1

De GPDA bespreekt informatierondes: 'Een beter geïnformeerde beslissing voor de FIA'

De GPDA bespreekt informatierondes: 'Een beter geïnformeerde beslissing voor de FIA'

De Formule 1-coureurs bespreken een nieuw idee om de besluitvorming tijdens regenraces te bevorderen. Momenteel controleert bijvoorbeeld de safety car de condities op de baan en dat is verre van ideaal, omdat deze wagen heel anders reageert op regenachtige omstandigheden dan Formule 1-auto's.

De voorzitter van de Grand Prix Drivers' Association (GPDA), Alex Wurz, maakt bekend dat het idee van zogenaamde 'informatierondes' onderzocht wordt. In deze rondes zouden de coureurs met hun eigen Formule 1-wagen kunnen controleren hoe de condities zijn. Hierna kunnen zij direct bij de wedstrijdleiding kunnen aangeven of het goed genoeg is om te kunnen racen.

'Met deze methode, als de teams de procedure goedkeuren, kunnen in tien minuten de auto's naar buiten. Dit zal dan ongeveer lijken op een ronde richting de grid', vertelt Wurz bij Motorsport.com. 'In deze ronde kunnen alle coureurs zien wat de omstandigheden zijn. Dan hebben we in plaats twintig meningen van twintig coureurs die hun leven riskeren, een beter geïnformeerde beslissing voor de FIA van de coureurs', legt hij uit.

'In een witte wolk van mist'

Behalve dat dit de veiligheid van de coureurs bevordert, heeft dit volgens Wurz meer voordelen. 'Het is ook beter voor de marshalls, omdat ze op die manier weten of ze de andere marshall-post kunnen zien, wanneer er auto's langsrijden. Als die namelijk niet zichtbaar is, dan hoort er niet gereden te worden, omdat ze een ongeluk niet zouden zien in een witte wolk van mist', legt Wurz uit.

'Met deze zogenaamde informatierondes kunnen dus ook de marshalls doorgeven wat de omstandigheden zijn. Dan heeft de race director een beter gevormd beeld en kunnen de miljoenen fans over de hele wereld het ook voor zichzelf zien', verklaart de voorzitter.

'De fans zullen meer respect krijgen voor beslissingen'

Het idee is momenteel nog in bespreking bij de GPDA, maar er is een grote kans dat de FIA dit ook zal meenemen. De FIA kreeg tijdens de Grand Prix in zowel Singapore als Japan veel kritiek, omdat fans het idee hadden dat er eerder begonnen had kunnen worden. 'We willen ervoor zorgen dat de fans zeker weten dat we geen softies zijn', vertelt Wurz.

'Het gaat er niet per se om dat we niet bekend staan als de gekken. We moeten vooral op zoek naar veiligheid. Maar wanneer fans realiseren dat coureurs de andere auto's niet kunnen zien, zullen zij meer respect hebben voor beslissingen als een uitstel van een race', eindigt Wurz.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws