De Meo trots op progressie Renault en Alpine: 'Dicht tegen de top-drie aan' Formule 1
Formule 1

De Meo trots op progressie Renault en Alpine: 'Dicht tegen de top-drie aan'

De Meo trots op progressie Renault en Alpine: 'Dicht tegen de top-drie aan'

Luca de Meo, CEO van Renault, is blij dat de Franse motorfabrikant nog altijd betrokken is bij het Formule 1-project. Op het moment lijkt Alpine een sterke bolide te hebben, ondanks dat het team door betrouwbaarheidsproblemen de punten niet wist te maximaliseren. De Meo denkt zelfs dat de renstal dicht tegen de top-drie aan zit. De Italiaan wil een team vol winnaars klaarzetten, al weet hij zelf dat het nog geen garantie voor succes biedt.

Fernando Alonso liet tijdens het Grand Prix-weekend in Australië de potentie van de A522 zien. De Franse renstal heeft dan ook veel veranderd om dit mogelijk te maken. 'We zijn heel erg verbeterd en we hebben een solide management, met Otmar Szafnauer, in het team aangebracht', zegt De Meo in Le Journal dell'Automobile. 'We hebben een langetermijnplan liggen. We willen binnen honderd Grands Prix een race winnen. We komen nu al dicht bij de top-drie. Maar zelfs als je veel kans maakt om te winnen, heb je veel geluk nodig. Je ziet dat ook bijvoorbeeld bij Paris Saint Germain in de Champions League.'

De Meo: 'Ik wilde Renault in F1 houden

In 2020 kwam de Italiaan binnen bij Renault. Toen waren er geruchten dat de Franse motorleverancier haar Formule 1-avontuur stop zou zetten. De Meo was een felle tegenstander van dat idee. 'Toen ik binnenkwam, werd mij verteld dat Renault uit de sport zou stappen. Ze hebben veertig jaar lang kunnen bouwen aan een mooie geschiedenis in de sport. Ik was hier fel op tegen. Ik wilde nooit het Formule 1-graf van Renault graven.'

In 2005 en 2006 kende Renault haar gloriejaren, door tweemaal beide kampioenschappen te winnen. Fernando Alonso werd in de jaren de wereldkampioen voor de Franse renstal. Doordat Renault nog altijd verbonden is met de sport, staat het nu in een rijtje met Red Bull Racing, Mercedes en Ferrari. 'Wij zijn de enige teams die alle onderdelen van de auto zelf bouwen. Mensen kunnen dit zien als weggegooid geld, maar de competitiviteit van de sport is fundamenteel voor ons merk', aldus De Meo.

Lees ook

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws