Dit vinden de teams na F1 GP Azerbeidzjan | 'Meest eenzame en frustrerende race' Formule 1
Formule 1

Dit vinden de teams na F1 GP Azerbeidzjan | 'Meest eenzame en frustrerende race'

Dit vinden de teams na F1 GP Azerbeidzjan | 'Meest eenzame en frustrerende race'

In 'Dit vinden de teams...' richt F1Maximaal het vizier op de wat kleinere teams in de Formule 1: Alpine, Alfa Romeo, Haas, McLaren en Williams. Hieronder kun je lezen wat de coureurs van de betreffende renstallen te zeggen hebben over hun recente prestaties op de baan.

Alpine

Voor de Grand Prix van Azerbeidzjan waren de startposities van de Alpine-coureurs niet bepaald ideaal. Esteban Ocon moest starten vanuit de pitstraat en Pierre Gasly mocht de race aanvangen vanaf P18. 'We hebben het alles gegeven wat we in huis hadden', begint Ocon in een persbericht van Alpine. 'We hoopten met de late stop nog dat er een safetycar zou komen, maar dingen vielen niet onze kant op. We kunnen trots zijn op wat we hebben geprobeerd vandaag', stelt de Fransman. 'Gelukkig gebeurde er op het einde niets, ik schrok er wel van. We zaten dit weekend niet waar we wilden zitten, maar we gaan verbeteren en op naar Miami.'

Daar sluit landgenoot en teamgenoot Gasly zich bij aan. 'Iedereen wil graag verder na dit weekend. Het was frustrerend voor iedereen binnen het team. We moeten verzekeren dat een prestatie als tijdens deze race niet wordt herhaald', vertelt Gasly. 'Dit is duidelijk niet waar we moeten zitten en we moeten volgende week in Miami sterker terugkomen. We probeerden vandaag iets met de strategie en we hoopten dat het zou werken, maar helaas konden we niet meer doen dan dat. Ik heb een paar dingen kunnen doen en dat is goed, maar die inhaalacties zijn veel beter als ze beloond worden met punten.'

Alfa Romeo

Net als voor Alpine was de race van Alfa Romeo ook een bittere pil voor het team. Het ging niet bepaald van een leien dakje met één auto achteraan op de grid en met één DNF. 'Dit was geen geweldige race voor ons', begint Valtteri Bottas in een persbericht van Alfa Romeo. 'We waren nooit bezig voor punten: we moeten begrijpen wat er gebeurde en hoe we terugkomen naar ons niveau van competitiviteit. Mijn race was lastig vanaf het begin, ik had contact met iemand in bocht twee en toen had ik schade. Het was daarna een lange race. We probeerden terug te komen, want hier kan van alles gebeuren, maar dat lukte niet. We moeten onze pace verbeteren.'

Teamgenoot Guanyu Zhou zag de eindstreep helaas niet, de race van de Chinees werd vroegtijdig beëindigd vanwege een probleem met de auto. 'Het is nooit leuk om een DNF achter je naam te schrijven, maar realistisch gezien hadden we geen kans op punten vandaag. We moesten de auto terugbrengen naar de garage omdat ik een alarm kreeg vanwege hoge temperaturen', legt Zhou uit. 'Voor ons was het een weekend om te vergeten. We moeten begrijpen wat er gebeurde. Ik ben er zeker van dat we dat kunnen doen, ik zie het in de mensen hier en thuis in de fabriek. We gaan alles doen om terug te komen.'

Haas

Bij Haas was de stemming ook een beetje grimmig. De strategie om te wachten op een safetycar of een rode vlag mocht net als bij Ocon niet baten voor Nico Hülkenberg. 'Het was heel hard werken', begint Hülkenberg in een persbericht van de Amerikaanse renstal. 'Het was een kwalificatierace voor mij, om eerlijk te zijn. Op het einde gingen mijn banden er heel snel aan. De safetycar kwam niet en die hadden we nodig voor de strategie. Hoe dan ook hebben we hier veel van kunnen leren, en dat is het positieve. Nu gaan we door naar Miami, waar ik denk dat we wat meer competitief kunnen zijn.'

Teamgenoot Kevin Magnussen had ook geen geluk. Vanwege contact in de eerste ronde had de Deen schade aan de voorvleugel, en dat was de rest van de race te merken. 'We zaten vast in het verkeer de hele dag, we hadden de pace voor meer, maar toch kon ik niet inhalen. Helaas had de DRS weinig impact. Het inhalen was echt moeilijk. Als ik kijk naar de auto's voor ons dan was ik sneller dan hen, maar ik kon er niet voorbij. Een beetje hetzelfde verhaal als vorig jaar, maar toen reden we in de punten. Hopelijk kunnen we het nog een keer proberen in Miami.'

McLaren

Nadat de Britse renstal een behoorlijke gok waagde met de strategie tijdens de Sprint, ging het iets beter tijdens de hoofdrace op zondag. Lando Norris wist wat punten te pakken, al bleef Oscar Piastri net op de elfde stek hangen. 'Het was een goede race en ik denk dat P9 het beste was dat ik vandaag kon doen', zegt Norris in een persbericht van McLaren. 'De safetycar was wat ongelukkig en toen zat ik vast achter Hülkenberg, maar we hebben wat punten kunnen scoren. We hebben goede dingen in de pijplijn, dus daar ben ik blij mee. We gaan proberen nog meer te verbeteren in Miami.'

Piastri baalde wel van de P11, maar is blij dat hij het weekend door is gekomen nadat hij zich niet lekker voelde. 'Het was echt jammer om de punten op een haar na te missen, maar we misten gewoon wat snelheid. Ik ben blij dat ik het weekend heb overleefd nadat ik me niet goed voelde en dat we wat hebben geleerd. Ik heb zeer veel geleerd over de banden in deze race, dus dat gaat ons helpen in het gevecht om de punten bij de volgende race. Ik bedank het team en iedereen in de fabriek voor de upgrades, want die hielpen wel degelijk. We gaan er weer voor in Miami.'

Williams

Het Williams-duo had het moeilijk met het nieuwe format in Bakoe. De Britse renstal is dan ook teleurgesteld dat de moeite niet werd beloond met punten. 'Het was echt moeilijk vandaag', trapt Albon af in een persbericht van Williams. 'Ik had wat schade aan mijn voorvleugel na contact met een McLaren, dus vanaf daar moest ik alles managen. Het was tricky om de Haas achter mij te houden en er was niet veel ruimte om in te halen in de korte DRS-zones. We hebben ons best gedaan om dit weekend te maximaliseren. Ik denk dat het één van mijn sterkste weekenden was, vooral na Australië.'

Sargeant maakte een harde crash mee op de zaterdag en kon daardoor niet meedoen aan de Sprint. Voor de Amerikaan was het een leerzaam weekend. 'Na alle dingen heb ik veel geleerd van dit weekend. In de race viel het moment van de safetycar niet helemaal goed, vanaf toen reed ik een eenzame, frustrerende race. Ik zat vast achter Zhou. Toen hij naar binnen ging was het gewoon te laat en was ik te ver verwijderd van de rest van de grid. Toen ik er voorbij ging, voelde de auto wel goed en was de pace goed. De snelheid over één ronde was dit weekend prima. Ik was daar wel blij mee gezien het nieuwe format. De race was niet slecht, maar viel gewoon niet onze kant op. Het was saai en eenzaam voor veel rijders.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws