Dit vinden de teams na GP Hongarije | 'Conclusie: de harde band werkte niet' Formule 1
Formule 1

Dit vinden de teams na GP Hongarije | 'Conclusie: de harde band werkte niet'

Dit vinden de teams na GP Hongarije | 'Conclusie: de harde band werkte niet'

In 'Dit vinden de teams...' richt F1Maximaal het vizier op de wat kleinere teams in de Formule `1: Alpine, Aston Martin, Alfa Romeo, Williams en Haas. Hieronder kun je lezen wat de coureurs van de betreffende renstallen te zeggen hebben over hun recente prestaties op de baan.

Alpine

Net als de voorgaande race stonden beide Alpine-coureurs afgelopen weekend in de punten. De Franse renstal leek meer snelheid te hebben dan McLaren, al sloegen ze de plank mis met hun strategie. Met een een-stopstrategie naar de harde band om de race daarmee uit te rijden bleek geen goede beslissing te zijn. Ondanks hun goede pace kwamen ze niet dichtbij aan Lando Norris.

Esteban Ocon is desalniettemin tevreden met de punten waarmee hij de zomerstop in gaat, maar hij ontkent niet dat het een uitdagende race was. 'Ik denk niet dat we het maximale eruit hebben gehaald', zei de Fransman. 'De strategie was lastig vandaag, maar we hebben er alsnog punten uit kunnen slepen. We staan nu vierde in het klassement en we zijn gretig om meer punten te scoren na de zomer.'

Fernando Alonso besprak hetzelfde. Alpine is goed bezig om McLaren achter zich te houden in het klassement. Ze hadden echter wel een iets beter resultaat verwacht gister. 'Na een drukke eerste ronde verloren we wat posities. We waren hierna bezig met onze eigen race en om de strategie van de harde band te laten werken. We waren optimistisch na zaterdag, dus we hadden meer verwacht. Al met al staan we nog steeds boven McLaren. We moeten punten blijven scoren.'

Aston Martin

Het zat bij Aston Martin niet allemaal mee. Sebastian Vettel scoorde een punt, maar Lance Stroll viel er met zijn elfde positie net buiten. Een incident in de eerste ronde deed niets goeds voor hun race, vooral niet toen Stroll later nog spinde met zijn bolide. Qua strategie was de Canadees niet thuis, en werd hij op de baan ingehaald door zijn teamgenoot.

Vettel liet weten dat hij hard moest knokken voor dat ene puntje. Hij was onderweg naar Esteban Ocon in de laatste ronde, maar de Virtual Safety Car gooide roet in het eten. 'De Virtual Safety Car deed ons pijn en we hadden geen tijd meer. Ik was zo dicht bij in de laatste ronde, maar ik had één bocht meer nodig om in te halen', zei de Duitser. Vettel gaf aan dat de race voor hen competitief was, en dus het verbeteren van de zaterdagen een focus moet zijn na de zomer.

Stroll vond dat hij wel een sterke race reed. Hij reed een andere strategie dan zijn Duitse teamgenoot, waardoor zijn zachte band richting het einde van de race niet veel meer te bieden had. 'De zachte band was niet de juiste band in die omstandigheden, maar die dingen gebeuren. Ik had het naar mijn zin in de top 10, maar had een incident met Ricciardo, ik denk dat hij geen grip had.' Stroll is het eens met Vettel dat ze competitief zijn, en de performance op de zaterdagen beter moet om het algehele resultaat te maximaliseren.

Alfa Romeo

Ook Alfa Romeo sloeg de plank mis met de harde band. Beide coureurs zakten naar achteren na de start, ze kwamen terug na een pitstop, maar uiteindelijk bleef er niks over van de witte Pirelli's. Valtteri Bottas moest zijn auto stil zetten een aantal rondes voor het einde van de race, terwijl Zhou Guanyu in gevecht was met Mick Schumacher voor P13. Uiteindelijk was het een nul-punten race voor de Italiaanse renstal.

Bottas gaf aan dat de harde band inderdaad niet zo snel ging als verwacht. De strategie van een enkele pitstop bereikte niet het resultaat waarop hij had gehoopt. 'Het was moeilijk om van de strategie af te wijken. Daarnaast moest ik de auto stoppen een paar rondes voor het eind. Het was een technisch probleem, we weten de details nog niet. Het is zeer jammer', vertelt Bottas. De Fin kijkt uit naar een pauze en om daarna weer met volle moed en kracht de tweede helft van het seizoen in te gaan.

Zhou vond de strategie van de race frustrerend. Het plan van het team werkte niet, waardoor Zhou een extra stop moest doen. Hierdoor kwam hij achteraan op de grid terecht. 'Het was frustrerend en ik kon mijn kansen niet benutten. Daarnaast hadden we wel een goede pace. We verdienden meer dan dit. Maar ik heb veel geleerd tot nu toe, en er is nog steeds veel ruimte voor verbetering.' Zhou sluit zich aan bij Bottas dat de zomerstop een goede pauze biedt. Alfa Romeo hoopt sterker terug te keren.

Haas

Helaas gaat ook Haas de zomerstop in met een nul-punten resultaat. Kevin Magnussen had schade na een incident met Daniel Ricciardo in de eerste ronde van de race. Hierdoor kon hij uiteindelijk niet verder komen dan de zestiende positie. Mick Schumacher was in gevecht achterin, maar had de snelheid niet om er meer dan een veertiende positie van te maken.

Magnussen geeft aan dat de schade aan zijn auto de boosdoener was. Hij kon de McLaren niet ontwijken. Desondanks kijkt Magnussen positief terug op de race. 'Het is zeker goed dat we de auto op de baan konden zetten en konden meten waarop we gehoopt hadden. Het wordt hard werken om de ronde tijden eruit te slepen, maar dat komt in de aankomende races wel.' De Deen gaat ervan uit dat de volledige potentie van de auto nog ontsleuteld moet worden.

Schumacher had het lastiger dan hij verwacht had. Hij hoopte dat de C2-band beter werkte. De strategie was min of meer een gok, waardoor hij na een goede start niet veel hoger in het veld terecht kwam. 'We hebben veel om na te kijken en te analyseren zodat we in Spa weten hoe het nieuwe pakket werkt en wat we nodig hebben om sneller te zijn. Ik denk dat dit goed zal werken in Spa'. Ondanks zijn resultaat gaat de Duitser met goede moed de zomerstop in.

Williams

Na een incident in de eerste ronde van de race moest Alexander Albon een pitstop maken vanwege schade aan de auto. Hierna kon hij achteraan aansluiten. Teamgenoot Nicholas Latifi ging voor een agressieve strategie met drie pitstops. Het mocht echter niet baten voor de Britse renstal.

Latifi sprak als eerste over de race van afgelopen weekend. Hij gaf aan dat de schade aan de vleugel na de start veel roet in het eten gooide. 'Door de schade sleten de banden veel sneller dan waar we op hadden gehoopt. De balans was erg lastig vanwege de wind, dus we moeten een manier vinden om dat aan te passen later in het seizoen. Het is niet de beste weg om de zomer in te gaan, maar we nemen de tijd om te herstellen voor Spa.'

Albon vond de race nog enigszins goed verlopen. Hij kijkt positief terug op de eerste helft van het seizoen, maar geeft ook aan dat Williams niet op het niveau is waar ze graag willen zijn. 'De banden sleten erg snel, en dat was niet makkelijk. Het was een moeilijk weekend voor ons, maar ook leerzaam om het nieuwe pakket te begrijpen. De eerste helft is best goed gegaan, en persoonlijk ben ik blij. We hebben nu de tijd om te resetten en sterker terug te komen.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws