otmar szafnauer alpine f1 gp bahrein 20235 Formule 1
Formule 1

Dit vinden de teams na GP België | 'Het hele weekend was enorm tricky'

otmar szafnauer alpine f1 gp bahrein 20235

In 'Dit vinden de teams...' richt F1Maximaal het vizier op de wat kleinere teams in de Formule 1: Alpine, Alfa Romeo, Haas, en Williams. Hieronder kun je lezen wat de coureurs van de betreffende renstallen te zeggen hebben over hun recente prestaties op de baan.

Alpine

De Franse renstal neemt na dit weekend afscheid van teambaas Otmar Szafnauer en ook sportief directeur Alan Permane moet na 34 jaar bij de fabriek vertrekken. Tien punten in België was hun afscheidscadeau. Pierre Gasly zat op een éénstop-strategie, waardoor de Fransman stevig in de punten reed, maar een trage pitstop zorgde ervoor dat hij met lege handen achter bleef. 'Het was een frustrerende namiddag zonder punten', zei Gasly achteraf. 'Ik maakte een goede start en won enkele plaatsen richting bocht twee. Richting Eau Rouge had ik pech dat ik achter Piastri terecht kwam, die schade had, waardoor ik weer werd ingelopen.' En ook het weer speelde niet echt in de kaarten van de nummer tien van Alpine. 'Ik probeerde mijn zachte banden zo lang mogelijk op te sparen omdat er kans op regen was, maar uiteindelijk regende het niet hard genoeg', aldus een teleurgestelde Gasly, die zijn afscheidnemende teambaas en sportief directeur nog veel succes wenste in de toekomst.

Esteban Ocon eindigde wel in de punten, op de achtste plaats en was achteraf tevreden over zijn race. 'Het waren enkele moeilijke weken, waarin er dingen gebeurden die buiten onze controle waren. Het voelt goed om weer te kunnen scoren hier in Spa', zei de Franse rijder. 'De achtste plaats is een goed resultaat als je op P14 start. Ik heb me kunnen amuseren met enkele leuke inhaalacties, zoals die op Yuki (Tsunoda, red.) en Alex (Albon, red.). Nu kunnen we ons weer opladen tijdens de zomerbreak.'

En dan was het de beurt aan de afscheidnemende Szafnauer. 'Tien punten is een hele verbetering tegenover de voorbije twee races. Langs de ene kant is het wat ongelukkig dat we niet beide wagens in de punten hadden vandaag. Maar ik wil beide rijders proficiat wensen met hun prestaties dit weekend. Gisteren werd Pierre derde in de sprint en vandaag zorgde Esteban voor punten. Het was vandaag mijn laatste race voor het team en ik wil iedereen bedanken die inspanningen heeft geleverd tijdens mijn tijd bij Alpine. Ik wens hen het allerbeste', sloot Szafnauer af.

Alfa Romeo

Geen punten voor Alfa Romeo in Spa, net zoals vorig weekend in Boedapest het geval was. Guanyu Zhou had voor het grootste deel van de race problemen met zijn remmen, terwijl Bottas twee keer op de mediumband ging maar nooit echt aanspraak maakte op een plek in de top tien. Enkele duels met Haas en Williams was het spannendste voor de Fin vandaag. 'Het was een degelijke race. Ik was blij met onze snelheid en met de gekozen strategie', zei Bottas achteraf. 'Ik wist dat het moeilijk ging zijn om posities te winnen omdat het circuit onze wagen niet enorm goed ligt. Ook onze startposities maakte het moeilijk om iets te kunnen betekenen vandaag. We moeten op bepaalde vlakken nog verbeteren, maar we hebben wel wat vooruitgang gemaakt', aldus een optimistische Bottas.

'De snelheid was er wel', gaf Zhou te kennen. 'Het is duidelijk dat onze wagen het beste presteert in droge omstandigheden, dus nu moeten we zorgen dat het ook in andere omstandigheden beter gaat.' De Chinees reflecteerde ook over zijn eigen prestatie. 'Ik ben vooral tevreden met mijn laatste stint, waarin ik kon opklimmen van achteraan het pack tot op de dertiende plaats. Ik kijk erg naar de zomerbreak uit om even de batterijen op te laden voor de tweede helft van het seizoen. Zandvoort is een downforce-circuit dus daar hopen we terug mee te doen voor de punten.'

Haas

Weer geen punten voor Haas. In de race lijkt het niet te lukken voor het team van Guenther Steiner. De renstal koos voor verschillende strategieën voor zijn rijders. Kevin Magnussen mocht op de zachte band vertrekken, Nico Hülkenberg vertrok vanuit de pitsstraat op de medium. 'Onze snelheid op het rechte stuk was niet voldoende om voor de punten te vechten', zei de Duitser. 'Ik ben teleurgesteld na vandaag, maar ik ben nog steeds heel erg blij om terug te zijn en mij te amuseren in de wagen. Ik heb kunnen pushen met het team en heb enkele leuke duels gehad op de baan, dus de voordelen overwegen nog steeds een lastige zondag. We moeten enkel nog meer investeren in de prestatie van de wagen.'

'We hebben nog meer slijtage dan de rest van het veld en dat maakte vandaag het grootste verschil', vulde Magnussen aan. 'Qua snelheid voelde ik dat we aan het begin van een stint konden meevechten voor een top 10-plaats, maar de band was naar het einde toe te hard opgebruikt.' De Deen weet na dit weekend wel wat hem en zijn team te doen staan. 'We beginnen meer en meer te begrijpen wat er moet veranderen en daarom kijk ik uit naar de tweede seizoenshelft. Ik kijk uit naar upgrades zodat we veranderingen aan de wagen kunnen aanbrengen. Momenteel staan we op de achtste plaats in het constructeurskampioenschap. Ons doel is beter doen dan vorig seizoen dus dat betekent dat we nog minstens één plek moeten stijgen. We hebben nog alles om voor te spelen', concludeert Magnussen strijdvaardig.

Teambaas Steiner complimenteerde zijn team achteraf. 'Iedereen heeft vandaag het maximum uit de wagen gehaald. Uiteindelijk kwamen we wat band tekort, waardoor we in het midden van de race terugvielen. Door onze bandenslijtage kunnen we niet voluit vechten met onze concurrenten en dat is wat er vandaag weer gebeurde. We weten waar we tekort schieten en hopelijk kunnen we dit snel oplossen. Maar op het einde van de dag heeft het team het uitstekend gedaan. Na de zomerbreak willen we sterk terugkeren.' Aan honger en motivatie bij Haas alvast geen gebrek.

Williams

Beide Williams-rijders reden een driestop-race. En dan weet je dat het moeilijk wordt. Alex Albon vertoefde nochtans lang in de punten en leek op de rechte stukken te snel voor een groot deel van het veld. Totdat bandenslijtage roet in het eten van de Thaise Brit gooide. 'Het begin verliep heel goed, maar ik was echt verrast toen ik plots uit de punten viel in het midden van mijn stint. Ik had het gewoon heel erg lastig met mijn bandenslijtage. Het hele weekend was enorm tricky en de race was niet anders.' Volgens Albon was het probleem met zijn banden vooral te wijten aan de lage downforce die zijn wagen had. 'Dat is heel leuk om mee te rijden, maar in sector twee zorgde het voor veel slijtage. Ik moest te hard pushen op mijn banden om de concurrentie op dat deel van het circuit voor te blijven en daarna kon ik ook niet managen want dan kwam ik meteen weer onder druk te staan. Het was een vicieuze cirkel. Van dit soort circuits moeten we leren zodat we dit in de toekomst kunnen vermijden. Het volgende circuit waar we punten moeten kunnen scoren, zal waarschijnlijk Monza zijn', blikte Albon vooruit, die een moeilijke namiddag beleefde en uiteindelijk als veertiende over de streep kwam.

Die andere Williams eindigde pas op plek zeventien. Logan Sargeant was blij met de openingsronden, maar zag dat het fout liep met zijn strategie. 'Onze eerste stop deden we te laat, waardoor zowat iedereen achter ons de undercut kreeg. Dat was teleurstellend. Op de mediumband had ik het lastig met de slijtage en het hielp ook niet dat ik na mijn pitstop terecht kwam middenin een gevecht. Het was een moeilijke dag voor ons allebei en we moeten zeker kijken naar wat er fout liep', aldus de Amerikaanse rookie.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws