Dit vinden de teams na Sprint in Brazilië | 'Concurrenten zijn momenteel sneller dan wij' Formule 1
Formule 1

Dit vinden de teams na Sprint in Brazilië | 'Concurrenten zijn momenteel sneller dan wij'

Dit vinden de teams na Sprint in Brazilië | 'Concurrenten zijn momenteel sneller dan wij'

In ‘Dit vinden de teams…’ werpt F1Maximaal een blik op de beleving van de kleinere teams in de Formule 1: Alpine, Alfa Romeo, Williams en Haas. Hieronder kun je lezen wat de coureurs van deze wat kleinere renstallen te melden hebben bij Formula1.com na de sprintrace in Brazilië.

Alpine (Gasly, P13; Ocon, P14)

Beide coureurs van Alpine hebben geen punten kunnen scoren in de sprintrace. Tijdens de Sprint Shoutout raakte Esteban Ocon betrokken bij een incident met Fernando Alonso, coureur bij Aston Martin. Voor hem was het dus nog spannend of hij überhaupt van start kon gaan tijdens de sprintrace. Na hard werk van het team kon hij plaatsnemen op de grid en startte hij de sprintrace vanaf de zestiende plek.

‘Allereerst wil ik het hele team in de garage bedanken voor hun heldhaftige werk aan de auto om hem op tijd klaar te krijgen voor de sprintrace. Ze hebben zo ongeveer alles moeten vervangen, behalve de motor en het chassis’, vertelt de Fransman. Ocon heeft uiteindelijk twee plekken kunnen winnen in de sprintrace en kwam als veertiende over de finishlijn. ‘We hadden een paar goede inhaalacties, maar misten misschien de snelheid ten opzichte van de Astons (Aston Martin, red.), die hier snel zijn. We richten ons nu op de hoofdrace, waar we ons terug moeten vechten naar de punten om het weekend met een goed gevoel af te sluiten’, aldus de Alpine-coureur.

Pierre Gasly, teamgenoot van Ocon, heeft geen plaatsen kunnen winnen in de sprintrace. De Fransman startte op de dertiende plaats en eindigde op dezelfde plek. Hoewel Gasly een goede start had en twee plekken wist te winnen, zakte hij later in de sprintrace weer terug naar de dertiende plek waarop hij de sprintrace begon. ‘Tegen het einde van de race werd het moeilijker, vooral met weinig grip achter en oververhitte banden’, legt de coureur uit. Voor nu richt de Fransman zich op het optimaliseren van het resultaat in de race op zondag. ‘We kunnen een paar dingen leren voor de race. Het zou een interessante race kunnen worden en we zullen proberen een goede strategie te vinden om onszelf in de strijd te werpen en punten te scoren’, sluit hij af.

Alfa Romeo (Bottas, P19; Zhou, P17)

Valtteri Bottas begon de sprintrace op de veertiende plek en zakte na een slechte start naar achteren in het veld. Hier zaten alle coureurs dicht op elkaar, waardoor de Fin in een DRS-trein terechtkwam. ‘Ik probeerde wat terrein te winnen, maar werd bij bocht 2 van de baan gedrukt, en dat kostte me alle momentum op het rechte stuk’, vertelt hij over de situatie. De coureur heeft echter nog hoop voor de hoofdrace. Er wordt voorspeld dat de weersomstandigheden op zondag veel koeler zullen zijn dan de rest van het weekend. ‘Het lijkt erop dat onze problemen heel specifiek waren voor de omstandigheden van de sprintrace, en ik hoop echt dat de verwachte koelere temperaturen ons zullen helpen om beter te presteren’, aldus Bottas.

Zhou Guanyu deed het iets beter dan zijn teamgenoot, maar eindigde toch op een teleurstellende zeventiende plek. De Chinees begon de sprintrace op de achttiende plek en heeft tussen start en finish dus één plek weten te veroveren. Net als zijn teamgenoot zat Zhou vast in een DRS-trein. De Alfa Romeo-coureur hoopt vooral iets te leren van de sprintrace dat het team kan meenemen naar de hoofdrace op zondag. ‘We zullen de verzamelde gegevens op het circuit analyseren om die extra stap in de performance te vinden en het maximale eruit te halen’, vertelt hij.

Williams (Albon, P15; Sargeant, P20)

Williams kende ook een teleurstellend resultaat in de sprintrace, maar erkent wel dat het een goede test was voorafgaand aan de hoofdrace. Alexander Albon startte de sprintrace vanaf de negentiende plek, maar wist zich naar voren te werken en eindigde op de vijftiende plek. Dit geeft de coureur wat hoop voor de hoofdrace op zondag. ‘Het tempo was redelijk’, vertelt hij. ‘Maar de bandendegradatie was voor de meeste coureurs enorm, dus eerlijk gezegd voelde het verschrikkelijk om te rijden’, voegt hij hier een kritische noot aan toe. Ondanks de moeite met de bandendegradatie denkt de Williams-coureur dat er nog wel wat te winnen valt op zondag. ‘Ik denk dat de strategie tijdens de hoofdrace heel interessant wordt’, onthult de coureur.

Albons teamgenoot, Logan Sargeant, kwam minder positief uit de sprintrace. Hij begon op een twintigste plek en wist geen plekken te winnen. Toch probeert de Amerikaan positief te blijven over zijn resultaat. ‘We hebben zeker een paar dingen geleerd over de richting voor de hoofdrace, maar we konden de auto niet riskeren, dus het is gewoon frustrerend om vast te zitten in een DRS-trein’, legt hij uit. De Amerikaan is ervan overtuigd dat hij in schone lucht meer snelheid heeft, wat hem hoop geeft voor de race op zondag. Daarnaast hoopt de coureur voordeel te kunnen halen uit het koelere weer dat voor zondag voorspeld is. ‘Ik denk dat we een snelheidsvoordeel hebben op een flink aantal auto's voor ons, dus we hebben 71 ronden om daarvan te profiteren’, aldus Sargeant.

Haas (Magnussen, P16; Hülkenberg, P18)

Het Haas-team had het zwaar te verduren in de sprintrace. De coureurs begonnen op de elfde en twaalfde plek en hadden dus kans op punten. Uiteindelijk kwam Kevin Magnussen als zestiende over de finishlijn en zijn teamgenoot Nico Hülkenberg was nog verder naar achteren gezakt en eindigde op de achttiende plek. De twee Haas-coureurs waren, samen met Sargeant, de enige coureurs die de sprintrace op mediumbanden reden. Magnussen legt uit dat het team voor de mediumband had gekozen omdat ze geen kansen zagen om punten te scoren als ze dezelfde strategie zouden hanteren als alle andere teams. ‘We hebben de gok genomen en iets anders geprobeerd om punten te scoren. We namen een groot risico’, vertelt de Haas-coureur.

Hülkenberg is er echter van overtuigd dat de bandenkeuze niet de reden is voor het slechte resultaat dat het team heeft neergezet op zaterdag. ‘Ik denk niet dat het uitgemaakt zou hebben op welke band we gestart zijn; uiteindelijk zijn onze prestaties te slecht. We missen downforce vergeleken met de anderen, en daar betalen we altijd de prijs voor’, legt hij uit. De Duitser heeft door de sprintrace geen positieve verwachtingen voor de hoofdrace op zondag. ‘Het ziet er niet goed uit. We kunnen van de ene op de andere dag niets veranderen omdat we onder parc fermé-regels rijden, dus de vooruitzichten zijn niet rooskleurig’, aldus Hülkenberg.

Verstappen kan dit weekend in Brazilië zijn zeventiende zege van het seizoen pakken. Ook wedden op F1? Registreer nu bij JACKS en ontvang 60 euro aan free bets! Als je verantwoord speelt, houd je het leuk. Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws