Doornbos ziet Verstappen worstelen: 'Dan mis je de juiste feedback naar je engineers' Formule 1
Formule 1

Doornbos ziet Verstappen worstelen: 'Dan mis je de juiste feedback naar je engineers'

Doornbos ziet Verstappen worstelen: 'Dan mis je de juiste feedback naar je engineers'

Robert Doornbos zag dat Max Verstappen een lastige kwalificatie reed, vanwege het feit dat hij weinig baantijd had op de vrijdag. Daardoor lag de weg open voor Charles Leclerc en Carlos Sainz, die daar optimaal gebruik van hebben gemaakt. De Ferrari-coureurs wisten zich op de eerste startrij te plaatsen, en dat is vooral voor Sainz wel belangrijk, gezien het feit dat het niet altijd even lekker loopt bij de Spanjaard.

'Sainz is zo sterk teruggekomen', begint Doornbos na afloop van de kwalificatie bij Ziggo Sport. 'Hij heeft eigenlijk wederom een dramatisch weekend, zit ook sinds Australië al in een slechte flow. Op de vrijdag reed hij hem weer goed plat, maar dan is de tweede plaats toch sterk. Hij moet ook wel, want hij moet echt de credits gaan verdienen. We weten ook dat hij goed is, zeker in racecondities. Maar hoe hij de kerbs pakt en risico's neemt, op dit circuit wordt dat echt afgestraft.'

'Ze zijn meer aan elkaar gewaagd'

Een pluspunt voor Ferrari is wel dat Leclerc en Sainz elkaar tot de limiet pushen, is Doornbos van mening. 'Ze zijn meer aan elkaar gewaagd, vanaf de eerste dag al, als teammaatjes. Binnen een tiende van elkaar rijden, dan kan je die auto ontwikkelen. Maar je zag wel dat Leclerc onder druk foutjes maakt. Kijk maar eens naar Imola, dat is een kostbare, daar heeft hij veel punten laten liggen.'

Dat Verstappen niet verder kwam dan de derde plek, verbaasde Doornbos weinig. 'Je loopt achter de feiten aan als je zoveel baantijd mist. Dat begon al eigenlijk in de eerste vrije training, daar had hij al technische problemen. In de tweede vrije training heeft hij minimaal gereden. Dan mis je wel de juiste feedback naar je engineers, welke richting je op moet met de auto', aldus de oud-Formule 1-coureur.

'Limieten worden zwaar afgestraft'

Over het circuit in Miami is Doornbos goed te spreken. 'Een stratencircuit is de limieten opzoeken en de limieten hier worden zwaar afgestraft. Daar ben ik overigens voorstander van. Die nieuwe circuits hebben nog wel eens de tendens om, als je uit de bocht vliegt, dat je dan over het asfalt kan gaan en je kan corrigeren. Dat is eigenlijk een tegenovergestelde richting, want nu moet je opbouwen naar je limiet toe', sluit Doornbos af.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws