F1 wil mogelijk af van 200 miljoen die nieuwe teams moeten betalen Formule 1
Formule 1

F1 wil mogelijk af van 200 miljoen die nieuwe teams moeten betalen

F1 wil mogelijk af van 200 miljoen die nieuwe teams moeten betalen

De Formule 1 wil mogelijk afstand doen van de verzekerings-fee die nieuwe teams moeten betalen aan de teams, wanneer zij toe willen treden tot de sport. In het Concorde Agreement van afgelopen jaar werd ertoe besloten dat nieuwe teams tot 2025 200 miljoen dollar moeten betalen, als verzekering aan de andere teams. Zo probeert de sport het aantal teams op de grid gelijk te houden.

Toch lijkt het erop dat CEO Stefano Domenicali er afstand van wil doen. De nieuwe baas van de sport ziet namelijk dat er veel interesse is vanuit nieuwe investeerders en mogelijke teams om toe te treden tot de sport, velen vragen zich af hoe het nu precies zit met de toekomst van de sport. 'Voor ons is het een goed teken dat nieuwe teams en andere organisaties graag erbij willen komen. Zij willen graag investeren in de sport', vertelt Domenicali aan RaceFans.com.

Maar de Italiaanse baas van de sport verdedigt wel de fee, die het moeilijk maakt voor nieuwe teams om een realistische business-case in elkaar te zetten. 'Het nieuwe Concorde Agreement was een flinke stap, juist omdat het de waarde weerspiegelt van een team dat meedoet in de sport. Dat was het idee erachter', vertelt Domenicali verder.

Panthera is blij met uitlatingen Domenicali

Toch lijkt de Italiaan dus in bepaalde gevallen afstand te willen doen van de 200 miljoen. Iets dat wordt toegejuicht door bijvoorbeeld Panthera, dat al jaren bezig is met het opzetten van een Formule 1-team. 'We verwelkomen de uitlatingen van Domenicali zeker weten, maar we moeten nog onderzoeken onder welke voorwaarden en omstandigheden er een uitzondering wordt gemaakt. We onderzoeken nu andere opties, waaronder het investeren in een bestaand team', vertelt Panthera-initiatiefnemer Bo Durand op navraag.

Voor Domenicali is het vooral belangrijk dat zij meer ontwikkelaars en teams kunnen trekken naar de sport. Het moet immers een aantrekkelijke sport worden voor nieuwe teams. Maar de verwachting is dat er met de nieuwe regels in 2025 of 2026 pas meer duidelijkheid is. 'We proberen ervoor te zorgen dat de sport aantrekkelijk wordt voor nieuwe investeerders en teams. Het moet aantrekkelijk worden om een motor en een chassis te gaan bouwen in de sport. De kosten daarvan zullen het grote bespreekpunt worden voor nieuwe regels', aldus Domenicali.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws