max verstappen red bull racing charles leclerc ferrari 2025 emilia romagna zondag Formule 1
Formule 1

F1Maximaal.nl voorspelt: 'Verstappen gaat voor een afwijkende strategie kiezen'

max verstappen red bull racing charles leclerc ferrari 2025 emilia romagna zondag

Charles Leclerc heeft voorkomen dat McLaren een eenvoudige middag tegemoet kan gaan, maar de vraag is nu of de Ferrari-coureur stand weet te houden tegen Oscar Piastri en Lando Norris? En wat kan Max Verstappen nog vanaf de achtste startplek? F1Maximaal.nl voorspelt een spannende race met een strategisch schouwspel voorin. Daarbij is de kans groot dat Verstappen voor een afwijkende strategie kiest.

Leclerc zal mikken op een herhaling van het huzarenstukje van Verstappen uit Japan. De wereldkampioen hield daar twee McLarens achter zich op een circuit waar inhalen lastig is. De Ferrari-coureur zal dan eerst de start moeten overleven, want dat is in Hongarije veel lastiger dan in Japan. De afstand tot het eerste rempunt is in Hongarije ongeveer een halve kilometer, en dan volgt ook meteen het zwaarste rempunt van het hele circuit, waardoor het mogelijk is om concurrenten uit te remmen.

Spektakel bij de start

In Hongarije hebben we dan ook al vaker gezien dat coureurs bij de start van de derde naar de eerste plek schoten. Felipe Massa wist in 2008 buitenom te gaan bij beide McLarens, en zeven jaar later herhaalde Sebastian Vettel dit, door beide Mercedessen in te halen. Afgelopen jaar greep Verstappen ook nog bijna de leiding vanaf de derde plek. Alle mannen in de top drie maken dus kans op de leiding in de eerste ronde.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

hongarije max verstappen lando norris oscar piastri mclaren red bull
Een herhaling van dit scenario is vrij realistisch.

Leclerc is echter de enige man, die niks te verliezen heeft. Als de Monegask in de eerste meters goed genoeg wegkomt, zal hij meteen naar binnen komen. De McLarens zullen dan uit de slipstream naar de buitenkant moeten duiken, waarbij Leclerc fel kan en zal verdedigen. De toppers kunnen dan ook hun apex in de bocht enigszins missen. F1Maximaal.nl voorspelt dan ook dat Leclerc de leiding wel behoudt, maar dat George Russell en Fernando Alonso juist kunnen profiteren als één of twee McLarens wijd worden gedrukt bij het uitkomen van de eerste bocht.

Strategisch schouwspel

Als Leclerc de leiding behoudt, is het waarschijnlijk dat McLaren aan kan haken, zodat we een soortgelijk scenario krijgen als in de Belgische sprintrace. Belangrijk hierbij: Leclerc heeft nu, net als Verstappen in België, een hogere topsnelheid dan de McLarens, en kan daarmee verdedigen. Hij kan op twee manieren ingehaald worden: (1) als hij zijn banden om zeep helpt, en McLaren na de laatste bocht al onder de achtervleugel zit, en (2) via de strategie.

Ferrari heeft daarbij het nadeel dat Lewis Hamilton als twaalfde start. Leclerc staat er dus alleen voor tegen twee McLarens. Het voordeel voor de Monegask is dat McLaren haar coureurs zelden een volledig verschillende strategie geeft, omdat het team te bang is om een van beide coureurs te benadelen. De timing van Leclercs pitstops wordt wel cruciaal.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

charles leclerc ferrari pitstop 2025 silverstone groot brittannie zondag race pirelli
De pitstops van Ferrari zijn dit seizoen zeer sterk.

Qua bandenkeuzes zullen de toppers echter hetzelfde doen. McLaren, Ferrari, Mercedes, en Verstappen hebben allemaal nog twee sets van de harde banden en één set van de mediumbanden. In de top vormt Aston Martin dus de uitzondering, met twee sets mediumbanden en één set harde banden, maar de kans is klein dat de Aston Martins zich in het gevecht voor de podiumplekken kunnen mengen. Op de eerste twee startrijen zullen Leclerc, Piastri, Norris, en Russell normaal gesproken op mediumbanden beginnen, en dan twee keer naar harde banden wisselen. Er is een kleine kans dat iemand een éénstopper probeert, maar dat lijkt nagenoeg niet te doen te zijn.

Leclerc is dit jaar juist een van de bandenfluisteraars van het deelnemersveld. De McLarens zullen in vrije lucht wel een halve seconde sneller zijn, maar Leclerc is zeker niet kansloos voor de zege. F1Maximaal.nl voorspelt dat de Ferrari-coureur uiteindelijk als tweede over de streep komt. Als Leclerc in de eerste bocht te vaak moet verdedigen, zal hem dit te kwetsbaar maken in de eerste linkerbocht, die daarna volgt.

Wat kan Verstappen?

Verstappen is doorgaans qua race pace de derde coureur, achter de McLarens. Dat lijkt nu te optimistisch, maar vermoedelijk zal de wereldkampioen wel sneller zijn dan enkele coureurs voor hem op de startopstelling. Dan hebben we het met name over Gabriel Bortoleto, Lance Stroll, en Fernando Alonso. George Russell vormt de onzekere factor. De Mercedes is in de afgelopen maanden regelmatig niet vooruit te branden, maar heeft af en toe uitschieters, zoals in Canada.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

george-russell-mercedes-gp-hongarije-2025-vrijdag-4
Russell 

Qua pure snelheid zal Verstappen sterker zijn dan de drie coureurs voor hem, maar de vraag is hoe je ze inhaalt. Verstappen heeft namelijk geen hele hoge topsnelheid, en de verwachting is dat zijn bandenmanagement niet goed zal zijn, aangezien de slechte balans van de RB21 ervoor zorgt dat hij te veel gaat glijden. Verstappen zal qua strategie dus iets anders moeten doen dan de rest.

Daarbij wordt hij geholpen door het feit dat de Aston Martins, Saubers, en Racing Bulls twee sets mediums hebben, en één set harde banden. Verstappen heeft juist twee sets harde banden. Dit zorgt ervoor dat hij minimaal één stint voor een andere compound moet kiezen dan de mannen om hem heen. Die hardere banden geven hem ook meer strategische vrijheid. Hij kan bijvoorbeeld eerder stoppen en voor de undercut kiezen.

Een andere optie is dat Verstappen een vroege pitstop maakt, het bandenmanagement laat schieten, en voor een driestopper kiest. Daarbij wordt hij wel gedwongen om de zachte banden te gebruiken, aangezien alle coureurs met de harde banden en mediumbanden maximaal drie stints kunnen vullen. Hoe dan ook gaat Verstappen voor een afwijkende strategie kiezen, en daarmee lijkt een vijfde of zesde plek realistisch. Voor een betere uitslag heeft hij chaos vooraan nodig.

Tip in de subtop

Let tot slot op de Racing Bulls. Liam Lawson en Isack Hadjar wisten in de kwalificatie niet het maximale uit de auto te halen, en zijn vermoedelijk nog sneller dan hun negende en tiende startplekken doen vermoeden. Waarschijnlijk kunnen zij ook de jacht openen op Stroll en Bortoleto. Als Aston Martin, Racing Bulls, en Sauber punten scoren, wordt de druk op Williams ook alleen maar groter in het constructeurskampioenschap.

Speel mee en win prijzen ter waarde van € 4.000! Laat je voorspelling achter in een reactie. Het wordt aangeraden om meteen de kwalificatie en de race te voorspellen. Deze voorspelling kan later nog aangepast worden. Nog geen account? Registreer je dan hier.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws