lewis hamilton ferrari gp groot brittannie 2025 7jpg Formule 1
Formule 1

Ferrari laat de tifosi juichen, Verstappen met sterke eerste sessie

lewis hamilton ferrari gp groot brittannie 2025 7jpg

Lewis Hamilton heeft de eerste vrije training als Ferrari-coureur in Monza als snelste afgesloten. De 40-jarige coureur bleef teamgenoot Charles Leclerc voor. Carlos Sainz maakte indruk met een derde plek, terwijl Max Verstappen vierde eindigde. De Nederlander stond lang bovenaan, maar zag collega's in de slotfase langszij komen terwijl hij zich op een racesimulatie richtte. Lando Norris sloot de sessie als zesde af, achter Kimi Antonelli.

Enkele dagen na de Grand Prix in Zandvoort kwamen de coureurs alweer in actie op The Temple of Speed, zoals de bijnaam van het circuit in Monza luidt. Over het weer hoeven de coureurs zich dit weekend geen zorgen te maken, want de mannen worden in de komende dagen getrakteerd op een Italiaans zonnetje en relatief hoge temperaturen. De eerste vrije training ging van start bij een buitentemperatuur van 25 graden.

Piastri de grote afwezige

Twee vaste namen ontbraken in de eerste vrije training. Alex Dunne mocht in de McLaren van kampioenschapsleider Oscar Piastri rijden, terwijl de nummer twintig uit het kampioenschap ook moest toekijken: Franco Colapinto stond de auto tijdelijk af aan Paul Aron. Verder was de aandacht uiteraard gevestigd op thuisteam Ferrari, dat ondanks een dramatisch weekend in Nederland toch op applaus getrakteerd werd.

De tekst gaat verder onder de Tweet.

De meeste coureurs kozen in de eerste stint van het weekend voor de mediumbanden. Williams, Racing Bulls, en Gabriel Bortoleto vormden daar de uitzonderingen op met de harde banden. Lewis Hamilton gaf de Italiaanse fans meteen een reden om te juichen. De Brit klokte de eerste tijd, terwijl Verstappen eveneens op de mediumbanden de tweede tijd neerzette. Charles Leclerc verremde zich eerst nog in de eerste bocht, maar bij een tweede poging ging hij naar 1:22,0. Dat was goed voor de eerste tijd.

Ook Nico Hülkenberg en Lando Norris maakten fouten in de eerste chicane. Net als Leclerc verging het Norris bij zijn tweede poging beter. De Brit schoot naar de eerste tijd met een 1:21,5. Enkele seconden later sloot Verstappen weer op de tweede plek aan, met slechts 0,005 seconde achterstand. Lang bleven beide coureurs niet bovenaan staan, want Alexander Albon ging marginaal sneller op de harde banden.

Wat kan Verstappen?

Verstappen is bijna altijd sterk aan het begin van de eerste sessie. Als hij niet snel is, is dat vaak een teken dat de afstelling van Red Bull Racing compleet verkeerd is. Verstappen veroverde de eerste plek na dertien minuten. Norris verbeterde zich bij een nieuwe poging ook, maar bleef 0,259 seconde achter de snelle Limburger staan. Verstappen gaf wel aan dat de banden na enkele ronden al grip begonnen te verliezen. Desondanks waren zijn eerste tijden competitief. Daarbij is het ook de vraag dit weekend hoe geschikt de achtervleugel van Red Bull voor Monza is. In 2024 had het team geen geschikte vleugel voor dit circuit.

De tekst gaat verder onder de Tweet.

De kopmannen van de beste zes teams bij de constructeurs vulden de top zes na een kwartier. Albon beschikt dit weekend bij Williams over een auto die erg goed bij het circuit past. De Thaise coureur loste Verstappen weer af met een tiende verschil, voor Leclerc, Norris, Russell, en Alonso. Isack Hadjar, de kopman van het zevende team, volgde op P7. Hoewel Verstappen klaagde dat hij grip begon te verliezen, was dit niet te zien aan zijn tijden. Met twee paarse sectoren dook hij naar 1:20,7. Daarmee trok hij weer een gat van drie tienden naar de rest.

Kwalificatiesimulaties

Verstappen hield de koppositie lange tijd in handen. Halverwege leidde hij nog altijd, voor Sainz, Leclerc, Albon, Hadjar, Alonso, en Lawson, waarbij de coureurs van Williams en Racing Bulls de harde banden gebruikten. McLaren was halverwege de sessie het eerste team dat met de C5-banden op pad ging. Opvallend genoeg zorgde dat niet meteen voor enorme tijdsverbeteringen. Norris brak zijn ronde af, terwijl Verstappen enkele honderdsten sneller ging dan zijn eigen snelste tijd.

De tekst gaat verder onder de Tweet.

De Red Bull-coureur liet weten dat hij geen grip had op de zachte banden en dat hij flink aan het glijden was. Leclerc was in de eerste sector wel drie tienden sneller dan Verstappen, maar op dat moment werd de rode vlag gezwaaid. Verschillende coureurs hadden voor te veel grind op de baan gezorgd na enkele kleine foutjes. Zo reden Isack Hadjar, Lando Norris, en Kimi Antonelli door de verschillende grindbakken.

Ferrari laat de fans juichen

Na de herstart van de sessie viel op dat veel coureurs in de eerste sector duidelijk sneller waren dan Verstappen, maar de Nederlander was vooral in de laatste twee sectoren competitief. Dat is een teken dat Verstappen zoals verwacht met relatief veel neerwaartse druk rijdt, een logisch gevolg van het feit dat Red Bull niet zo'n kleine achtervleugel heeft als veel andere teams. Toch is de eerste indicatie van de verhoudingen niet verkeerd voor de wereldkampioen.

De tekst gaat verder onder de Tweet.

Leclerc ging uiteindelijk wel sneller dan Verstappen. De Ferrari-coureur bouwde in de eerste sector een enorme voorsprong op, en behield het voordeel in de rest van de ronde. Met 1:20,2 was hij vier tienden sneller dan Verstappen, al is het mogelijk dat Ferrari op haar thuiscircuit iets meer moeite gedaan heeft om snelle rijden te rijden. Achter Verstappen sloot Hamilton op de derde plek aan. Norris wist zich in de McLaren niet te verbeteren op de zachte banden en viel uit de top tien weg.

Voormalig Ferrari-coureur Carlos Sainz maakte de top drie vol, terwijl Verstappen de vierde plek bezette aan het einde van de sessie. De Limburger sloot de sessie af met een korte racesimulatie en verloor zo enkele plekken, maar Verstappen maakte wel een veelbelovende training mee. Kimi Antonelli kende in zijn thuisland ook een goede sessie op P5, voor Lando Norris als snelste McLaren-coureur. Yuki Tsunoda eindigde als veertiende.

Uitslag eerste vrije training GP van Italië 2025

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws