FIA-president Mohammed ben Sulayem is momenteel aan het kijken naar het verzoek van McLaren-CEO Zak Brown om de teams te laten betalen voordat ze een klacht indienen over een ander team. De Emirati twijfelt echter of dat bedrag dan van het budgetplafond betaald moet worden. Hij vraagt zich af wat het nut is van de budgetcap, en lijkt te overwegen om het concept af te schaffen.
Brown kwam op het idee om protestkosten in te voeren na het bandendebacle met Red Bull Racing. De Oostenrijkse renstal is op onderzoek uit gegaan om erachter te komen waarom McLaren haar banden zo goed kan beheren. Dit heeft het team met een warmtecamera gedaan, en op basis van beelden zijn er conclusies getrokken waar Brown het niet mee eens was. Hij vond het onderzoek te ver gaan.
Hij stelde voor dat teams tussen de 25.000 en 50.000 pond moeten betalen als ze een klacht in willen dienen over een ander team. Dit bedrag moet dan meetellen voor het budgetplafond, zodat de teams 'wat beter nadenken voordat ze iets de wereld in helpen', aldus Brown. Ben Sulayem verklaarde voorafgaand aan de Grand Prix van Miami dat hij het voorstel van Brown steunt, schrijft AP. Hij twijfelt alleen of het mee moet tellen voor het budgetplafond.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Die overweging zag hij als een mogelijkheid om zijn kritiek en frustratie op het budgetplafond te uiten. 'Ik kijk naar het budgetplafond en het bezorgt de FIA alleen maar hoofdpijn. Wat is dan nog het nut ervan?' zegt Ben Sulayem. 'Ik zie het nut niet, echt niet', aldus de FIA-president. Het budgetplafond werd in 2021 ingevoerd, samen met nieuwe regels die de uitgaven beperken en een werkvenster voor aerodynamische en CFD-tests.
Geen loze beschuldigingen
Het budgetplafond was juist ingediend om het veld wat dichter bij elkaar te brengen. Het voorkomt dat grote teams onbeperkt geld uit kunnen geven aan ontwikkeling die kleinere teams zich niet kunnen veroorloven. Het budgetplafond voor 2025 bedraagt 140,4 miljoen dollar. 25.000 dollar, euro, of pond daarvan moeten betalen aan een klacht, klinkt niet veel, maar als het vaker gebeurt, zitten de teams zo op het bedrag van een voorvleugel.
Brown wil met dat bedrag 'loze beschuldigingen' voorkomen. 'Je kunt iemand niet zomaar beschuldigen zonder schriftelijke klacht, en voor dat protest moet je geld betalen', zegt Ben Sulayem, die volgens AP zelfs 50.000 dollar noemde als mogelijk bedrag voor die borgsom. Tot slot zei Ben Sulayem dat hij verwacht dat de verduidelijking van de gedragscode binnenkort afgerond zal worden. Hij maakte daarbij duidelijk dat hij het vloekverbod niet zal opheffen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Regelwijziging niet doorgevoerd
Voorafgaand aan Miami zei de Emirati nog dat hij overwoog om dat beleid wel te wijzigen. Sinds het begin van dit jaar kunnen de coureurs boetes en straffen krijgen voor het schelden tijdens officiële persmomenten. In de rallywereld waren de coureurs hier al helemaal fel op tegen, omdat ze direct na de finish al een microfoon door hun autoraampje gedrukt kregen. De verduidelijkingen van het beleid zullen ingaan op hoe de gedragscode wordt toegepast binnen de verschillende klassen, maar benadrukte nogmaals dat het verbod op vloeken van kracht blijft.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties