Ferrari-motor zal voorlopig niet brullen bij Haas: monteurs kunnen het land nauwelijks in Formule 1
Formule 1

Ferrari-motor zal voorlopig niet brullen bij Haas: monteurs kunnen het land nauwelijks in

Ferrari-motor zal voorlopig niet brullen bij Haas: monteurs kunnen het land nauwelijks in

De in Engeland gestationeerde F1-teams worden flink gehinderd door de coronacrisis, zo ook Haas. Hoewel het team half februari verwacht de auto op wielen te zetten, zal de motor vooralsnog pas tijdens de test in Bahrein gestart kunnen worden. Technici van Ferrari kunnen namelijk op dit moment niet naar Engeland vliegen om de krachtbron aan te zetten.

De maatregelen die Engeland heeft getroffen om de coronacrisis te bestrijden, beperken flink wie wel of niet het land in kunnen reizen. Zo vertelt teambaas Gunther Steiner aan Auto, Motor und Sport dat hij op dit moment vast zit in de Verenigde Staten. 'Als ik naar Engeland zou willen vliegen, moet ik twee weken in quarantaine zitten. Er zijn alleen uitzonderingen voor atleten.' De Ferrari-monteurs die Haas zouden moeten helpen met de motor, kampen volgens het Duitse sportmedium met hetzelfde probleem als Steiner.

Dit jaar bouwt de Amerikaanse renstal voor het eerst zijn auto's in de fabriek in Banbury, Engeland. Steiner liet weten dat dit te maken heeft met de nieuwe homologatieregels (regels met betrekking tot de gestandaardiseerde onderdelen van de bolides, red.) . 'Dit jaar is het logistiek gezien makkelijker, aangezien een aanzienlijk deel van de onderdelen al in Engeland zijn.' Normaal gesproken worden deze onderdelen geleverd vanuit Italië.

Toch een ander gezicht

Ondanks de vele identieke onderdelen zal de nieuwe VF-21 er toch iets anders uit gaan zien dan zijn voorganger. 'De voorvleugel, schotten en remventilatie zijn nieuw. 'Deze moesten worden aangepast aan de nieuwe bodemplaat', legt Steiner uit. Hiervoor heeft het team twee windtunnelsessies moeten gebruiken, terwijl het er zo veel mogelijk voor de nieuwe 2022 auto wilde bewaren.

Toch heeft Haas er voor gekozen om geen ontwikkelingstokens aan te vragen voor andere aanpassingen. 'We hadden een nieuwe neus kunnen bouwen, maar we waren te laat doordat het windtunnelprogramma was stilgelegd.' Idealiter zou het team zich nu volledig concentreren op het nieuwe ontwerp voor 2022, maar Steiner waarschuwt dat ze voorbereid zijn voor een plan B. 'Het kan gebeuren dat we de auto van 2021 opnieuw moeten verbeteren als we tijdens de testritten ontdekken dat we een fout hebben gemaakt.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws