lewis hamilton ferrari 2025 monaco vrijdag training 7 Formule 1
Formule 1

Hamilton voelt bui al hangen na akkefietje met Verstappen: 'Heeft hem zeker afgeleid'

lewis hamilton ferrari 2025 monaco vrijdag training 7

Lewis Hamilton heeft met uitzondering van zijn sprintpole zijn beste kwalificatieresultaat van 2025 neergezet met een vierde tijd. Het is echter de vraag of de Ferrari-coureur ook op de tweede startrij aan de race mag beginnen. Hamilton geeft toe dat hij bij Verstappen in de weg reed en lijkt dan ook te vrezen voor een gridstraf van de wedstrijdleiding.

In gesprek met de aanwezige schrijvende pers, waaronder ook F1Maximaal.nl, werd Hamilton meteen aan de kaak gesteld over het moment met Max Verstappen aan het einde van Q1. 'Ik weet niet of er een probleem was met de timingschermen', luidt de eerste reactie van Hamilton. De coureur uit Stevenage legt die link, omdat hij vooral in de war gebracht werd door engineer Riccardo Adami.

Verwarring bij Ferrari

'Ze zeiden tegen mij dat Max bezig was aan een snelle ronde, en daarna zeiden ze opeens dat hij niet met een snelle ronde bezig was', zo blikt Hamilton op het moment terug. 'Ze zeiden eerst dus dat hij wel aan een snelle poging bezig was, dus ik ging volledig aan de kant. Daarna dachten ze dat hij niet aan een snelle ronde bezig was, dus dat zeiden ze daarna tegen me. Ik begon dus weer te versnellen.'

Desondanks vindt Hamilton niet dat hij zo erg in de weg reed bij Verstappen. 'Ik bleef wel links rijden, en ik zat dus niet op de ideale lijn.' Hamilton weet echter dat de wedstrijdleiding in Monaco altijd streng is, ook met het oog op de veiligheid. Lance Stroll kreeg na de kwalificatie al een tweede gridstraf vanwege impeding. 'Ik weet het niet', reageert Hamilton als hem gevraagd wordt of hij een straf verwacht. 'We gaan zien wat hiermee gebeurt.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Hamilton voelt bui al hangen na akkefietje met Verstappen: 'Heeft hem zeker afgeleid'
Een moment van zwakte bij Ferrari.

Verstappen afgeleid

'Het was niet de beste dag ooit', concludeert Hamilton dan ook bij Sky Sports F1. De recordkampioen schreef eerder op de dag al zijn SF-25 af. 'Het weekend verliep vrij goed. Het voelde geweldig om in de auto te zitten op dit circuit. De auto voelde heel goed aan. Dat ik die crash had in de derde vrije training hielp zeker niet', zo toont de Engelsman zich schuldbewust.

Hamilton beschrijft vervolgens het moment van zijn crash. 'Ik had wat auto's voor me rijden. Daardoor verloor ik neerwaartse druk. Ik verloor de controle over de achterkant van de auto. Het team leverde geweldig werk om de auto te repareren. De jongens hebben heel hard gewerkt.' Het zal Hamilton niet helpen dat hij in de kwalificatie precies op hetzelfde punt bij Verstappen in de weg reed, nadat hij enkele uren eerder juist in die bocht vanwege verkeer crashte.

'De kwalificatie was heel leuk', vervolgt Hamilton. 'Het was erg lastig om bij niemand in de weg te rijden. Ik slaagde er goed in om bij niemand in de weg te rijden, maar toen zei het team dat Max in een snelle ronde zat. Ik ging dus naar links, maar toen zeiden ze dat hij toch niet in een snelle ronde zat. Ik wilde net weer op het gas gaan. Ik versnelde misschien tien meter, en ik zat niet op de ideale lijn, maar het heeft hem zeker afgeleid', zo lijkt hij wel enigszins rekening te houden met een straf.

De wedstrijdleiding kan bij een straf voor drie plekken kiezen, of voor één plek, gezien de verzachtende omstandigheden met de verwarring bij Ferrari. Aangezien Verstappen bij één plek gridstraf ook al profiteert, is de kans aanwezig dat de wedstrijdleiding hiervoor kiest.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

vitantonio liuzzi toro rosso 2007
Helpt steward Liuzzi zijn landgenoten van Ferrari of voormalig werkgever Red Bull?

Bandenvoordeel?

Hamilton blikt vervolgens vooruit op de race. 'Ik weet niet wat ik van de strategie moet verwachten. Vorig jaar was vreselijk, want we hadden meteen een rode vlag. Daarna reed iedereen de hele race op dezelfde banden. Het is dus geweldig dat we nu twee stops hebben. Sommige coureurs hebben veel last van graining op de mediumbanden, en ik heb twee sets harde banden. Ik heb daar zelf voor gekozen, terwijl Charles voor twee sets van de mediumbanden koos. Ik hoop dat dit nog een verschil kan opleveren. Laten we eerst afwachten wat de wedstrijdleiding zegt', zo wil hij eerst zijn definitieve startplek afwachten.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws