Hamiltons slechte start bij sprintrace veroorzaakt door inschattingsfout Mercedes

Hamiltons slechte start bij sprintrace veroorzaakt door inschattingsfout Mercedes

Max Verstappen wist voorafgaand aan de Grand Prix van Groot-Brittannië poleposition van Lewis Hamilton af te snoepen door de sprintrace te winnen. Dit deed de Nederlander aan het begin van de wedstrijd al, maar hierin werd hij geholpen door het feit dat zijn Britse titelconcurrent niet lekker van zijn plek kwam. James Allison, technisch directeur van Mercedes, licht toe wat er mis ging en dat het in essentie de fout van het team was, en niet van Hamilton zelf.

Mercedes laat een van de heren van het topmanagement na elk weekend kijkersvragen beantwoorden. Deze week was het de beurt aan Allison, die ingaat op de vraag waarom de starts van Mercedes tegenvielen op Silverstone. 'Ik zou niet zeggen dat elke start slecht was gedurende het weekend, maar het was zeker niet een van onze betere weekenden', zo begint hij, aangevend dat het dus niet elke keer mis ging. 'Over het algemeen starten we beter dan veel van de andere teams.'

'Start zijn lastig en het is ontzettend lastig om consistent een goede start te maken. Laten we kijken naar de slechtste start van het weekend, die van Hamilton tijdens de sprintrace op de zaterdag. Op vrijdag ging alles goed, hij had zichzelf naar de eerste plaats gewerkt, maar die P1 ging in rook op tijdens de start', vervolgt hij. In de kwalificatie wist de zevenvoudig wereldkampioen concurrent Verstappen met enkele tienden voor te blijven, ondanks een glijpartij in de laatste bocht tijdens zijn Q3-run.

Wat er mis ging bij Mercedes

Allison verklaart wat er mis ging bij Mercedes tijdens die specifieke start op zaterdag. Het heeft alles te maken met bandentemperatuur. De heren vooraan de grid moeten hun banden overmatig opwarmen, zodat de temperatuur van het Pirelli-rubber perfect is wanneer de heren aan de achterkant van de grid aangeschoven zijn. 'Je weet namelijk dat je enkele seconden moet wachten. Terwijl je wacht, koelen je banden steeds meer af', meldt de Britse technicus.

'Als je dit perfect doet, koelen ze af en hebben ze de ideale temperatuur wanneer de lichten uit gaan. Op zaterdag deed Hamilton burn-outs en krikte hij die temperatuur op. Sterker nog, hij had de temperatuur meer opgevoerd dan wij hem geadviseerd hadden', vervolgt hij. Achteraf was dat goed, want tegen de tijd dat de rest van de grid aangesloten was, waren zijn banden dusdanig afgekoeld dat ze zelfs onder de gewenste temperatuur zaten. Mercedes had dus verkeerd ingeschat waar de ideale temperatuur lag.

Wielspin bij Hamilton

Het gevolg van dat de banden niet op de perfecte temperatuur zijn, is wielspin. Toen Hamilton de koppeling van zijn W12 losliet, begonnen de banden te draaien, in plaats van dat ze grip vonden op het asfalt. Dat geeft de coureur volgens Allison een ongemakkelijk gevoel, want als de banden blijven draaien, kom je dus niet van je plek. Hamilton had echter een oplossing in gedachten: 'Wanneer de coureurs de koppeling loslaten, doen ze dit niet volledig. Ze houden de koppeling nog een heel klein beetje vast, en omdat Hamilton voelde dat zijn banden niet meegaven, hield hij die nét wat langer vast dan gewenst.'

'Had hij dat niet gedaan, dan was er alleen maar meer vermogen vrijgekomen van de motor, wat de wielspin enkel heviger had gemaakt dan dat deze was. Door nét wat langer de koppeling vast te houden, kwam er minder vermogen vrij en schoten mensen langs hem. Een minuscule fout dus die feitelijk gemaakt werd door de misinschatting van de temperatuur aan het begin van de race', concludeert Allison, die de schuld bij het team legt. Er is verder weinig aan te doen, behalve in het vervolg deze ideale temperatuur goed in te schatten.

Allison over Mercedes' Grand Prix van Groot-Brittannië



Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meest gelezen

Ondertussen in de F1 | Verstappen dit weekend in actie met Team Redline aan de 24 uur van Spa

Tussen al het belangrijke nieuws kun je tijdens een Grand Prix-weekend best wat dingetjes missen. Geen nood, F1Maximaal houdt...

Nieuwe reglementen dwarsbomen Mercedes: 'Hadden we kunnen voorkomen'

Toto Wolff ziet zijn team dit jaar ongebruikelijke fouten maken. Mercedes heeft een aantal keer wat steken laten vallen dit s...

Horner onthult: 'Stoel Verstappen brak bij impact na crash'

Christian Horner heeft een kleine week na het ongeluk van Max Verstappen in de Grand Prix van Groot-Brittannië een boekje ope...

Verstappen over nieuwe regels: 'Niet erg om 3 seconden langzamer te gaan'

Max Verstappen denkt dat de nieuwe regels voor 2022 helemaal niet zo streng zijn als ze lijken. De coureur gelooft dat er in...

Waarom inhaalacties in Copse wél kunnen, maar die van Hamilton op Verstappen flopte

De poging tot een inhaalactie van Lewis Hamilton op Max Verstappen in Copse, en het vervolgens veroorzaken van een ongeval, h...

Russell naar Mercedes niet zeker: 'Zolang Hamilton daar zit, blijft hij bij Williams'

Het heeft er alle schijn van dat George Russell na drie jaar in dienst van Williams in 2022 de overstap zal maken naar het fa...

F1 in het kort | Steiner: 'Schumacher heeft nog niet getekend, maar er zijn afspraken gemaakt'

In de rubriek 'F1 in het kort' houdt F1Maximaal u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport d...

Horner baalt nog steeds van crash Verstappen: 'Hamilton was de agressor'

Christian Horner ziet dat Lewis Hamilton zijn gelijke heeft gevonden in Max Verstappen. In een interview met The Race laat de...

Roy Nissany: 'Formule 1 behalen is moeilijk, maar ik doe er alles voor!'

Tijdens de eerste vrije training op Circuit Paul Ricard mocht Formule 2-coureur Roy Nissany plaatsnemen in de Williams van Ge...

Sainz: 'De McLaren is het moeilijkst om in te halen'

Carlos Sainz heeft een ietwat frustrerend weekend achter de rug in zijn Ferrari. Hij moest uiteindelijk genoegen nemen met de...

Lees meer

Net binnen

AlphaTauri teleurgesteld door verloop Britse GP: 'Snelheid was niet zoals verwacht'

Jody Egginton is niet blij met hoe het Grand Prix-weekend in Groot-Brittannië verliep voor AlphaTauri. De technisch directeur...

Alonso onder indruk van volgende generatie F1-coureurs: 'Goede fase voor de sport'

Fernando Alonso is erg onder de indruk van de volgende generatie top Formule 1-coureurs, zo laat hij weten in gesprek met de...

Sainz: 'De McLaren is het moeilijkst om in te halen'

Carlos Sainz heeft een ietwat frustrerend weekend achter de rug in zijn Ferrari. Hij moest uiteindelijk genoegen nemen met de...

Ondertussen in de F1 | Verstappen dit weekend in actie met Team Redline aan de 24 uur van Spa

Tussen al het belangrijke nieuws kun je tijdens een Grand Prix-weekend best wat dingetjes missen. Geen nood, F1Maximaal houdt...

F1 in het kort | Steiner: 'Schumacher heeft nog niet getekend, maar er zijn afspraken gemaakt'

In de rubriek 'F1 in het kort' houdt F1Maximaal u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport d...

Lees meer