Hamiltons slechte start bij sprintrace veroorzaakt door inschattingsfout Mercedes Formule 1
Formule 1

Hamiltons slechte start bij sprintrace veroorzaakt door inschattingsfout Mercedes

Hamiltons slechte start bij sprintrace veroorzaakt door inschattingsfout Mercedes

Max Verstappen wist voorafgaand aan de Grand Prix van Groot-Brittannië poleposition van Lewis Hamilton af te snoepen door de sprintrace te winnen. Dit deed de Nederlander aan het begin van de wedstrijd al, maar hierin werd hij geholpen door het feit dat zijn Britse titelconcurrent niet lekker van zijn plek kwam. James Allison, technisch directeur van Mercedes, licht toe wat er mis ging en dat het in essentie de fout van het team was, en niet van Hamilton zelf.

Mercedes laat een van de heren van het topmanagement na elk weekend kijkersvragen beantwoorden. Deze week was het de beurt aan Allison, die ingaat op de vraag waarom de starts van Mercedes tegenvielen op Silverstone. 'Ik zou niet zeggen dat elke start slecht was gedurende het weekend, maar het was zeker niet een van onze betere weekenden', zo begint hij, aangevend dat het dus niet elke keer mis ging. 'Over het algemeen starten we beter dan veel van de andere teams.'

'Start zijn lastig en het is ontzettend lastig om consistent een goede start te maken. Laten we kijken naar de slechtste start van het weekend, die van Hamilton tijdens de sprintrace op de zaterdag. Op vrijdag ging alles goed, hij had zichzelf naar de eerste plaats gewerkt, maar die P1 ging in rook op tijdens de start', vervolgt hij. In de kwalificatie wist de zevenvoudig wereldkampioen concurrent Verstappen met enkele tienden voor te blijven, ondanks een glijpartij in de laatste bocht tijdens zijn Q3-run.

Wat er mis ging bij Mercedes

Allison verklaart wat er mis ging bij Mercedes tijdens die specifieke start op zaterdag. Het heeft alles te maken met bandentemperatuur. De heren vooraan de grid moeten hun banden overmatig opwarmen, zodat de temperatuur van het Pirelli-rubber perfect is wanneer de heren aan de achterkant van de grid aangeschoven zijn. 'Je weet namelijk dat je enkele seconden moet wachten. Terwijl je wacht, koelen je banden steeds meer af', meldt de Britse technicus.

'Als je dit perfect doet, koelen ze af en hebben ze de ideale temperatuur wanneer de lichten uit gaan. Op zaterdag deed Hamilton burn-outs en krikte hij die temperatuur op. Sterker nog, hij had de temperatuur meer opgevoerd dan wij hem geadviseerd hadden', vervolgt hij. Achteraf was dat goed, want tegen de tijd dat de rest van de grid aangesloten was, waren zijn banden dusdanig afgekoeld dat ze zelfs onder de gewenste temperatuur zaten. Mercedes had dus verkeerd ingeschat waar de ideale temperatuur lag.

Wielspin bij Hamilton

Het gevolg van dat de banden niet op de perfecte temperatuur zijn, is wielspin. Toen Hamilton de koppeling van zijn W12 losliet, begonnen de banden te draaien, in plaats van dat ze grip vonden op het asfalt. Dat geeft de coureur volgens Allison een ongemakkelijk gevoel, want als de banden blijven draaien, kom je dus niet van je plek. Hamilton had echter een oplossing in gedachten: 'Wanneer de coureurs de koppeling loslaten, doen ze dit niet volledig. Ze houden de koppeling nog een heel klein beetje vast, en omdat Hamilton voelde dat zijn banden niet meegaven, hield hij die nét wat langer vast dan gewenst.'

'Had hij dat niet gedaan, dan was er alleen maar meer vermogen vrijgekomen van de motor, wat de wielspin enkel heviger had gemaakt dan dat deze was. Door nét wat langer de koppeling vast te houden, kwam er minder vermogen vrij en schoten mensen langs hem. Een minuscule fout dus die feitelijk gemaakt werd door de misinschatting van de temperatuur aan het begin van de race', concludeert Allison, die de schuld bij het team legt. Er is verder weinig aan te doen, behalve in het vervolg deze ideale temperatuur goed in te schatten.

Allison over Mercedes' Grand Prix van Groot-Brittannië

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws