Herleef de GP van Saoedi-Arabië door oren Verstappen en Leclerc, geklaag en respect alom Formule 1
Formule 1

Herleef de GP van Saoedi-Arabië door oren Verstappen en Leclerc, geklaag en respect alom

Herleef de GP van Saoedi-Arabië door oren Verstappen en Leclerc, geklaag en respect alom

De Grand Prix van Saoedi-Arabië was er één om voor op het puntje van je stoel te zitten tot de laatste meters. Max Verstappen kwam als winnaar uit de strijd nadat hij geduldig zijn kans afwachtte om de racewinnende inhaalactie op Charles Leclerc in te zetten. Maar ook voordat dat gebeurde, was er genoeg te beleven. Herleef de race door de ogen, of eigenlijk de oren, van Verstappen en Leclerc. Hiervoor pakken we de meest toonaangevende quotes over de boordradio's van beide heren.

De weg naar de overwinning was een lange voor de Nederlander. Hij begon op P4 en dat betekende werk aan de winkel. Bij de start werd dat echter al P3, Verstappen maakte de move op Carlos Sainz en kwam achter Leclerc terecht. Hij heeft zo'n 80 minuten naar de achtervleugel van de Monegask kunnen kijken en bleef observeren, wat ook veel geklaag opleverde over van alles en nog wat. Bijvoorbeeld in de vierde ronde van de race:

MV (Max Verstappen): 'Leclercs lichten achterop de auto werken niet!'

GL (Gianpiero Lambiase, race engineer Verstappen): 'Bevestig of ze níét werken, vraag?'

MV: 'Nee, ze werken niet.'

GL: 'Begrepen, dankje.'

En ook in ronde 21 (en later 43) was het raak:

MV (ronde 21): 'Leclerc ging over de witte lijn (van de pitlane).'

MV (ronde 43): 'Hij ging alwéér over de witte lijn!'

GL: 'Jij moet rustig blijven, laat ons ons werk doen, blijf jij je maar focussen.'

Ronde 15: Latifi in de muur

In de vijftiende ronde van de race parkeerde Nicholas Latifi zijn Williams in de muur op de exit van de laatste bocht, wat een safety car opleverde. Helaas voor Red Bull was Sergio Pérez nét binnengekomen voor nieuwe banden, wat betekent dat de Ferrari van Leclerc de leiding over kon nemen. Daarna volgde een stint op de harde band voor beide coureurs, het was maar de vraag of die het gingen houden.

GL: 'OK Max, dat was de dertigste ronde, nog twintig te gaan. Hamilton heeft 30 ronden gereden op zijn eerste set harde banden.'

Ook in ronde 32 wordt Verstappen op de hoogte gebracht van de bandenstatus van Lewis Hamilton en Kevin Magnussen.

GL: 'Hamilton en Magnussen moeten nog steeds pitten, zij rijden groene tijden.'

Ronde 37: virtual safety car door Alonso en Ricciardo

Later in de race, in ronde 37, kwam er nog een virtual safety car, ditmaal voor Fernando Alonso en Daniel Ricciardo die kracht verloren in hun bolides. Dit kwam nadat er gele vlaggen werden gezwaaid op de plek waar Alonso traag reed, en bij gele vlaggen moet je natuurlijk van je gas af.

MV: 'Ik denk niet dat hij (Leclerc, red.) van zijn gas af ging!'

GL: 'Oké, begrepen. (...) Virtual safety car, virtual safety car.'

GL: 'We zijn aan het kijken naar je opmerking over de gele vlaggen, Max. Dank daarvoor.'

Ook op de radio van de Ferrari-coureur werd er het één en ander gecommuniceerd op het moment dat er twee auto's stilvielen, al is het over het algemeen wat stiller op de Ferrari-radio. Leclercs (LC, red.) race engineer Xavier Marcos Padros (MP) geeft over het algemeen minder info door.

MP: 'Alonso traag voor je, in bocht 20. (...) Ook Ricciardo staat stil bij de ingang van de pitlane. (...) Virtual safety car. De pitlane is dicht. Alonso en Ricciardo staan daar.'

Bij de herstart worden de coureurs voorbereid op een eindsprint van zo'n 11 ronden, terwijl Leclerc zich zorgen maakt over het gat met zijn Nederlandse concurrent.

GL: 'Wees je ervan bewust dat de temperatuur in de banden flink wat lager zal zijn, met name de voorbanden zullen koud zijn. Denk om je rembalans.'

CL: 'Waarom is Max zoveel dichterbij?'

MP: 'Het is oké nu, het zou goed moeten zijn.'

Ronde 40: racen tot de vlag

MV: 'Wat is het gat?'

GL: '1.1.'

MP: 'Verstappen achter je met DRS.'

Terwijl beide coureurs constant op de hoogte worden gehouden van hoe groot het gat is tussen beide, probeert Verstappen langs Leclerc te komen, en drie keer is scheepsrecht voor de Red Bull-coureur. Hij passeert de F1-75 in de eerste bocht met nog maar een paar ronden te gaan. Dan zijn er nog heel even gele vlaggen, waar Verstappen opmerkt dat de Monegask wel heel dichtbij is gekomen. Echter had dat geen impact op de uitslag, en toen de mannen eenmaal over de finish waren, was er geen gebrek aan respect.

MV: 'Dat was lekker racen, holy sh*t! Goed gedaan jongens, we zijn weer op de rails! (...) Dat was echt heel leuk!'

CL: 'Felicitaties aan Max. Dat was nice. We kwam nét wat snelheid tekort op de rechte stukken.'

Transcript via RaceFans

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws