Hoe de lay-out van het circuit in Mexico de unieke rijstijl van Verstappen in de kaart speelt Formule 1
Formule 1

Hoe de lay-out van het circuit in Mexico de unieke rijstijl van Verstappen in de kaart speelt

Hoe de lay-out van het circuit in Mexico de unieke rijstijl van Verstappen in de kaart speelt

Karun Chandhok stelt dat grip aan de voorkant van de auto van groot belang is voor een sterk rondje op Autódromo Hermanos Rodríguez. De Formule 1-heren zullen zich aan het einde van de middag melden voor de eerste vrije training en dat betekent dat de afstelling bekeken gaat worden. Aan de hand van de poleposition-ronde van Max Verstappen van 2019 neemt de Sky Sports F1-analist ons mee, en wordt spoedig duidelijk waarom het Mexicaanse asfalt Verstappen zo goed ligt.

Logischerwijs trapt hij zijn analyse af bij de start-finishlijn van het circuit. Vanaf dat punt is het een flink einde naar de eerste bocht, weet ook Chandhok: 'Dit is de langste run van poleposition naar de eerste bocht die we op heel de kalender hebben. Het is meer dan een kilometer lang. Verstappen remt fel en gebruikt veel kerb in de openingsfase. Hij stuurt heel agressief in, maar wel goed.' Zo bekijkt Chandhok de prestatie van twee jaar geleden.

Na die eerste bochtenreeks eenmaal overleefd te hebben, naderen de F1-heren een traag tweede gedeelte, met drie kort op elkaar volgende bochten. Bocht 4 is een 90-gradenbocht naar links, gevolgd door een directe bocht naar rechts en een hairpin die tevens rechtsom is. 'In deze trage bochten is het heel belangrijk om veel grip te hebben aan de voorkant van de auto', benadrukt de Brit. 'Dat is eigenlijk tijdens de hele eerste helft van de ronde zo.'

Stadionsector wederom grip aan de voorkant

In de laatste sector, waar de F1-coureurs door het stadion rijden, gaat het wederom vooral om of de bolide aan de voorkant graag instuurt. 'Hier gaat het allemaal om grip op lage snelheden, en dat de voorkant goed meewerkt. Tenslotte naderen we de Nigel Mansell-bocht, waar Valtteri Bottas twee jaar geleden de muur raakte', concludeert Chandhok, die daarmee zijn analyse afsluit.

Mexico geknipt voor Verstappen

Verstappen gaat altijd goed op Mexico, dat hebben we in de afgelopen jaren met twee Grand Prix-overwinningen al wel gezien. De lay-out van het circuit, zoals omschreven door Chandhok, lijkt de rijstijl van Verstappen in de kaart te spelen. De Nederlander vindt het namelijk prettig om zo veel mogelijk grip te hebben aan de voorkant, terwijl de achterkant wel iets mee mag geven, als dat écht nodig is.

Zoals Chandhok al aangegeven heeft, is in bocht 1, 2 en 3 zo'n voorkant met grip wel echt een noodzaak. In de drie daaropvolgende bochten is veel grip aan de voorkant eveneens gewenst, terwijl dit ook in de laatste fase van de ronde prettig is. Daarmee heeft de Limburger dus drie relatief trage punten op het circuit waar hij het verschil zou kunnen maken in de RB16B aankomende zondag.

Chandhok analyseert poleronde Verstappen 2019

Voor de snelste tijd van Verstappen in de eerste vrije training ontvang je 2,62 keer je inzet bij Bet365.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws