Honda F1-baas Yusuke Hasegawa heeft toegegeven dat zich schaamt voor de motorpech van Fernando Alonso in Japan. Hij zal tijdens de race achteraan moeten starten. McLaren-Honda leek zich goed te herpakken de laatste paar races. Maar voor de eigen fans staat Honda weer voor paal. Alonso kwalificeerde zich knap als tiende, maar begint zondag helemaal achteraan vanwege een gridstraf van 35 plaatsen.
'Ik ben erg beschaamd', zegt Hasegawa zaterdag tijdens het persmoment van McLaren volgens Motorsport.com. 'We hadden geen motorpech, maar een hydraulisch lek. Dat kunnen we verhelpen als we op tijd weten waar de oorzaak ligt, maar dat kon niet en dus hebben we de hele motor moeten vervangen.'
McLaren-Honda was daarom genoodzaakt voor de tweede keer dit jaar de avondklok te breken. Die is ingevoerd om de monteurs de nodige rust te geven. 'Het is voor iedereen frustrerend', klinkt het bij teambaas Eric Boullier. 'Dit is al onze tweede joker en de werkdruk is voor iedereen hoog. Dat heeft ook een effect op onze voorbereiding voor de wedstrijd, dus ideaal is het zeker niet.'