Red Bull Racing-teambaas Christian Horner geeft aan dat het intern produceren van de krachtbron een zeer gedurfde keuze is geweest, maar weet ook dat Red Bull vaker moedige keuzes heeft gemaakt, en daarom gaat hij ervan uit dat het goed gaat komen. Ondanks dat de motorregels duidelijker zijn dan de chassisregels, zou Horner zijn geld op Red Bull inzetten in 2026.
Het 2024-seizoen is nog maar vijf races oud, maar er wordt al druk gepraat over het 2025- en 2026-seizoen. Met Honda die in zee zal gaan met Aston Martin voor de introductie van de nieuwe motorregels in 2026, zal Red Bull een motorfabrikant worden. Red Bull Powertrains (RBPT) gaat een strategische samenwerking aan met de Amerikaanse autofabrikant Ford. Aangezien de Formule 1 een behoorlijke verandering te wachten staat op het gebied van de technische regels, verwachten sommigen dat de rangorde ook compleet over de kop zal gaan. Verschillende analisten hebben uitgelegd dat ze niet verwachten dat Red Bull in 2026 dominant blijft, en dat fabrieksteams als Mercedes en Ferrari het beter zullen doen.
Honda heeft Red Bull naar twee opeenvolgende constructeurstitels en Max Verstappen naar drie opeenvolgende rijderstitels geleid, en wordt verwacht tot eind 2025 te domineren. 'Dus, over 2026, we hebben nog niet eens chassisregels', zegt Horner tegenover de internationale media. 'Maar als ik een team zou moeten steunen en waarvan ik verwacht dat ze een goed chassis kunnen maken, denk ik dat we een redelijke staat van dienst hebben', vervolgt de teambaas. 'Wat we hebben gedaan is behoorlijk gedurfd.' Na de Grand Prix van China gaf Horner al aan dat Red Bull gewoon op schema ligt betreffende de ontwikkelingen van de motor, en dat ze ook de dingen zien die ze graag willen zien. Volgens de teambaas was er geen reden om te speculeren dat het anders zou zijn.
Gedurfde beslissingen de sleutel tot succes
Terwijl Red Bull nu nog samenwerkt met Honda, gaat ze vanaf 2026 de productie van de motoren volledig op zich nemen. Deze beslissing zal het mogelijk in concurrentie brengen met Ferrari, Mercedes, Renault (Alpine) en bestaande partner Honda, evenals Audi, wanneer de 2026-regels van kracht worden. 'We zijn een nieuw project met de motor aangegaan. We hebben uitzonderlijke mensen, we hebben een ongelooflijke faciliteit, en ja, het is zeker gedurfd wat we hebben gedaan', gaat Horner verder. 'Red Bull zou geen 117 races hebben gewonnen en hebben gedaan wat we hebben gedaan zonder gedurfde beslissingen te nemen, en we geloven dat het zich zal uitbetalen', aldus de teambaas.
Meediscussiëren? Klik hier om je te registreren.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties