Horner ziet Red Bull op één gebied wel 'zeventig jaar achterlopen op Ferrari' Formule 1
Formule 1

Horner ziet Red Bull op één gebied wel 'zeventig jaar achterlopen op Ferrari'

Horner ziet Red Bull op één gebied wel 'zeventig jaar achterlopen op Ferrari'

Christian Horner geeft toe dat zijn Red Bull Racing-team een gebrek aan ervaring heeft betreffende het bouwen van motoren, in vergelijking met voornaamste concurrent Ferrari. De Red Bull-teambaas ziet echter dat zijn Red Bull Powertrains-team al in korte tijd veel heeft geleerd, en is van mening dat er ook wel een voordeel zit aan het beginnen met een schone lei.

Red Bull produceert vanaf 2026, met het Amerikaanse Ford als partner, zelf zijn motoren onder de naam Red Bull Powertrains. De Oostenrijkse renstal voegt zich hierdoor in het rijtje van al bestaande motorfabrikanten in de Formule 1: Ferrari, Mercedes, en Renault. Sommige van deze fabrikanten produceren echter al jarenlang motoren voor Formule 1-bolides, waardoor de Oostenrijkse renstal in vergelijking toch een gebrek aan ervaring heeft.

Red Bull-teambaas Horner ziet echter dat zijn team heel gauw veel leert in korte tijd. 'Ik bedoel, we zitten in een steile leercurve, waarin we zeventig jaar achterlopen op Ferrari', zei de Brit, aldus PlanetF1. De Italiaanse fabrikant maakt al sinds 1950, het begin van de Formule 1-sport, zijn eigen motoren. Toch heeft Horner het vertrouwen dat het voor 2026 allemaal wel goed komt. 'We hebben een geweldige groep mensen, we passen dezelfde filosofie toe op de motor als bij het chassis.'

Red Bull staat voor een uitdaging

De man uit Leamington Spa geeft wel toe dat er nog een enorme uitdaging zijn team staat te wachten tijdens de jaren voorafgaand aan de 2026-reglementswijzigingen. 'Het is een andere uitdaging. Met de motor zijn er geen garanties en we weten niet waar anderen staan betreffende deze nieuwe reglementen.' De F1 stapt in 2026 over op een nieuwe formule voor krachtbronnen, waarbij deze volledig op duurzame brandstof zullen rijden en deze voor de helft elektrisch worden aangedreven.

De technische uitdaging is voor alle fabrikanten al enorm, en Red Bull Powertrains heeft geen blauwdruk uit het verleden om een vliegende start mee te maken. 'Het is een blanco vel papier en we hebben niet het voordeel van een bestaande motor om van te leren', gaf Horner toe. 'Vanuit het oogpunt van kosten is dat een nadeel. Maar tegelijkertijd hebben we geen afleiding van de huidige motor en de betrouwbaarheidsfouten die daar gemaakt kunnen worden.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws