Veel regelwijzigingen zijn er niet in 2025, maar de flexibiliteit van de vleugels eist wel een hoofdrol op in de dilemma's van de Formule 1-teams. Christian Horner en Zak Brown staan tegenover elkaar als het gaat om de meebuigende voorvleugels, en proberen de invloed van de nieuwe ingrepen van de FIA in te schatten.
In 2025 mogen de voor- en achtervleugels vijf millimeter minder meebuigen dan in 2024. Opvallend is echter dat dit bij de achtervleugels vanaf de start van het seizoen al geldt, maar dat de nieuwe regels voor de voorvleugels pas ingaan bij het negende Grand Prix-weekend, in Spanje. Deze regelwijziging wordt geïntroduceerd nadat vooral Red Bull Racing en Ferrari zich beklaagden over de vleugels van McLaren en Mercedes.
Brown haalt schouders op
Brown en Horner mochten komen opdraven bij de eerste FIA-persconferentie van het jaar. Brown oogde als CEO bij de constructeurskampioen vrij relaxed. 'Ik geloof niet dat deze regelwijzigingen van significante invloed gaan zijn op ons', liet de Amerikaan optekenen. 'Het is denk ik heel lastig om te zeggen wie hiervan profiteert, of er juist onder lijdt, want ik denk niet dat dit van grote invloed is op de teams.'
De topman van McLaren verwacht dan ook niet dat de pikorde vanaf de Grand Prix van Spanje opeens zal veranderen, als McLaren haar flexibele voorvleugel moet aanpassen. Datzelfde geldt voor McLarens concurrenten, maar McLaren lijkt het concept van de flexibele voorvleugel het meest doorontwikkeld te hebben. 'Ik verwacht niet dat er een winnaar of een verliezer zal zijn, of dat de volgorde van de teams dan verandert.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Horner deelt irritaties
Horner zag zijn team in 2024 benadeeld worden door de flexibele vleugels bij de concurrentie, en kijkt iets anders naar de situatie. 'Het wordt interessant om te zien welk effect dit zal hebben. Ik denk dat het vreemde hieraan vooral de timing is. Waarom komt die aanpassing pas in de negende race? Het zou beter zijn om dit probleem al tijdens de winterstop aan te pakken, want nu eindig je eigenlijk met twee specificaties van voorvleugels.'
Momenteel mogen de vleugels vijftien millimeter doorbuigen, maar bij de verduidelijking van de regels zou dit om tien millimeter gaan. 'Wie hiervan gaat profiteren, of juist niet, is denk ik onmogelijk om te voorspellen', sluit de teambaas van Max Verstappen en Liam Lawson af.
F1 live kijken in 2025? Bekijk onze overzichtspagina of bestel rechtstreeks bij Viaplay of F1TV
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties