Haas reed dit weekend met twee auto’s de top tien binnen en wist daarmee drie punten binnen te slepen, wat fijn is voor een team in de onderste helft van de ranking, want elk punt telt. Nico Hülkenberg ziet de afstand tussen de vijf teams onderaan en de vijf topteams en doet een opvallende suggestie. ‘Misschien is dat iets om te overwegen’, zegt hij tegen media waaronder RacingNews365.
Hülkenberg begint het 2024-seizoen vooralsnog prima. Hoewel hij voor het kleine Haas rijdt, wist hij al goede tijden neer te zetten in de kwalificaties en heeft hij in zowel Saoedi-Arabië als Australië punten gehaald. Dit helpt de Amerikaanse renstal enorm in het constructeurskampioenschap, waar voor kleine teams één punt het verschil kan maken. Toch benadrukt de Duitser dat het huidige puntensysteem misschien niet meer zo geschikt is voor de huidige staat van de Formule 1-grid.
Het gat op zondag is te groot voor de kleine teams
De verdeling van de punten in de Formule 1 is al jaren niet meer veranderd. De man van Haas doet nu de voorzichtige suggestie dat dat misschien zou moeten veranderen. ‘Er staan twintig bolides op de grid en maar tien daarvan krijgen punten, dat is al erg lang zo’, geeft Hülkenberg aan. ‘Het voelt juist, maar het gat is op zondag enorm.’ Dat grote gat zorgt ervoor dat de kleine teams eigenlijk enkel kans maken op punten als de coureurs van de topteams pech krijgen of een grote fout maken, zoals bijvoorbeeld het geval was bij de technische problemen van Max Verstappen en Lewis Hamilton of de crashes van George Russell en Lance Stroll.
Hülkenberg is nog wat terughoudend met zijn uitspraken over het wijzigen van de puntenverdeling. ‘Misschien is het te vroeg om te zeggen, maar als dit nog een lange tijd zo blijft, is het misschien iets om te overwegen.’ De Haas-coureur heeft zelf ook ideeën voor eventuele manieren om de kleine teams meer kans op punten te bieden. ‘Misschien kunnen er punten komen voor de kwalificatie of zoiets’, stelt hij voor. Hier ziet de Duitser namelijk nog wel veel spanning. ‘Het is interessant om te zien hoe door het budgetplafond de grid op zaterdag zo dichtbij elkaar zit’, geeft hij aan. ‘Alles zit zo dicht op elkaar en een honderdste of duizendste van een seconde maakt het verschil.’
Effect van budgetplafond is beperkt
De races zelf zijn een ander verhaal. ‘Op zondag zitten we mijlenver uit elkaar’, vertelt de Duitser, die daar flink van baalt. ‘Het is extreem en er moet naar gekeken worden.’ De budget cap heeft volgens Hülkenberg effect gehad, maar het blijft wel beperkt. ‘Aan het eind van de dag hebben de grote teams nog steeds meer budget en meer hulpbronnen’, benadrukt hij. ‘Er is zeker nog een verschil en dat kunnen we heel duidelijk zien op zondag.’
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties