Luyendyk zag dat Steiner het moest ontgelden: 'Maar als je laatste bent in het kampioenschap...' Formule 1
Formule 1

Luyendyk zag dat Steiner het moest ontgelden: 'Maar als je laatste bent in het kampioenschap...'

Luyendyk zag dat Steiner het moest ontgelden: 'Maar als je laatste bent in het kampioenschap...'

Tweevoudig Indy 500-winnaar Arie Luyendyk betreurt het vertrek van Guenther Steiner bij Haas, maar vermoedt dat er meer achter zit. Dat het bij Haas anders moest, maakte Gene Haas duidelijk toen hij Steiner ontsloeg. Het draait uiteindelijk om de prestaties, maar Luyendyk vindt dat Haas wel moet gaan overwegen of het het allemaal nog wel waard is.

Eerder in januari werd bekendgemaakt dat Steiner zijn spullen kon pakken en vertrekken nadat hij vanaf 2016 teambaas was geweest van de Amerikaanse renstal. Trackside engineering director Ayao Komatsu volgt hem op. Het moest anders, vond Haas, want het team neemt niet langer genoegen met de tegenvallende prestaties en P10 in het kampioenschap. Het vertrek van Steiner viel bij velen enigszins rauw op hun dak, aangezien zijn persoonlijkheid erg geliefd was. 'Maar als je laatste bent in het kampioenschap...', begint Luyendyk in gesprek met Motorsport.com.

'De man die aan de top staat is dan toch de persoon die het moet ontgelden als het niet goed gaan', vervolgt de Nederlander. 'Ik vind het jammer dat hij vertrekt. Hij is een mooie persoonlijkheid voor de sport, maar daar zitten ze niet op te wachten', vervolgt de voormalig IndyCar-coureur. 'We weten niet wat er nog meer achter zit, en er kan waarschijnlijk veel meer achter zitten dan wij denken. Wellicht kostte Guenther te veel geld, dat weet je niet. Het is moeilijk te bepalen.' Na acht seizoenen in de Formule 1 leverde het 2018-seizoen het beste resultaat op, namelijk P5 in het kampioenschap. In de andere jaren kwam Haas niet verder dan P8 of P10.

Tekst gaat verder onder de foto.

nico hulkenberg haas abu dhabi saturday yasmarina 2023
2023 was een seizoen om te vergeten voor Haas. (Foto: Pirelli)

'Haas moet overwegen: is het nog de moeite waard?'

Kijkend naar de tegenvallende prestaties van Haas, elk seizoen weer, doet men afvragen of het Haas-project nog wel kans op slagen heeft. 'Dat is waar Haas over na moet gaan denken', geeft Luyendyk aan. 'Is het nog de moeite waard om te blijven? Dan zal hij (Gene Haas, red.) er veel meer in moeten stoppen, vanuit zijn eigen middelen of van buitenaf. Het draait om de cijfers, en het budget is zeer belangrijk om goede mensen aan te trekken en om die goede mensen te betalen.'

Mocht het niet lukken, dan ziet Luyendyk nog een optie voor Haas: een samenwerking met Andretti. 'Ik denk dat de ervaringen van IndyCar en de andere klassen, hem (Andretti, red.) weinig zal helpen in de Formule 1', denkt de Nederlander. 'Ik zou een samenwerking tussen de twee niet uitsluiten. Andretti doet veel in de sportscars, de IndyCar. Die partnerschappen, daar heeft Andretti veel ervaring mee. Ik denk dat Andretti een samenwerking met Haas wel ziet zitten.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws