Marko gokt op duurdere investering motoren: 'Is op middellange termijn terug te verdienen' Formule 1
Formule 1

Marko gokt op duurdere investering motoren: 'Is op middellange termijn terug te verdienen'

Marko gokt op duurdere investering motoren: 'Is op middellange termijn terug te verdienen'

Helmut Marko is optimistisch als het gaat om een nieuwe motordeal voor na 2021. Na volgend seizoen verlaat Honda de Formule 1 als motorfabrikant en dus is Red Bull Racing op zoek naar een oplossing. Als het aan de Red Bull-adviseur ligt, dan rijden de Oostenrijkers ook na volgend seizoen nog met een Honda-motor, maar dan onder het beheer van Red Bull zelf.

'Alles is op de goede weg', begint Marko in een interview met Motorsport-Total. 'De gesprekken met de FIA en Liberty Media zijn gevorderd. We hopen dat er dit jaar een beslissing wordt genomen. Het is duidelijk dat niet alle fabrikanten het met elkaar eens zijn. Maar ik geloof dat er een overeenkomst komt. Vanuit het gezonde verstand is het logisch om geen enorme ontwikkelingskosten te accepteren met een complexe motor.'

Marko: 'We willen iets betrouwbaars hebben'

Meerdere fabrikanten zouden niet tegen een bevriezing van de motoren zijn, maar toch is er nog geen knoop doorgehakt. 'Dat is intern tussen de FIA en Liberty', legt Marko uit. 'We willen iets betrouwbaars hebben waar we op kunnen bouwen. Maar het gaat niet alleen om ons. Formule 1 heeft dit in het algemeen nodig. Omdat de kostenfactor in de toekomst zeer bepalend zal zijn.'

Volgens Marko is de kans groot dat het plan met de Honda-motoren doorgang kan vinden. 'Ik zou zeggen dat het 80 tot 85 procent is', aldus de Grazer. Gesprekken met fabrikanten als Renault lopen momenteel dan ook niet. 'Onze focus ligt volledig op het Honda-project', stelt Marko in gesprek met het Duitse medium.

'We willen motoronderhoud uitvoeren op onze Red Bull-campus'

Mocht het Red Bull lukken om de Honda-motor over te nemen, dan zal het een nieuwe locatie gebruiken om deze verder te ontwikkelen. 'Onze plannen zijn om motoronderhoud uit te voeren op onze bestaande Red Bull-campus en daar een hal voor aan te passen.' Daarmee zouden de Oostenrijkers geen gebruik maken van de werkplaats van Honda in Milton Keynes.

Ondanks dat de optie om een Renault-motor te nemen waarschijnlijk goedkoper is, wil Marko vol gaan voor de Honda-motor. 'Natuurlijk is deze optie duurder. Maar in de eerste plaats krijgen we een motor die het optimale belooft in afstemming met de chassisafdeling, wat betreft de plaatsing van de aggregaten. Op de middellange termijn denk ik dat deze investeringen terug te verdienen zijn', besluit Marko.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws