Marko optimistisch over voortgang 2026-motor: 'Eerste unit gaat binnenkort naar de testbank' Formule 1
Formule 1

Marko optimistisch over voortgang 2026-motor: 'Eerste unit gaat binnenkort naar de testbank'

Marko optimistisch over voortgang 2026-motor: 'Eerste unit gaat binnenkort naar de testbank'

Volgens Helmut Marko, adviseur van het team van Red Bull Racing, gaat het de goede kant op met de ontwikkeling van de motor van 2026. In samenwerking met Ford zijn ze bij de Oostenrijkse renstal volop bezig met het ontwikkelen van een motor die past bij de hernieuwde reglementen. Volgens Marko ziet het er rooskleurig uit en wordt het eerste prototype binnenkort getest.

In februari 2023 werd bevestigd dat Ford de nieuwe motorpartner van Red Bull Racing zal worden. Ala de reglementen in 2026 veranderen, zal Ford zich bij de Oostenrijkse renstal voegen voor een samenwerking. Bij de terugkeer in de Formule 1 kan Ford rekenen op de door Red Bull Powertrains opgebouwde chassis. Het Amerikaanse bedrijf zal zich voornamelijk focussen op de motor, zowel op financieel gebied als bij het proces van creatie. Binnen de samenwerking zal Red Bull ook toegang hebben tot de technische middelen van Ford.

Ontwikkeling ligt op schema, maar Marko is geen voorstander van de verandering

In gesprek met Speedweek.com laat Marko weten dat de eerste volledige unit, dus inclusief verbrandingsmotor, accu en zogenoemde MGU-K, binnen een paar weken de eerste tests zal ondergaan. De gang van zaken past tot nu toe prima bij wat het team voorafgaand voor ogen had. ‘We liggen nog altijd op schema.’ Kijkend naar de concurrentie ziet de Oostenrijker ook dat het tot dusver wel goed zit. ‘We staan denk ik op één lijn met Mercedes, wat ontwikkeling betreft. Over Renault durf ik niks te zeggen, en Ferrari staat qua ontwikkeling nog achter ons.’ Ook de samenwerking met Ford verloopt volgens Marko naar behoren.

Toch geeft Marko toe dat hij geen voorstander is van de aangepaste reglementen van 2026. Voornamelijk het feit dat de bolides zwaarder en groter zullen worden, als gevolg van een gewijzigde hybride aandrijving, is volgens de Red Bull-adviseur geen goede zaak. ‘Dat we een gewijzigde verhouding voorstellen in de hybride aandrijving, dus vijftig procent verbrandingsmotor en vijftig procent elektrisch, komt ook deels door veiligheidsoverwegingen. De accu’s zullen dan honderd kilo wegen, dus de auto’s worden zwaarder en moeten groter. Dat vinden wij geen goed plan.’

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws