McLaren is duidelijk een klasse apart in Hongarije. Oscar Piastri en Lando Norris doken als enigen onder de 1:15-grens. Ferrari is best of the rest, met Charles Leclerc voor Lewis Hamilton. Max Verstappen kende lange tijd een wat betere sessie, maar een aanpassing qua afstelling zorgde weer voor onderstuur. Daardoor zakte hij terug van de vierde plek tot de twaalfde plek, maar een startplek in de top vijf lijkt wel tot de mogelijkheden te behoren.
Aan het begin van de derde vrije training reden de McLarens als eersten naar buiten op de harde banden. Lando Norris en Oscar Piastri deden dit puur om het toplaagje van de C3-banden te halen. Aston Martin voert dit trucje elk raceweekend uit om de levensduur van die hardere banden op zondag te verlengen. McLaren heeft dit in het verleden ook wel eens gedaan, en koos er nu dus weer voor. Dit zorgt ervoor dat het piekniveau van de banden iets lager ligt in de race, maar de banden zouden wel wat minder snel moeten slijten. Aston Martin volgde enkele minuten na McLaren.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
Eerherstel voor Verstappen
Na de rondjes van McLaren en Aston Martin bleef het langere tijd rustig. Pas na tien minuten zorgde Franco Colapinto voor de eerste rondetijd. Die tijd bleef ook even staan, aangezien de meeste coureurs pas na een kwartier de baan opreden. Lance Stroll nam het stokje over van de Argentijn met een 1:17,5. Yuki Tsunoda was de eerste coureur van de topteams met een snelle ronde. De Japanner reed met de mediumbanden naar een 1:17,0 en leek daarmee een betere opening van de sessie te hebben dan Red Bull op vrijdag had.
Terwijl Tsunoda zijn ronde afsloot, kwam teamgenoot Max Verstappen op de zachte banden naar buiten. Ook Ferrari reed op dat moment naar buiten met de C5-banden, om zo voor een rechtstreeks vergelijk te zorgen. Opvallend genoeg liet Verstappen in de eerste sector al twee tienden liggen op zijn teamgenoot, ondanks de zachtere banden. Verstappen maakte zijn achterstand goed in de middensector en schoot uiteindelijk naar een 1:16,5. Daarmee nam hij de eerste plek over.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
De andere topteams moesten vervolgens laten zien wat de tijd van Verstappen waard was. Lewis Hamilton strandde op twee tienden, net als Nico Hülkenberg, terwijl Kimi Antonelli een halve seconde tekortkwam. Leclerc slaagde er wel in om de snelste tijd van Verstappen met een tiende aan te scherpen, terwijl Russell een 1:16,3 liet noteren en Verstappen zo op twee tienden achterstand zette. Verstappen stond dus nog niet vooraan, maar oogde veel competitiever dan op de vrijdag.
McLaren kwam als laatste topteam in actie, en had in eerste instantie geen grote voorsprong. Oscar Piastri was minder dan een tiende sneller dan Russell, terwijl Lando Norris bij zijn eerste poging op de vijfde plek strandde met vier tienden achterstand, één plekje achter Verstappen.
Verschillen vooraan worden kleiner
De Limburger kwam even later in actie met een tweede ronde op de zachte banden. De auto leek volledig tot leven te komen en met een 1:16,202 heroverde Verstappen zelfs de eerste plek, voor Piastri. Andere coureurs verbeterden zich echter ook flink bij hun tweede pogingen. Leclerc was in de eerste twee sectoren zeer snel en bouwde een voorsprong van 0,35 seconde op ten opzichte van Verstappen. Een fout in de laatste sector zorgde ervoor dat hij op start-finish slechts een halve tiende overhield.
Piastri kon de eerste plek dan ook zonder al te vel moeite overnemen. Zijn voorsprong van 0,26 seconde op Leclerc viel echter tegen, gezien de flinke fout van de Monegask. Hamilton toonde het potentieel van Ferrari door die tweede plek over te nemen, slechts een tiende achter Piastri.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
Norris was op vrijdag nog de te kloppen man, maar had het in de laatste vrije training lastiger. Bij zijn tweede poging strandde hij wederom op P5, vlak achter Verstappen. Beide mannen waren drie tienden trager dan Piastri, terwijl Gabriel Bortoleto indruk maakte door daar vlak achter te staan op de zesde plek. Norris had uiteindelijk een derde poging nodig om nog een tiende te verbeteren en zo op te schuiven tot de derde plek.
McLaren deelt mokerslag uit
In het laatste kwartier kregen de coureurs nieuwe zachte banden, waarbij McLaren haar ware niveau etaleerde. Piastri scherpte zijn eigen eerste sectortijd al met meer dan drie tienden aan, en dat verschil groeide alleen maar verder in de rest van de ronde. Met een 1:14,916 ging hij een volle seconde sneller dan eerder in de sessie. De rest wist dus meteen weer dat McLaren ver buiten bereik zou blijven.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
Norris kon de tijd van zijn teamgenoot niet evenaren. Ondanks een snelle laatste sector kwam hij 0,032 seconde tekort. Dat verschil viel echter in het niet bij de achterstanden van de andere teams. Hamilton klokte de voorlopig derde tijd op zeven tienden achterstand en daarna was het de beurt aan Verstappen. De Limburger maakte een slechte slotsector mee en strandde op 1,2 seconden achterstand. Hij wist zich in zijn eerste poging slechts met vier honderdsten te verbeteren.
Verstappen sloot de sessie ook met frustraties af. 'Je probeert het probleem aan de achterkant op te lossen en dan krijg je weer onderstuur', baalde Verstappen, waarbij het laatste deel van zijn boordradiobericht weggepiept moest worden. Bij het ingaan van de kwalificatie is McLaren duidelijk het sterkste team. Leclerc was weer best of the rest met vier tienden achterstand, voor Hamilton en Antonelli. Verstappen deed geen poging meer om nog een snellere tijd neer te zetten en eindigde als twaalfde.
Toch waren er aan het begin van de sessie genoeg tekenen om te verwachten dat de wereldkampioen in de kwalificatie wel minimaal de top zes moet kunnen halen, waarbij hij zal moeten strijden met de coureurs van Mercedes, Aston Martin, Sauber, en Racing Bulls. Het gevecht voor de laatste plekken in Q3 belooft dan ook zeer spannend te worden.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties