Lando Norris heeft teamgenoot Oscar Piastri tijdens de derde en laatste vrije training op het iconische circuit van Imola afgelost als snelste man. De McLaren-coureur wist als eerste van de twee teamgenoten onder de 1:15-grens te duiken. De Brit kwam op de zachte band tot een toptijd van 1:14,897. Max Verstappen was op het mediumrubber sneller dan de coureurs van McLaren, maar op de zachte band had de Red Bull Racing-coureur veel moeite. De Nederlander wist zijn tijd, die iets minder dan twee tienden langzamer was dan die van Norris, niet meer te verbeteren.
Om 12:30 uur Nederlandse tijd sprong het licht aan het einde van de pitstraat op groen en ging de derde en laatste vrije training van start. Norris dook meteen als eerste naar buiten op een setje van de harde band, terwijl veel coureurs waaronder Ferrari-coureur Charles Leclerc nog niet eens in zijn SF-25 zat. Het bleef voor Norris echter bij een installatierondje en hij zocht zijn pit crew weer op.
Het duurde nog bijna tien minuten voordat er eindelijk een eerste tijd op de klokken verscheen. Het was Lewis Hamilton die op de mediumband een 1:16,983 reed. Nico Hülkenberg snelde in het kielzog van de Ferrari-coureur naar de tweede tijd. De Duitse coureur van Kick Sauber was, op de zachte band van Pirelli, echter ruim een seconde langzamer dan de zevenvoudig wereldkampioen. Dat de tijd van Hülkenberg niet goed was, bewees zijn teamgenoot Gabriel Bortoleto kort daarna. De Braziliaan was zeven tienden sneller op dezelfde compound.
Verstappen goed uit de startblokken, Nederlander blij met balans
Hamilton ging er op dezelfde bandenset nogmaals voor zitten en de Brit haalde ruim een seconde van zijn eigen tijd af. Zijn 1:15,8 leek een goede tijd te zijn, maar Verstappen toonde aan dat er nog meer in het vat zat. De 27-jarige Nederlander snelde eerst naar een tijd van 1:15,5, die door Isack Hadjar werd verbeterd, maar daarna haalde de viervoudig wereldkampioen nog een flinke hap van zijn tijd af. Dat de 1:15,130 een goede tijd was, bleek al snel, want Norris en Piastri beten zich allebei stuk op de tijd van de Nederlander.
Niet alleen de tijd was goed, maar belangrijker nog: Verstappen was tevreden over de balans in de RB21. Het harde werk van Red Bull richting de zaterdag leek dus beloond te worden. De Nederlander wist in zijn derde poging op hetzelfde rubber even later zelfs nog iets van zijn toptijd af te schaven, maar met een tijd van 1:15,078 bleef hij net boven de 1:15-grens. Het verschil met tweede man Norris bedroeg bijna twee tienden.
De tekst gaat verder na de Tweet.
Alonso beklaagt zich over Ferrari-coureurs, Lawson gaat Hadjar achterna
De Ferrari-coureurs waren nog altijd niet bijzonder competitief en Leclerc en Hamilton leken de volledige aandacht nodig te hebben om het maximale uit de SF-25 te kunnen halen. Daardoor leken ze niet door te hebben wat er allemaal om hen heen gebeurde en ditmaal zorgde Leclerc voor de nodige frustratie bij Fernando Alonso. Bij het uitkomen van de laatste bocht moest de Spanjaard flink uitwijken voor de langzaam rijdende Monegask en Alonso was er helemaal klaar mee. 'De Ferrari's denken altijd dat ze helemaal alleen op de baan zijn', uitte hij zijn frustraties over de boordradio.
Ondertussen was Liam Lawson even van de baan geschoten. De Nieuw-Zeelander verloor, nagenoeg op hetzelfde punt als zijn teamgenoot Hadjar op vrijdag, de controle over zijn Racing Bulls-bolide. In tegenstelling tot Hadjar, die vlak voor het terugkeren op de baan vast kwam te zitten in het grind, kon Lawson zijn weg vervolgen.
De tekst gaat verder na de Tweet.
Weinig verbeteringen op softs
In de slotfase van de laatste oefensessie was het tijd voor de kwalificatieruns, maar dat leidde bij Verstappen, die daarna weer naar binnen dook, niet tot een verbetering. Hij was echter niet de enige, want ook Norris wist in zijn eerste poging op het zachtste rubber van Pirelli niet tot een verbetering te komen. Dat lukte hem in zijn volgende poging echter wel en de 25-jarige Brit wist als eerste coureur de 1:15-grens te slechten. De 1:14,897 bleek een tijd te zijn waar de rest van het veld, inclusief Piastri, zich op stuk beet. De Australiër kwam een tiende tekort, maar duwde Verstappen daarmee wel naar de derde plek.
Verstappen kwam in de slotminuten nog wel terug op de baan, maar opnieuw wist de Nederlander zijn tijd niet aan te scherpen. Ook teamgenoot Yuki Tsunoda had moeite op de zachte band. De Japanner klaagde over een gebrek aan grip en kwam uiteindelijk niet verder dan de zeventiende plaats. Op de mediumband zag het er prima uit voor Verstappen en Red Bull, maar op de zachte band is er nog werk aan de winkel richting de kwalificatie.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties