McLaren wil opheldering van de FIA, nadat concurrent Max Verstappen in Brazilië opeens voor een nieuwe krachtbron koos. Verstappen startte in de pitstraat, kreeg al snel een lekke band, maar werkte zich op naar voren. Hij werd uiteindelijk zelfs de grootste bedreiging voor de Grand Prix-zege van Lando Norris.
Verstappen hoopte in Brazilië het gat met de McLaren-coureurs verder te kunnen dichten. De Nederlander liep inderdaad tien punten in op Oscar Piastri, maar Norris bleef het hele weekend buiten bereik en vergrootte zijn titelkansen met twee overwinningen. Red Bull Racing sloeg de plank in de kwalificatie volledig mis en viel voor het eerst sinds Japan 2006 met twee auto's uit in Q1.
Nieuwe motor voor Verstappen
Na het debacle op zaterdag liet Verstappen eerst nog doorschemeren dat hij waarschijnlijk gewoon op de achtste startrij wilde plaatsnemen. Verstappen werd ook gevraagd of dit geen goede gelegenheid was om een nieuwe motor te laten monteren. De wereldkampioen plaatste daar zijn twijfels bij en maakte hiermee ook duidelijk dat hij met zijn vier motoren ook wel het einde van het seizoen kon halen.
Red Bull Racing besloot uiteindelijk toch om de afstelling helemaal om te gooien. Daardoor werd Verstappen gedwongen om in de pitstraat aan de race te beginnen. Een nieuwe motor leverde daardoor geen extra straf op en Red Bull maakte van de gelegenheid gebruik om alle motoronderdelen te vervangen. Verstappen meldde meteen dat de nieuwe motor veel beter aanvoelde en geen vibraties had. De Limburger was vervolgens de snelste coureur in de race, op weg naar de derde plek.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
McLaren klaagt
Waar Andrea Stella en Laurent Mekies eerder nog met elkaar hadden afgesproken dat ze geen kinderachtige spelletjes meer zouden spelen en niet voor elke kleinigheid zouden gaan klagen bij de FIA, lijkt dat nu toch het geval te zijn. Stella en Mekies wilden de vijandige sfeer uit het Horner-tijdperk achter zich laten, maar McLaren lijkt dat nu toch te doen.
Verstappen beschikte over een nieuwe verbrandingsmotor, turbo, MGU-K en MGU-H, kreeg een derde batterij en nieuwe control electronics. Een oude motor levert altijd wat minder vermogen, waardoor de nieuwe power unit Verstappen ook aan betere rondetijden hielp.
Verstappen kan de motor daarnaast wat verder open laten draaien, omdat de power unit nog maar enkele races mee hoeft te gaan. Lewis Hamilton deed in 2021 iets soortgelijks in Brazilië, en McLaren heeft dan ook haar zorgen geuit. Volgens McLaren gaat het dan met name om het budgetplafond, omdat er geen duidelijkheid is over de vraag of dit soort extra motorwissels wel of niet onder het budgetplafond vallen.
De motorwissels zijn niet specifiek opgenomen in de reglementen, maar de FIA en de deelnemers zouden hier onderling wel over tot een afspraak gekomen zijn. McLaren is van mening dat een nieuwe krachtbron niet onder het budgetplafond valt als er oprechte zorgen over de betrouwbaarheid zijn. Als een team vrijwillig kiest voor een nieuwe motor, zou dat volgens McLaren wel onder het budgetplafond moeten vallen, omdat dit puur gedaan wordt om de auto sneller te maken. Deze afspraak is gemaakt om te vermijden dat teams vanwege competitieve redenen nieuwe motoren blijven gebruiken.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Problemen voor Verstappen?
De klacht van McLaren is enigszins hypocriet, want meer dan de helft van de coureurs heeft inmiddels al motorstraffen geïncasseerd. Dat wordt doorgaans gedaan als coureurs zich in de achterhoede kwalificeren. Yuki Tsunoda, Liam Lawson, en Isack Hadjar kregen eerder al een vijfde power unit. Op die momenten klaagde McLaren niet. Daarnaast verdwenen de vibraties bij Verstappen, wat aangeeft dat er wel degelijk enige betrouwbaarheidszorgen waren. Het is dus zeer onwaarschijnlijk dat Verstappen in de problemen komt.
Het is sowieso een grijs gebied als teams een nieuwe motor in de auto leggen. Het is lastig te bewijzen dat teams geen zorgen over de betrouwbaarheid hebben. Andrea Stella beklaagde zich echter en benadrukte dat zijn team het einde van het seizoen probeert te halen met de huidige motoren om zich aan de afspraak te houden. 'Om eerlijk te zijn dagen dit soort motorwissels de reglementen uit', vertelde de McLaren-teambaas in een gesprek met de aanwezige media.
'Ik ben heel benieuwd of de kosten van deze nieuwe motor nu worden gedeclareerd onder het budgetplafond', sneert Stella, die het antwoord natuurlijk wel weet. Stella heeft eerder al zijn frustratie gedeeld over het feit dat Red Bull de RB21 tot op het laatste moment doorontwikkelt, en nu opent hij de aanval wederom op Red Bull. 'Als de motor gewisseld werd voor extra snelheid, moet dit opgenomen worden onder het budgetplafond.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Laten we kijken of dit het geval is. Ik zal dat overigens zelf niet kunnen zien, want dit ligt allemaal bij Red Bull', voegt de Italiaan toe, die geen inzicht ging in de 'belastingaangifte' van de concurrent. 'Dit is een van de redenen waarom we het niet doen, omdat dit onder het budgetplafond valt.'
Neemt McLaren risico?
McLaren heeft echter de luxe dat beide coureurs zich doorgaans vooraan kwalificeren. Norris en Piastri hebben daardoor nog geen kans gehad om een goedkope extra motor te krijgen. Als Norris of Piastri een vijfde krachtbron krijgt, levert dat een gridstraf van tien plekken op. Als andere motoronderdelen ook vervangen worden, loopt de gridstraf nog verder op. Beide McLaren-coureurs kregen in België, voor de zomerstop al hun laatste motor en het wordt dus een uitdaging om het einde van het seizoen te halen. Een geplofte motor zou de spanning in het kampioenschap terug kunnen brengen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties