Mercedes zag problemen in Brazilië niet aankomen: 'Dachten dat we niet veel hoefden te wijzigen' Formule 1
Formule 1

Mercedes zag problemen in Brazilië niet aankomen: 'Dachten dat we niet veel hoefden te wijzigen'

Mercedes zag problemen in Brazilië niet aankomen: 'Dachten dat we niet veel hoefden te wijzigen'

Riccardo Musconi, de Head of Trackside Performance van Mercedes, stelt dat de Duitse constructeur de problemen in Brazilië niet had zien aankomen. Mercedes was tevreden over de longruns tijdens de eerste en enige vrije training op het Autódromo José Carlos Pace en dacht dat het niet nodig was om nog wijzigingen aan te brengen. In de debrief legt Musconi uit wat er allemaal misging.

Mercedes beleefde in Brazilië een weekend om snel te vergeten. Teambaas Toto Wolff sprak na afloop van het raceweekend zelfs van het slechtste weekend in dertien jaar. In de sprintrace werden George Russell en Lewis Hamilton nog vierde en zevende, maar de bandenslijtage speelde beide coureurs in de slotfase parten. Dat is men bij Mercedes niet gewend en het team zag de problemen dan ook niet aankomen.

Volgens Musconi zag het er op vrijdag namelijk prima uit. 'De longruns zagen er in VT1 geruststellend uit, dus we dachten dat we niet veel hoefden te wijzigen. De alarmbellen ging af tijdens de sprintrace, want na een aantal bemoedigende ronden was de slijtage al zo hoog, dat we ons zorgen maakten voor zondag', bekent Musconi in de debrief van Mercedes.

Volgens de Head of Trackside Performance heeft Mercedes zaterdag nog een aantal dingen geprobeerd om de situatie voor de hoofdrace op zondag te verbeteren, maar vanwege de parc fermé-regels in een sprintweekend kon het Duitse team maar weinig aanpassingen doen. 'We hadden daarom niet veel mogelijkheden. We hoopten dat het inspelen op enkele dingen die we van de sprintrace hadden geleerd, zoals het te hard pushen op de banden in de eerste ronden en wat meer bandenmanagement, voldoende zou zijn. Maar op zondag was de situatie nagenoeg hetzelfde als een dag eerder', aldus Musconi.

Overwogen setup aan te passen?

Was het gezien de enorme slijtage dan niet beter geweest om de setup aan te passen voor de hoofdrace. Musconi stelt dat dit voor Mercedes eigenlijk geen optie was en hij legt uit waarom. 'Als we de setup aan hadden gepast, zouden we vanuit de pitstraat moeten starten. Dan word je pas losgelaten nadat alle andere auto's al voorbij zijn. Je moet de rest vervolgens eerst bijhalen en dan moet je ook nog door het veld zien te komen. Dat had ook voor veel slijtage gezorgd. Voor ons was het vanuit strategisch oogpunt dus geen optie.'

Hoe is het met de power unit van Russell?

Waar Hamilton zondag nog als achtste eindigde, daar haalde Russell de eindstreep niet. Het team maakte zich zorgen en besloot om de Brit uit voorzorg naar binnen te halen. 'We zagen een aantal verontrustende dingen. Het kwam zelfs tot het punt dat we ervan overtuigd waren dat zijn motor de geest zou geven. Om schade aan andere onderdelen te voorkomen, was het beter om de auto naar binnen te halen. Maar de komende twee races rijdt hij (Rusell, red.) met een andere power unit, dus wat dat betreft is er niks aan de hand. Dat was oorspronkelijk ook al het plan', aldus Musconi.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws