Mogelijk voordeel voor Red Bull: 'Meer uren voor nieuwe motor op testbank' Formule 1
Formule 1

Mogelijk voordeel voor Red Bull: 'Meer uren voor nieuwe motor op testbank'

Mogelijk voordeel voor Red Bull: 'Meer uren voor nieuwe motor op testbank'

Red Bull Racing zal mogelijk extra voordelen genieten als 'nieuwe motorfabrikant' vanaf volgend seizoen. Als nieuwe toetreder heeft het mogelijk recht op meer testuren, zo werd er de afgelopen weken besproken in vergaderingen tussen de teams. Daarnaast zouden de Formule 1-teams van de potentieel nieuwe toetreders verwachten dat zij zich voor veel jaren aan de Formule 1 zullen verbinden.

De afgelopen weken waren er tussen de motorfabrikanten, de FIA en de FOM volop gesprekken over het nieuwe motorreglement, dat vanaf 2025 of 2026 in zal gaan. Bovenaan de agenda staat het (al dan niet) schrappen van het MGU-H component in de motor, omdat dit een erg kostbaar en technisch aspect is van de moderne Formule 1-motor. Het weglaten van de MGU-H is een vereiste voor twee nieuwe potentiële toetreders: Audi en Porsche.

Het Duitse Auto, Motor und Sport schrijft dat de twee Duitse fabrikanten erg geïnteresseerd zijn in de aanlevering van Formule 1-motoren, mits de MGU-H verdwijnt uit de sport. Hierdoor zou toetreding makkelijker en bovendien efficiënter zijn. De nieuwste ontwikkeling in de gesprekken is volgens journalist Michael Schmidt nu dat de huidige partijen in de Formule 1 bereid zijn om de MGU-H te laten vallen.

Wel is er volgens Schmidt een voorwaarde. 'De huidige fabrikanten willen die concessie wat betreft de MGU-H wel doen, maar dan willen ze wel dat de nieuwe fabrikanten zich voor lange termijn aan de Formule 1 gaan verbinden. Dus niet voor een paar jaar, maar echt voor vijf of tien jaar.'

Ook is er discussie over de nieuwe juridische positie van Red Bull. Vanaf volgend jaar zal het haar eigen motoren ontwikkelen, maar maakt dat Red Bull een motorfabrikant? 'Daar zitten namelijk wel wat extra haken en ogen aan', zegt Schmidt. 'Nieuwe motorfabrikanten mogen namelijk meer uren draaien op de testbank in de winter. Anderzijds is er de vraag of Red Bull geen entreegeld moet betalen als nieuwe fabrikant.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws