Newey is het eens met Verstappen: 'Motorregels zijn doorgedrukt zonder aan chassisregels te denken' Formule 1
Formule 1

Newey is het eens met Verstappen: 'Motorregels zijn doorgedrukt zonder aan chassisregels te denken'

Newey is het eens met Verstappen: 'Motorregels zijn doorgedrukt zonder aan chassisregels te denken'

Red Bull Racing-topontwerper Adrian Newey denkt dat de regels van 2026 wat gewenning zullen vergen vanwege de vreemde manier waarop de krachtbron zich moet gaan gedragen. F1-fabrikanten werken nu hard aan de ontwikkeling van hun turbohybrides voor de volgende generatie, die een fifty-fifty verdeling van vermogen zullen hebben tussen het vermogen van de verbrandingsmotor en elektrisch vermogen.

Vanaf 2026 gaan de technische reglementen op de schop en voor de motoren betekent dat dat ze veel meer elektrisch vermogen zullen leveren dan nu het geval is. Het vereist dus een goede voorbereiding en ook veel kennis betreffende elektrische krachtbronnen. 'Het zal zeker een vreemde formule zijn, omdat de motoren zo ongeveer de hele tijd op volle toeren zullen werken, net als generatoren', verklaart Newey in gesprek met Autosport. 'Dus het vooruitzicht van de motor die hard werkt in het midden van, bijvoorbeeld, de Loews-hairpin in Monaco zal wat gewenning vergen', zegt de Brit.

De unieke kenmerken van de motor zijn al een tijdje een bron van intrige, omdat de F1-bazen de chassisregels er omheen moeten creëren. Dat heeft actieve aerodynamica noodzakelijk gemaakt om meer downforce in de bochten te leveren en vervolgens de luchtweerstand op de rechte stukken te verminderen. Niet iedereen is blij met de manier waarop de dingen zijn gedaan, waarbij drievoudig wereldkampioen Max Verstappen denkt dat het een fout was om eerst de motorregels te maken en vervolgens te proberen de chassisregels daar omheen te vormen.

'Ik denk dat ze hebben ingezien dat betreffende de motor niet alles zo efficiënt is als iedereen dacht', zei de Nederlander in Japan. Newey is het ermee eens dat de situatie ongebruikelijk is, omdat het maken van de chassisregels veel moeilijker is geworden. 'Ik denk dat dat een eerlijke opmerking is, en waarschijnlijk een die zelfs de FIA zou moeten erkennen - dat alleen de motorfabrikanten dit soort fifty-fifty verbandingsmotoren met elektrisch vermogen wilden', zegt Newey. 'Ik denk dat dat de wensen zijn van de marketingmensen en ik begrijp dat: het is potentieel interessant omdat F1 een snelle ontwikkelaar van technologie kan zijn.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

rb20 max verstappen saoedi arabie rb20 red bull racing
Hoewel er kritiek geuit wordt, maakt Newey zich niet veel zorgen over de 2026-reglementen. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)

Actieve aerodynamica gaat een uitdaging worden

De FIA is daarnaast van plan om de aerodynamische regels van de F1 voor 2026 eind juni af te ronden en heeft de afgelopen weken besteed aan het verfijnen van sommige ontwerpelementen. Er is meer werk nodig aan de actieve aerodynamische elementen, vooral nadat sommige teams verontrustende kenmerken van de nieuwe auto's hebben ervaren die virtueel onbestuurbaar waren wanneer het gaspedaal volledig ingetrapt werd. Er wordt nu aangedrongen op een oplossing die een betere balans over de hele auto oplevert, wat waarschijnlijk betekent dat de beweegbare elementen aan de voorkant van de vleugel moeten worden opgevoerd om aan te vullen wat gepland is voor de achterkant.

'Ik denk dat het lastig gaat worden', zegt Newey, al maakt hij zich al te veel zorgen over de 2026-reglementen. 'Het is juist om te zeggen dat de motorregels zijn gemaakt en doorgedrukt zonder veel aandacht te besteden aan het chassisaspect ervan, en dat veroorzaakt nu behoorlijk grote problemen bij het bedenken van oplossingen om ermee te werken', legt Newey uit. 'Maar ik denk dat het enige goede hieraan is dat het de efficiëntie bevordert. En ik denk dat alles wat dat bevordert, in lijn moet zijn met wat ik eerder heb gezegd: proberen F1 te gebruiken om een trend populair te maken.'

Verstappen is minder enthousiast

Verstappen zelf heeft weinig enthousiasme getoond voor het idee van actieve aerodynamica in de F1. Hij denkt dat auto's eenvoudiger moeten zijn, niet meer vol technologie zoals nu het geval is, en vanaf 2026 nog meer het geval zal zijn. 'Integendeel, we moeten niet overgaan op een actieve ophanging, actieve aerodynamica en dergelijke', verklaarde de Nederlander tijdens de persconferentie in Japan. 'Dat maakt het allemaal veel ingewikkelder, en dan zullen sommige teams weer uitblinken, een betere prestatie leveren dan andere. Je moet het zo eenvoudig mogelijk houden. Ik zie dat op dit moment niet echt gebeuren met de regelgeving voor 2026, maar misschien word ik positief verrast.'

Meediscussiëren? Klik hier om je te registeren.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws