Lando Norris heeft tijdens de derde vrije training van het Grand Prix-weekend in Azerbeidzjan de snelste tijd op de klokken gebracht. Met een 1:41,223 reed de McLaren-coureur ook meteen de snelste tijd van het weekend. Max Verstappen kon het tempo van zijn Britse opponent behoorlijk goed volgen en de Red Bull Racing-coureur sloot het laatste trainingsuur als tweede af. WK-leider Oscar Piastri maakte veel kleine foutjes en completeerde de top drie.
Om 10:30 uur Nederlandse tijd sprong het licht aan het einde van de pitstraat op groen ten teken dat de laatste oefensessie van het weekend van start was gegaan. Nog voordat de eerste coureurs het circuit op konden zoeken, werden er al gele vlaggen gezwaaid. Er zou wat rotzooi op de baan hebben gelegen, maar na een kort oponthoud werd de baan weer vrijgegeven.
Na een dikke vijf minuten stuurde Liam Lawson als eerste zijn auto de baan op. Oliver Bearman volgde de Nieuw-Zeelander al snel, terwijl Verstappen nog rustig met zijn engineers stond te praten. Ook Isack Hadjar maakte gebruik van de gelegenheid om de baancondities aan te voelen en de coureur van Racing Bulls merkte meteen dat de wind wat had toegenomen. 'De wind duwt me enorm naar rechts op het rechte stuk', klaagde de Franse Algerijn over de boordradio.
Bearman in de fout, zet eerste tijd
Waar de coureurs van Racing Bulls het echter bij een installatieronde hielden, daar ging Bearman door. De Britse rijder van Haas vergaloppeerde zich echter bij het aanremmen voor bocht vier en koos eieren voor zijn geld. Hij schoot rechtdoor en zorgde daarmee kortstondig voor een gele vlag. Bearman kon zijn weg zonder problemen weer vervolgen.
De Brit liet zich niet uit het veld slaan en zette vervolgens nog een keer aan. Met een 1:47,333 zette de Haas-coureur op de harde band als eerste een tijd op de klokken, maar met die tijd was hij een zestal seconden langzamer dan Lewis Hamilton op de vrijdag was. In een volgende poging haalde Bearman nog eens anderhalve seconde af van zijn eigen tijd, maar duidelijk is dat de wind een voorname rol speelde. Ook Bearman stelde over de boordradio dat 'het uitdagend was met de wind'.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
Norris niet blij met aanpassingen McLaren
Na ruim een kwartier werd het steeds drukker op het circuit. Op Verstappen en George Russell na had iedereen zijn garage verlaten en de eerste die de tijd de 1:45,7 van Bearman probeerde aan te vallen, was Norris. De McLaren-coureur was op de zachte band echter een fractie langzamer dan zijn landgenoot en de 25-jarige coureur was dan ook niet tevreden. 'Het is op dit moment overal gewoon instabiel, elke bocht voelt slechter aan', reageerde hij op de vraag van Will Joseph hoe de verandering aan de voorvleugel aanvoelde.
Norris dook even later wel onder de snelste tijd van Bearman, die zijn tijd ondertussen had aangescherpt naar een 1:44,4. De McLaren-man was ruim acht tienden rapper dan de Haas-coureur. Vlak na hem wisten de Ferrari-rijders nog wat meer snelheid te vinden. Eerst was het Leclerc, die bijna zes tienden onder de tijd van Norris dook, maar de ronde van de Monegask was niet foutloos. Hamilton was dan ook wat sneller, al was het slechts een fractie. De zevenvoudig wereldkampioen slechtte als eerste de 1:43-grens.
Verstappen moet ronde afbreken, veel coureurs in de fout
Ook Verstappen had zich inmiddels op het Baku City Circuit laten zien en zijn eerste ronde bracht hem aanvankelijk de tweede tijd. Omdat de baan steeds sneller werd zakte de Nederlander al vlot terug in de tijdenlijst, maar ook de viervoudig wereldkampioen zette nog een keer aan voor een snelle ronde. Door een gele vlag in bocht vier moest Verstappen echter van zijn gas, maar een derde poging leverde hem opnieuw de tweede tijd op. Zijn tijd van 1:42,567 is twee tienden langzamer dan de toptijd van Leclerc, die inmiddels de eerste plek weer had overgenomen van zijn teamgenoot.
Ondertussen hadden de coureurs het bijzonder moeilijk op het vuile circuit en de harde wind. Meerdere coureurs gingen in de fout, zo ook Hamilton. De Brit verremde zich in bocht twee, maar omdat ook daar een uitloopstrook ligt, kon de zevenvoudig wereldkampioen zijn SF-25 zonder al te veel moeite zijn weg weer laten vervolgen.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
Leclerc schampt de muur, Verstappen profiteert van slipstream
Dat er nog meer in het vat zat, leek Leclerc te bewijzen, maar in een poging om zijn tijd verder aan te scherpen, schampte de Monegask de muur. De Ferrari-man maakte zich duidelijk zorgen over zijn bolide, want nadat hij eerst zeker wilde weten of hij geen lekke band had, verzocht hij zijn team even later om de ophanging even te checken. Ondanks de lichte touché verbeterde Leclerc zijn eigen tijd wel met een paar honderdsten.
Na twee ronden afkoelen noteerde Verstappen twee paarse sectoren en mede dankzij een slipstream van Fernando Alonso volgde er ook een paarse tijd in de derde sector. De 27-jarige Nederlander zette de klok uiteindelijk stil op 1:41,727 en was daarmee ruim zes tienden sneller dan de concurrentie. Alexander Albon was na twee sectoren een fractie sneller dan zijn voormalige teamgenoot, maar in de laatste sector verloor de Williams-rijder ruim drie tienden. De Britse Thai kreeg echter ook geen slipstream.
Snelste tijd van het weekend voor Norris
In de laatste tien minuten liet Norris zich eindelijk weer eens zien na een tijdje in de McLaren-garage te hebben gestaan. Waar Piastri veelvuldig buiten de lijntjes kleurde, daar had zijn teamgenoot de snelheid na enkele aanpassingen aan zijn MCL39 weer gevonden. Met een tijd van 1:41,223 bracht de coureur uit Bristol zelfs de snelste tijd van het weekend op de klokken.
Piastri kon in de slotfase uiteindelijk nog enigszins aanhaken, maar met drie tienden was het verschil met Norris aanzienlijk te noemen. Het gat tussen beide McLaren-mannen was ruim genoeg voor Verstappen om ertussen te duiken. Bij Mercedes ging het niet naar wens. Vooral Russell klaagde enorm over zijn bolide. De Brit liet zijn team weten geen enkele bocht aan te kunnen vallen. De Mercedes-kopman moest genoegen nemen met P7.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties