Max Verstappen heeft in zijn Red Bull Racing-carrière inmiddels heel wat teamgenoten gehad, en ze waren allemaal van hem onder de indruk. De bewondering sloeg al snel over in wanhoop, want wat ze ook deden, ze konden niet zo snel zijn als Verstappen. Alexander Albon had het zwaar naast Verstappen en kreeg iets langer dan een seizoen om zichzelf te bewijzen. Hij heeft wel van de Nederlander geleerd.
'Ik zat destijds vooral niet in de juiste mindset', zegt de Williams-coureur bij P1 With Matt and Tommy. 'Ik was zo gefocust op mezelf en op beter worden, dat ik eigenlijk de ervaring miste om het allemaal in het moment te verwerken', vervolgt hij. Albon werd na de zomerstop van 2019 in de auto gezet om Pierre Gasly te vervangen. Het ging hem aan het begin redelijk goed af, maar daarna kwam Red Bull erachter dat Albon het niet aankon.
'Als ik nu hetzelfde mee zou maken, zou ik het veel beter kunnen analyseren: waar wint hij precies tijd? Hoe is hij zo consistent met een auto die voor mij zo nerveus aanvoelde?' wijst hij aan. Albon heeft vaker uitgelegd dat Verstappens auto een extreem scherpe voorkant heeft. Hij omschreef het als een supergevoelige cursor op een computer, die al beweegt als je erop blaast. 'Ik heb er zeker van geleerd', weet Albon. 'Vooral van zijn pure snelheid.'
Stabiliteit bij Williams
De 28-jarige heeft vooral af kunnen kijken bij Verstappen. Ondanks dat hij altijd werd verslagen, nam hij wel wat dingen mee naar zijn tijd bij Williams. 'Het klinkt misschien raar, maar ik heb vooral geleerd waarom de auto in zijn handen wel snel was', glimlacht Albon. 'Ik herinner me dat ik bij Williams dacht: deze auto is veel stabieler. Zelfs al is het een Williams, hij was veel stabieler.' De snelste auto is helaas niet altijd de makkelijkste auto, en daar kwam Albon bij Red Bull achter.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Dat het omgekeerde ook zo is, ontdekte hij dan weer bij Williams. 'Stabiliteit betekent niet altijd snelheid: je verliest juist tijd in bepaalde bochten omdat de auto té stabiel is. Dat is een simpel voorbeeld, maar dat heb ik bij Williams meegenomen. We hebben de auto toen meer richting een scherpere set-up gewerkt, en dat leverde meer rondetijd op', zo onthult Albon de kleine invloed van Verstappen op hem en de auto van Williams. Teamgenoot Carlos Sainz kon erover meepraten.
Gevoel na Red Bull-tijd
De Spanjaard maakte de overstap van Ferrari naar Williams en maakte eigenlijk hetzelfde mee als Albon. 'De Ferrari is niet de makkelijkste auto om te rijden. Toen hij er net bij kwam, leek hij best tevreden met de balans in de Williams. Ik denk dat ik door het hele proces hoe dan ook veel geleerd heb', zegt Albon. Na zijn tijd bij Red Bull deed hij het aanzienlijk beter in een Formule 1-auto. Het gaf wel een klein beetje voldoening. 'Misschien is rechtvaardiging een beter woord', lacht Albon.
'Ik vind dat ik altijd al goed gepresteerd heb, vooral na mijn terugkeer naar de F1 na mijn Red Bull-periode. Ik word elk jaar beter en beter', klinkt hij. 'Ik heb mezelf verbeterd, op de baan, naast de baan, hoe je het ook wilt noemen. Het is geweldig om iemand naast je te hebben met een bewezen staat van dienst, dat helpt me zeker', verwijst hij naar zowel Sainz als Verstappen. 'Eigenlijk wilde ik dat ook: ik wilde zien hoe ik ervoor stond, na al die jaren, na Max.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties