max-verstappen-red-bull-racing-italië-monza-vrijdag-helm-15 Opinie
Opinie

Oud-F1-coureur en nu DTM-rijder geniet enorm: 'Verstappen is een uithangbord voor de sport'

max-verstappen-red-bull-racing-italië-monza-vrijdag-helm-15

De coureurs uit andere kampioenschappen, en dan met name GT-kampioenschappen, zijn supernieuwsgierig naar Max Verstappens officiële Nordschleife-debuut. De Nederlander heeft zijn stint van veertien ronden voltooid en lijkt na deze dag op de Nürburgring naar huis te gaan met zijn A-licentie. Voormalig F1-coureur en tegenwoordig DTM-coureur Timo Glock vindt het fantastisch wat de viervoudig wereldkampioen allemaal doet.

Eerder dit jaar sprak Glock zijn lof voor Verstappens GT3-uitstapjes ook al uit. In gesprek met F1Maximaal.nl wees hij aan dat Verstappen 'de enige is die in een GT3-auto ging rijden, terwijl de rest in New York zat voor de F1-film'. Dat vond Glock veelzeggend over het racekarakter van de Nederlander. Dat hij nu op de Nordschleife racet en volgend jaar al mee kan doen aan de 24 uur van de Nürburgring, wordt wereldwijd bewierookt. Vorig jaar maakte Glock zijn debuut op de Eifelklassieker.

'Max Verstappen is een uithangbord voor de sport', zegt Glock nu bij Motorsport-Magazin. De Duitser rijdt dit weekend zelf in de DTM op de Red Bull Ring, waar Thierry Vermeulen ook racet en de Porsche Carrera Cup Duitsland in het voorprogramma staat. 'Sommige heren kunnen daar nog iets van leren, vooral als je ziet hoeveel liefde en energie hij in deze sport stopt. Ik bewonder dat', vervolgt Glock. In 2024 doorliep de oud-F1-coureur hetzelfde proces als Verstappen om zijn licentie te behalen.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

dtm-nurburgring-2025-
De DTM rijdt al jaren op de Nürburgring, weliswaar niet op de Nordschleife.

De NLS-commentatoren vonden het erg goed en respectvol dat Verstappen niet voor een voorkeursbehandeling koos. Daar sluit Glock zich bij aan. 'Als je eenmaal begint met uitzonderingen maken, staan er straks nog veel meer te wachten. Het feit is: de Nordschleife is anders, de races zijn ook anders.' Met een veld van soms meer dan honderd auto's, waar langzame en snelle auto's tussenzitten, is zo'n cursus voor niemand overbodig, denkt Glock. 'Ik vind het goed dat ze die harde lijn volgen en dat de regels voor iedereen gelden.'

Begrijpelijk na 'rijexamen'

Verstappen rijdt dit weekend in een teruggeschroefde Porsche Cayman GT4 die een stuk langzamer is dan de GT3-auto's die er rijden. Glock vindt het belangrijk dat rijders meemaken hoe het is om tussen al dat verkeer te zitten, en wat je moet doen als je als langzamere auto een snellere auto tegenkomt, of andersom. 'Ik stelde mezelf ook die vragen toen ik mijn licentie moest halen', lacht Glock, die ook F1-ervaring meenam naar de Nürburgring. 'Daarna begreep ik pas waarom het nodig was.'

Hij denkt dat hij de zaken op de baan anders had bekeken als hij wel voor die voorkeursbehandeling had gekozen. 'Je ziet beide kanten, en dat is een groot voordeel. De rijders in de kleinere raceklassen racen ook en gaan net zo hard tot het uiterste met hun auto's. Daarna begreep ik het pas echt', herhaalt Glock. Verstappen mocht daarom op vrijdag tijdelijk weer terug de schoolbanken in, waar hij een verplichte cursusdag succesvol afrondde. Aan het einde van de dag reed hij rond met een instructeur.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max-verstappen-red-bull-racing--italië-monza-zaterdag-12-lach
Verstappen wilde zelf helemaal geen voorkeursbehandeling.

A-licentie lijkt binnen

Verstappen heeft even na 14:00u zijn stint van veertien ronden succesvol af kunnen ronden. Hij moest minimaal veertien ronden rijden om te voldoen aan de eisen van de A-licentie. Hoewel hij in een auto met 130 pk minder reed dan normaal, lag hij ruim voor op de andere auto's met minder vermogen uit zijn klasse. Ten opzichte van de andere auto's in zijn klasse, de CUP3-klasse, deed hij het erg goed. Daarvoor kreeg hij complimenten van de commentatoren.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws