Oscar Piastri beleeft tot op heden een bijzonder 2025. De McLaren-coureur heeft tot nu toe een mix van successen en uitdagingen doorgemaakt, waarbij hij lange tijd de leider van het wereldkampioenschap was, maar deze recent verloor, maar blijft vastbesloten om te leren van elke situatie.
Een van de grootste frustraties van het seizoen kwam voor Piastri tijdens de Britse Grand Prix in Silverstone. Daar werd hij door een incident onder de safetycar hard gestraft, wat zijn race verpestte. ‘Ja, dat was echt frustrerend’, zegt Piastri in de Beyond the Grid-Podcast. ‘Het was niet gerelateerd aan mijn snelheid of het team, maar het voelde alsof we gewoon op het verkeerde moment op de verkeerde plaats waren.’ Hij geeft toe dat dit incident zijn focus even verstoorde. ‘Het doet wel pijn om terug te kijken op zo’n moment, vooral als het iets is waar je niet veel invloed op hebt, maar dat is racen. Soms gebeurt het gewoon.’
Hoewel Piastri toegeeft dat de emotie van zo’n situatie niet meteen verdwijnt, is hij ervan overtuigd dat het belangrijk is om niet te blijven hangen in frustratie. ‘Ik probeer altijd te kijken naar wat ik zelf had kunnen doen om het beter te maken’, legt hij uit. ‘Als je gewoon blijft denken: dat was een slechte beslissing, ga je er niet verder mee komen. Het is belangrijk om te erkennen wat er is gebeurd, maar daarna verder te gaan en het voor de volgende race achter je te laten.’
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Azerbeidzjan kon niet veel slechter
Naast de race op Silverstone was het weekend in Bakoe ook een uitdaging voor de jonge Australiër. Na zijn overwinning in 2024 had hij hoge verwachtingen, maar dit jaar verliep alles anders. Piastri crashte in de kwalificatie én de race en had zo een horrorweekend. ‘Bakoe 2024 was een van mijn beste weekenden in de Formule 1, maar in 2025 ging het totaal anders’, legt Piastri uit. ‘De vrije trainingen waren een gevecht. Het was gewoon niet lekker. Ik probeerde te veel, en dat resulteerde uiteindelijk in de crash in de kwalificatie. Ik was niet blij met mijn rijstijl en probeerde teveel tijd goed te maken op zondag.’
Het Bakoe-weekend werd verder bemoeilijkt door technische problemen met de motor in de vrije trainingen. ‘Dat was geen helpende factor’, zegt Piastri. ‘Wanneer je een probleem hebt in de vrije training, kan het je vertrouwen een beetje ondermijnen. Vooral omdat ik het gevoel had dat ik niet het maximale uit de auto kon halen. Daarmee probeerde ik weer wat in te halen op zaterdag, maar dat bracht alleen maar meer problemen met zich mee.’
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Desondanks neemt Piastri ook positieve dingen mee uit zijn matige prestaties aan de Kaspische Zee. ‘Hoewel het voor mij het slechtste weekend van mijn carrière was, heb ik er enorm veel van geleerd. Baku was misschien wel de perfecte storm van dingen die misgingen, maar het gaf ons ook zoveel om van te leren, als team en als coureur.’
Nu het seizoen richting zijn einde gaat, kijkt Piastri vooruit naar de resterende races. Hij is zich ervan bewust dat sommige circuits McLaren beter zullen liggen dan andere, maar hij blijft realistisch. ‘Het is een lang seizoen en niet elk weekend is hetzelfde. Er zijn altijd uitdagingen, maar we blijven verbeteren. Elke race is een kans om beter te worden, en dat is uiteindelijk het belangrijkste.’
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties