Red Bull Racing lijkt het 2021-seizoen te herhalen als het gaat om de ontwikkeling van de auto. Waar de meeste teams rond de zomerstop al zijn gestopt met het upgraden van de bolides, vond Red Bull de capaciteit om nog kleine updates door te voeren. De Oostenrijkse renstal is goed in het risicospel dat ze nu spelen en zetten alles op alles voor dit seizoen.
Achter de schermen wordt al maanden gewerkt aan de bolide van 2026. Volgend seizoen gaat de Formule 1 een nieuw tijdperk in, waarbij er ingrijpende veranderingen worden doorgevoerd aan de krachtbron en de auto zelf. McLaren leek al een punt achter de ontwikkeling van de MCL39 te hebben gezet, terwijl Red Bull hier en daar nog een upgrade meebracht. 'We vonden nog wat capaciteit en hebben daardoor besloten dit door te voeren', aldus Paul Monaghan.
De hoofdingenieur van Red Bull zei dat over de voorvleugel die men meenam naar Singapore, waarna een vloerupdate volgde in Austin. 'Denk je dat ze daar volgend jaar voor moeten betalen? Dit jaar heeft het zich tenslotte niet uitbetaald, als Verstappen de titel niet haalt', stelt de collega van F1-journalist Michael Schmidt. 'Ze betalen sowieso in de zin dat ze minder windtunneltijd hadden voor de auto van 2026', begint Schmidt in Formel Schmidt.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Aan de andere kant moet je natuurlijk zeggen dat het budget waarschijnlijk tot aan de limiet is opgerekt. Er kan dus niet veel meer bij. Ze kunnen zich geen grote crashes meer veroorloven. Bij Verstappen zijn we er redelijk zeker van dat dat niet zal gebeuren, maar ook de tweede coureur moet nu zorgen dat hij op de baan blijft', wijst de Duitser naar Yuki Tsunoda, die in Brazilië de auto nog beschadigde vanwege een uitschieter tijdens de eerste vrije training.
Newey was er toen nog
Dat Tsunoda zijn auto in de laatste drie races op de baan houdt, is volgens Schmidt wel belangrijk. 'Want ik denk niet dat er qua productie nog veel mogelijk is', peinst hij. 'Het is een risicospel dat ze in 2021 ook al eens hebben gespeeld', blikt hij terug op de titelstrijd met Mercedes in dat jaar. 'Je herinnert je vast dat ze toen tot het einde bleven doorontwikkelen. In 2022 werden ze alsnog kampioen.' Het kan dus goed of slecht uitpakken.
Schmidts collega plaatst de kanttekening dat het team toen Adrian Newey nog had. 'Toen was Adrian er inderdaad nog, en de regelwijziging was toen niet zo groot zoals die nu is', knikt de journalist. Helmut Marko kan weinig voorspellen voor de laatste triple header van het jaar. Volgens hem is het verleden tijd dat 'een auto goed bij een bepaald circuit past', en kunnen de verschillende banen nog voor veel verrassingen zorgen.
Mercedes sterker geworden
De heren van de Formel Schmidt-podcast vinden het enigszins opmerkelijk dat het Mercedes is gelukt te verbeteren zonder grote upgrades door te voeren. 'Dat hebben we in het grondeffecttijdperk al vaker gezien', zegt Schmidt. 'Telkens wanneer Mercedes een langere periode heeft zonder nieuwe onderdelen op de auto, worden ze beter en beter. Simpelweg omdat ze de auto beginnen te begrijpen. Andrew Shovlin heeft ons dat verteld.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Soms brengen nieuwe onderdelen juist verwarring, wat Red Bull voorheen ook al heeft meegemaakt. 'Dan weet je niet meer of het aan jezelf ligt, aan de verkeerde afstellingen, of aan de onderdelen', vervolgt Schmidt. 'Mercedes is nu echt, kun je wel zeggen, bijna constant de tweede kracht. Antonelli deed ook min of meer hetzelfde als Norris. Hij heeft zijn beste raceweekend tot nu toe gereden, en hij is echt volwassen geworden.'
De jonge Italiaan was het hele weekend in Brazilië ijzersterk en wist Verstappen achter zich te houden in de slotfase van de race. Hij was de hele tijd sneller dan teamgenoot George Russell. Eén zo'n weekend verandert niets aan Russells positie in het team, zegt Schmidt: 'Hij is de man van de toekomst, absoluut. Toto Wolff benadrukte nog dat de F1 zo complex is. Het is veel om te verwerken voor een jongen van 19 jaar oud.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties