Waar Max Verstappen in de afgelopen weken heel realistisch is geweest in zijn voorspellingen voor de titelstrijd, hield Helmut Marko toch altijd een beetje extra rekening met de Max-factor. Als het scenario niet positief leek te zijn, vond de Oostenrijker alsnog een lichtpuntje. Inmiddels weet hij ook dat Lando Norris moet uitvallen, wil Verstappen weer inlopen. De ommekeer van Red Bull Racing is in ieder geval sterk.
De wereldkampioen herhaalde het in Austin en Mexico een paar keer: als hij de vijfde wereldtitel wil pakken, moeten de rest van de weekenden perfect gaan. Singapore, Mexico en Brazilië waren helaas niet perfect. De auto liep niet in het gareel op de twee laatste circuits en op Interlagos herstelde Red Bull pas op zondag. De kwalificatie verliep zo dramatisch dat Verstappen niet eens doorging naar Q2.
Op de Grand Prix-dag belandde Verstappen met een heldenrit alsnog op het podium, maar met de sprintzege en de Grand Prix-zege wist Norris een grote slag te slaan. '49 punten achterstand op Norris, met nog drie Grands Prix en een sprint te gaan... Er moet nu bij Norris al iets gebeuren om de WK-kansen van Max in leven te houden', schrijft Marko bij Speedweek. 'Anders hebben we geen kans.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
De 82-jarige noemt een uitvalbeurt of een aanrijding als de enige kansen die Verstappen tegemoet kunnen komen in deze strijd. 'Natuurlijk zijn we niet blij met de achterstand, maar het positieve voor ons is dat we in de loop van het seizoen deze ommekeer hebben weten te bewerkstelligen, en wel zo sterk, dat we ons opeens weer in de titelstrijd bevonden', zegt Marko, die daaruit dus kracht en positiviteit lijkt te halen.
Op niveau van McLaren
De Oostenrijker beschouwt de algemene situatie, ondanks de steeds kleiner wordende kans op de titel, als positief. 'Het inschatten van de krachtverhoudingen op de laatste drie circuits is niet zo eenvoudig, want de tijden in de Formule 1 waarbij een bepaald circuit het beste bij een specifieke auto paste, zijn voorbij', zegt Marko. 'Bij Ferrari en Mercedes speelt de vorm van de dag een grote rol. Als wij de juiste afstellingen vinden, rijden we op het niveau van McLaren.'
In São Paulo was de RB21 in sectoren 1 en 3 bijvoorbeeld net zo snel als de MCL39, maar deed een compromis in de afstellingen Red Bull de das om. Daardoor verloren ze veel tijd in de middensector. 'Toch zou Las Vegas ons in principe iets beter moeten liggen, met die snelle stukken', hoopt Marko. 'Qatar en Abu Dhabi, met de middensnellebochten, zouden eerder McLaren beter liggen. Hoe dan ook: zulke inschattingen hebben hun geldigheid grotendeels verloren, vergeleken met vroeger.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Ontdekking van het seizoen
Tot slot richt de topadviseur van de Oostenrijkse renstal zich op de pupillen bij Racing Bulls. Hij was aangenaam verrast door het sterke optreden van Liam Lawson en Isack Hadjar, die zevende en achtste werden in Brazilië. 'Beiden kwamen in de kwalificatie ook al in de top tien. Daarom een woord over de Nieuw-Zeelander en de Fransman', vervolgt Marko. 'Lawson heeft zich bij Racing Bulls herpakt, maar zijn prestaties zijn nog te wisselvallig.'
Hadjar verdient daarom een paar complimenten meer: 'Hadjar is voor mij niet alleen de ontdekking van het seizoen, en zou in het WK-tussenklassement hoger staan dan P10, maar hij had vier keer motorproblemen. Als de auto van de Parijzenaar goed werkt, is hij telkens een zeker kandidaat voor de top tien. Dat is erg veelbelovend voor zijn toekomst', sluit Marko af. Het seizoen zet zich na een vrij weekend voort in Las Vegas, waarbij de Europese kijker vroeg uit de veren zal moeten.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties