Pirelli eens met coureurs over regenbanden en wil 'intermediate plus' ontwikkelen Formule 1
Formule 1

Pirelli eens met coureurs over regenbanden en wil 'intermediate plus' ontwikkelen

Pirelli eens met coureurs over regenbanden en wil 'intermediate plus' ontwikkelen

Pirelli-topman Mario Isola heeft zich aangesloten bij de kritiek over de effectiviteit van de regenbanden in de Formule 1 en is van plan om de 'intermediate plus' te introduceren. De huidige regenbanden worden amper gebruikt omdat ze als gevaarlijk worden beschouwd vanwege de hoeveelheid spray die ze veroorzaken. De nieuwe regenband moet een oplossing zijn om prestaties op natte banen te verbeteren.

Een recent voorbeeld van de beperkte effectiviteit van regenbanden was tijdens de sprintrace op Spa-Francorchamps. Een stevige regenbui trof het circuit vlak voor de start, waardoor de race werd uitgesteld. Toen de race uiteindelijk achter de safetycar begon, waren de coureurs verplicht om op regenbanden te starten. Ze reden enkele ronden om het staande water weg te werken en de spray te verminderen, maar binnen twee ronden na de echte start van de race gingen alle coureurs naar binnen om intermediates te halen. Veel coureurs, waaronder Mercedes-coureur George Russell en Fernando Alonso, hebben twijfels geuit over de nuttigheid van de regenbanden. George Russell noemt ze zelfs 'behoorlijk nutteloos', terwijl Fernando Alonso aangeeft dat deze banden 'zelfs achter de safetycar oververhit raken'.

Isola is het daarmee eens. 'We moeten twee problemen van elkaar onderscheiden. Het eerste probleem is de performance van de band, het tweede probleem is het zicht', begint de Italiaan bij de Nederlandse tak van Motorsport.com. 'Wat betreft de prestaties van de nieuwe regenbanden, toen we deze banden ontwikkelden, zagen we aanzienlijke verbeteringen ten opzichte van de oude regenbanden. Hoewel het misschien nog niet helemaal perfect is, hebben we zeker een stap voorwaarts gezet', denkt de Pirelli-topman. 'Het opwarmen van de banden bleek geen probleem te zijn. De teams hebben zelfs gestemd voor de introductie van deze nieuwe regenbanden tijdens het seizoen, omdat ze toegang hadden tot de testgegevens.'

Daarbij erkent Isola wel dat de prestaties nog niet goed genoeg zijn om de juiste balans te vinden met de intermediates. 'Maar we blijven ons inzetten voor verdere ontwikkelingen en verbeteringen van de regenbanden om de veiligheid en de prestaties te maximaliseren tijdens races met nat weer.' Pirelli is daarom gaan brainstormen over de ontwikkeling van een zogenaamde 'super intermediate' of 'intermediate plus'. Het profiel van deze banden is jaren geleden al ontworpen en zouden kunnen dienen als een overgangsband naar droogweerbanden, met name op de gedeeltes van het circuit waar het zicht slecht is.

'Als de regenband alleen achter de safetycar gebruikt kan worden, dan is het nutteloos'

De huidige full wets worden tegenwoordig alleen maar achter de safetycar gebruikt. 'Zijn het safetycar-banden?', vraagt Isola zich af. 'We hebben het altijd over het zicht van de coureurs. Dat is een probleem waar we aan werken met de teams en de FIA. Als het idee is om te blijven zoeken naar onderdelen die de spray van de banden kunnen verminderen, waardoor de coureurs wel met de full wets kunnen rijden, moeten we die twee producten (intermediates en regenbanden, red.) behouden', denkt Isola. 'Maar als de regenband alleen achter de safetycar gebruikt kan worden, dan is die band nutteloos, dan ben ik het eens met de coureurs. We moeten besluiten welke kant we op willen gaan en welk product nodig is voor de Formule 1.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws