Pirelli komt met volgende alternatief voor sprintformat: 'Moeten de beste show bieden' Formule 1
Formule 1

Pirelli komt met volgende alternatief voor sprintformat: 'Moeten de beste show bieden'

Pirelli komt met volgende alternatief voor sprintformat: 'Moeten de beste show bieden'

De kritiek op het sprintformat blijft zich voortdurend opstapelen, en ook Pirelli mengt zich nu in het gesprek. Bandenmanagement kwam namelijk ook ter sprake in de discussie omtrent het omvormen van het format, maar volgens Simone Berra, de hoofdingenieur van Pirelli, is het vooral cruciaal om circuits te selecteren waar coureurs zonder al te veel problemen in kunnen halen.

Het sprintformat verschijnt al drie jaar op de Formule 1-kalender, en ook in 2024 zullen de sprintraces wederom hun intrede doen. Toch is nog lang niet iedereen positief over de verandering, en dus wordt er door de FIA momenteel gekeken naar radicale veranderingen. Er ligt inmiddels een plan op tafel om het format opnieuw in te delen, maar ook alternatieven als een aanzienlijke geldprijs en een omgekeerde startopstelling kwamen ter sprake. Ook een grotere strategische variatie, vooral wat bandenkeuzes betreft, viel onder het lijstje alternatieve opties.

Pirelli, de bandenfabrikant die recent aankondigde tot en met 2027 banden te leveren voor de Formule 1, heeft echter een heel ander idee in gedachten. Volgens Berra zal de kwaliteit van de sprintraces er pas echt op vooruit gaan als deze gehouden worden op circuits met een ruim aanbod aan inhaalmogelijkheden, benadrukte hij tegenover de Italiaanse tak van Motorsport.com. 'Naar mijn mening hoeven we niks te veranderen aan de afstand,' begint de hoofdingenieur. 'Ik denk juist dat het beter is om zorgvuldiger te beslissen welke circuits het meest geschikt zijn voor de organisatie van een sprintrace.'

Bandenmanagement zal wel een rol blijven spelen

Volgens Berra heeft de Formule 1 zelf namelijk nog enigszins invloed op het verloop en de uitkomst van de sprintraces. 'Die beslissingen kunnen gewoon genomen worden om de sprintraces zo spectaculair mogelijk te maken.' De hoofdingenieur kan begrijpen waarom bandenmanagement als één van de factoren wordt besproken, vooral naar aanleiding van de sprintrace in Qatar. 'In Qatar ging de slijtage van de banden gewoon ongekend hard, en dat had directe invloed op de keuze van de soort band. We hadden echter geen slijtvastere samenstelling beschikbaar, en de C2 én de C3 vertoonden allebei aanzienlijke graining.' Berra weet in ieder geval één ding vrijwel zeker: 'Het circuit en de lay-out daarvan spelen een grote rol, en het is dus belangrijk om in dat opzicht de juiste circuits te kiezen die een zo mooi mogelijke show kunnen bieden voor de fans.'

Volgens de hoofdingenieur is het namelijk lastig om bandenmanagement naar een minimum te brengen, omdat het een lastige opdracht is om goed racen én pushen werkelijkheid te maken. 'Dat is een lastige balans, want de coureurs moeten goed opletten als de degradatie te hoog is terwijl ze juist kunnen pushen als alles aan de lage kant is.' Berra benadrukt daarom dat het onvermijdelijk zal zijn om bandenslijtage tot het gewenste minimum te beperken. 'Je krijgt altijd te maken met een soort combinatie van het gekozen circuit en de keuzes die wij maken op basis daarvan. Sommige teams zullen het op bepaalde locaties dus beter blijven doen dan op andere, naarmate de eigen keuzes genomen worden.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws