Pirelli verwacht weinig bandendegradatie in Brazilië: 'De strategieën zullen interessant zijn' Formule 1
Formule 1

Pirelli verwacht weinig bandendegradatie in Brazilië: 'De strategieën zullen interessant zijn'

Pirelli verwacht weinig bandendegradatie in Brazilië: 'De strategieën zullen interessant zijn'

Mario Isola, de baas van Pirelli Motorsport, verwacht dat de banden in Brazilië niet veel last zullen krijgen van degradatie. Het Autódromo José Carlos Pace heeft bijvoorbeeld weinig langzame bochten en de baan is redelijk glad, wat bijdraagt aan een langere duur van de banden.

Er zullen op zondag 71 rondes verreden worden in Brazilië. 'Interlagos is het kortste circuit in het kampioenschap na Monte Carlo en Mexico City. Het is een historisch circuit waar je tegen de klok in draait en snelle sectoren afwisselt met reeksen bochten die met gemiddelde snelheid moeten worden genomen, zoals als de beroemde S do Senna (de eerste bochten, red)', wordt de baas van Pirelli Motorsport door de Italiaanse tak van Motorsport.com geciteerd.

Er zijn meerdere factoren die ervoor zorgen dat de banden het minder zwaar hebben. 'Tractie en remmen heeft niet echt invloed op de banden, omdat de baan erg glad is en de afwezigheid van langzame bochten geeft de teams meer controle over degradatie op de achterwielen', legt Isola uit. 'Ook dit jaar zal er in Brazilië de sprintrace zijn, de laatste van het seizoen, en het zal met dit autopakket bijzonder interessant zijn om te zien wat er op de baan zal gebeuren.'

Isola: 'De sleutelrol van de strategieën'

De korte race op zaterdag zal ook weer extra uitdagingen brengen. 'Het zal interessant zijn om te zien wat de sleutelrol zal zijn van de verschillende strategieën die kunnen worden geïmplementeerd: in 2021 was de grid op zaterdag verdeeld, want de helft startte op mediumbanden en de helft op softs', vervolgt Isola.

Hij verwacht een spannende race. 'Ondanks de korte lengte van de baan, wordt er heel vaak ingehaald. Denk maar aan Lewis Hamilton, hoofdrolspeler van een comeback vorig jaar, die met een tweestopstrategie vanaf de tiende positie naar de overwinning kon rijden', herinnert Isola zich. 'De huidige generatie auto's en banden kunnen ons alleen maar een nog spannendere race bieden', eindigt de Italiaan vooruitblikkend op de race.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws