leclerc hamilton ferrari bahrein 2025 Formule 1
Formule 1

Problemen Ferrari zorgen voor schaamte in Italië: is Vasseurs en Hamiltons magie uitgewerkt?

leclerc hamilton ferrari bahrein 2025

De teamorders-chaos in Miami tussen Ferrari, Charles Leclerc en Lewis Hamilton is misschien wel het meest treffende en symbolische dat ze hadden kunnen doen om een buitengewoon ondermaatse seizoenstart te illustreren. Met de komst van Hamilton hoopten Italiaanse fans dat de renstal zou opleven, maar niets is minder waar. F1Maximaal.nl bekijkt Ferrari's 2025-seizoen tot nu toe en probeert te achterhalen waar dat door komt.

Het gekibbel over de boordradio in Flordia: het was bijna niet om aan te horen. Beide rijders klaagden over stupide strategische beslissingen terwijl Ferrari opnieuw kostbare punten door de vingers zag glippen. De trage besluitvorming, waardoor Hamilton zeven ronden moest wachten voordat Leclerc hem voorbij liet, resulteerde in een gemiste kans om Mercedes' Andrea Kimi Antonelli aan te vallen.

De problemen in Miami staan niet op zichzelf. Ferrari, dat 2024 afsloot als sterke uitdager van constructeurskampioen McLaren, heeft in bijna elk raceweekend van 2025 tot nu toe teleurgesteld. Charles Leclerc gaf dit openlijk toe in Bahrein: 'Deze eerste races zijn slechter dan verwacht', stelde de Monegask aldaar. Na het sterke einde van 2024, waarbij Ferrari slechts 14 punten achter McLaren eindigde in het constructeurskampioenschap, had het team gehoopt de positieve lijn door te trekken. In plaats daarvan lijkt Ferrari juist een stap achteruit te hebben gezet.

Australië meteen al een stevige teleurstelling voor Ferrari

De Grand Prix van Australië markeerde de eerste grote teleurstelling van het seizoen. Ferrari arriveerde in Melbourne met de aerodynamische configuratie die tijdens de tests in Bahrein werd gebruikt, maar had aanpassingen gedaan met het oog op de natte omstandigheden op Albert Park. De vrijdag leek veelbelovend met Ferrari bovenaan de tijdenlijsten, maar het weekend eindigde in een deceptie. Anders dan de concurrentie, die snelheid vond tijdens de kwalificatie, stagneerde de progressie van Ferrari.

De SF-25 bleek ongeveer zes kilometer per uur langzamer op de rechte stukken dan de concurrentie, vermoedelijk door een keuze voor meer downforce. Leclerc en Hamilton worstelden met het op temperatuur krijgen van hun banden tijdens de outlaps in Q3, met als resultaat een auto die ongewoon gedrag vertoonde: onderstuur bij het insturen van bochten en overstuur bij het uitkomen ervan.

Dit was een vroeg teken van balansproblemen, mogelijk gerelateerd aan bandenvoorbereiding en een te gevoelige afstelling. In de race maakte Leclerc een kostbare fout in bocht 11 en koos het team ervoor om op slicks te blijven toen de regen terugkeerde, terwijl anderen naar intermediates wisselden. Het eindresultaat? Een teleurstellende achtste plaats voor Leclerc en een tiende plaats voor Hamilton.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

hamilton ferrari bahrein 2025 2
Zou Lewis Hamilton twijfelen aan zijn overstap naar Ferrari?

Schandelijk resultaat in Shanghai

Het dieptepunt tot dusver kwam in China, waar beide Ferrari's werden gediskwalificeerd na de race. De bolide van Leclerc bleek 1 kg onder het minimumgewicht te zitten, terwijl Hamilton's auto problemen had met overmatige slijtage aan de vloerplank. Ferrari verklaarde dat Leclerc's probleem te wijten was aan hoge bandenslijtage door een eenstopstrategie, terwijl bij Hamilton's auto de slijtage van de vloerplank met een kleine marge verkeerd was ingeschat.

Dit incident doet denken aan Austin 2023, toen Ferrari ook werd gediskwalificeerd wegens overmatige slijtage van de vloerplank. Het suggereert dat het team mogelijk te voorzichtig was geworden in Australië, waar ze de rijhoogte verhoogden tussen vrijdag en zaterdag, mogelijk uit angst voor een herhaling van de Austin-diskwalificatie. Deze aanpassing kan hebben bijgedragen aan het prestatieverlies gedurende dat weekend, waarin ze een mager puntentotaal op wisten te tekenen.

Bovendien roept de dubbele diskwalificatie in China vragen op over Ferrari's technische betrouwbaarheid en aandacht voor detail. Er worden wel eens meldingen gemaakt van overmatige slijtage aan de plank onderaan de vloer. Dat heeft ook wel eens tot diskwalificaties geleid, maar Ferrari lijkt er dit seizoen meer mee te worstelen dan andere teams.

Voortgezette teleurstelling in Japan en Bahrein

In Japan wist Ferrari weliswaar punten te scoren met Leclerc op de vierde en Hamilton op de zevende plaats, maar het team kon geen vuist maken tegen de snellere McLarens en de Red Bull van Max Verstappen. De SF-25 had de juiste balans niet op het technische Suzuka, wat resulteerde in inconsistente rondetijden en overmatige bandenslijtage. Met name sector 1 is een pittige uitdaging wanneer je onzeker bent over de balans van de auto.

De Grand Prix van Bahrein leverde enige verbetering. Het matige optreden van Red Bull bood kansen en Ferrari pakte dan ook de meeste punten die ze tot dat punt in het seizoen hadden behaald. Ondanks enkele nieuwe onderdelen die het team had meegebracht, bleef het gat met McLaren echter duidelijk zichtbaar. Over de gehele race-afstand leverde Leclerc 20 seconden in.

Leclerc benadrukte dat het team hard werkte om de situatie te verbeteren: 'Er is veel werk achter de schermen, uiteraard. Ik denk dat het laatste weekend min of meer laat zien waar we als team staan. We hebben hier een paar nieuwe onderdelen, waarvan ik hoop dat ze ons zullen helpen om dat gat een beetje te dichten.'

Eindelijk zilverwerk in Saoedi-Arabië

Momenteel is het eerste lichtpuntje in Ferrari's moeizame seizoenstart Saoedi-Arabië, waar Leclerc een podiumplaats wist te bemachtigen. Deze derde plaats betekende dat de Italiaanse renstal voor het eerst in 2025 een trofee mee mocht nemen. Wel moeten we stellen dat dat voor Ferrari's doen, al helemaal kijkend naar de afgelopen jaren, laat is.

leclerc ferrari saoedi arabie zondag 5
Charles Leclerc sleepte in Saoedi-Arabië Ferrari's eerste trofee van 2025 binnen.

Terug bij af in Miami

De recente Grand Prix van Miami was weer een stevige stap terug voor Ferrari. De moeizame communicatie en langzame besluitvorming rondom teamorders tussen Leclerc en Hamilton zorgden voor frustratie bij beide coureurs. Hamilton klaagde sarcastisch over de radio: 'Drink nog even een kopje thee als je toch bezig bent', toen het team zeven ronden wachtte voordat ze hem langs Leclerc lieten.

Toen het team uiteindelijk besloot de posities te wisselen, kwam Leclerc gevaarlijk dicht bij Carlos Sainz, wat leidde tot zijn klacht: 'Dat is zo dom. Ik wist niet dat Sainz zo dichtbij zat.' Uiteindelijk zag Ferrari de logica niet om de coureur die op de zachtere mediumbanden stond de mogelijkheid te geven om in schone lucht naar concurrent Antonelli toe te rijden.

Wat gaat er mis?

Een van de belangrijkste problemen die Ferrari momenteel ervaart, is de extreme gevoeligheid voor setup-wijzigingen. De abrupte prestatieterugval tussen vrijdag en zaterdag in Australië is hiervan een duidelijk voorbeeld. De beslissing om de rijhoogte te verhogen als voorzorgsmaatregel tegen overmatige slijtage van de vloerplank kostte de auto aanzienlijk veel snelheid.

Deze overgevoeligheid voor afstellingen maakt het voor de engineers moeilijk om de optimale balans te vinden, vooral op circuits met lastige eigenschappen. Op hobbelige circuits of circuits met veel kerbs kan Ferrari simpelweg niet voldoende downforce genereren omdat ze de vloer te hoog moeten leggen. Dit duidt eigenlijk simpelweg op een onderontwikkelde auto ten opzichte van de concurrentie.

Ferrari's strategische beslissingen hebben het team ook punten gekost. In Australië bleven ze te lang op slicks toen de regen terugkeerde, in China kozen ze voor een riskante eenstopstrategie voor Leclerc, en in Miami aarzelden ze te lang met het wisselen van de posities van hun coureurs. Dit patroon van strategische misstappen doet denken aan eerdere seizoenen waarin Ferrari vaak de verkeerde keuzes maakte onder druk.

Met de komst van Loic Serra als technisch directeur met verantwoordelijkheid voor het chassis, lijkt Ferrari daarnaast nog steeds niet op een technisch niveau waarmee ze de top van de grid uit kunnen dagen. De combinatie van deze twee factoren zorgt ervoor dat het team achterblijft ten opzichte van drie teams, namelijk McLaren, Mercedes en Red Bull Racing.

Werk aan de winkel in Maranello

Met ongeveer een kwart van het seizoen achter de rug, staat Ferrari voor een enorme uitdaging om terug te keren naar het niveau waarop ze 2024 afsloten. De technische gevoeligheid van de SF-25, gecombineerd met strategische misstappen en communicatieproblemen, heeft het team ver achter McLaren en Red Bull geplaatst in de strijd om het constructeurskampioenschap.

Teambaas Frédéric Vasseur heeft aan het begin van zijn termijn voor een opleving van het team gezorgd, maar de ietwat foutgevoelige aard van de renstal zit er blijkbaar nog steeds in. De komende Europese Grands Prix zullen voor Ferrari cruciaal zijn, want verliezen ze de aansluiting met de kop nu, dan is het nagenoeg onmogelijk om nog mee te doen voor die tweede plek. Het technisch superieure McLaren-team gaan ze immers toch al niet meer pakken.

Poll

Baalt Lewis Hamilton van zijn overstap naar Ferrari?

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws