red bull racing max verstappen miami gp 2025 zondag mclaren lando norris oscar piastri bocht een Max Verstappen
Max Verstappen

De race van Verstappen | Lambiase kon niet motiveren: 'Kom op. Je bent sneller op een langzamere band'

red bull racing max verstappen miami gp 2025 zondag mclaren lando norris oscar piastri bocht een

In ‘De race van Verstappen’ wordt het raceweekend van Max Verstappen onder het vergrootglas gelegd. Op deze manier kom je dingen te weten die je tijdens de uitzending wellicht hebt gemist. Verstappen pakte zijn 43ste poleposition in Miami, maar wist hem niet te verzilveren. De viervoudig wereldkampioen kwam zelfs buiten het podium over de streep. Het ging niet zo soepel als gehoopt. Niets werkte.

Gewapend met een nieuwe vloer ging Verstappen het weekend van Miami in. Hij kwam een dag later aan omdat zijn vriendin was bevallen, en hij wilde wat langer in Monaco blijven. Eenmaal aangekomen in Miami was de planning druk. Er stond immers een sprintweekend op het programma. Op zaterdagmiddag werd hij na een tiensecondenstraf laatste in de sprintrace. Vanwege een unsafe release kreeg hij een penalty aan zijn broek.

Een paar uur later sloeg hij terug. Tijdens de kwalificatie bouwde Verstappen zijn tempo op, net zoals hij in de voorgaande weekenden liet zien. Zijn eerste run in Q3 was al ijzersterk. Hij verraste zichzelf toen hij nog sneller kon in zijn tweede run. In de eerste bocht maakte hij namelijk een klein foutje. De rest van de ronde was hij all-in. 'I fucked up turn 1', zei Verstappen direct toen hij over de streep kwam. 'Shit! De auto stapte uit', baalde hij.

Ingenieur Gianpiero Lambiase zag hem naar P1 schieten, maar kon nog niet juichen. Nadat Oscar Piastri, Andrea Kimi Antonelli en Lando Norris niet sneller bleken te zijn, kon hij dat wel. 'That's the boy', zei Lambiase. 'Hebben we pole?' vroeg Verstappen. 'Yep, dat is poleposition!' reageerde Lambiase. 'Dat was weer een speciale ronde. Twee hele speciale rondes', complimenteert teambaas Christian Horner. 'Ondanks dat momentje in bocht 1.' Verstappen was trots en bedankte zijn team.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

andrea kimi antonelli max verstappen kwalificatie 2025 miami
Verstappen en Antonelli feliciteerden elkaar na de kwalificatie in Miami.

Norris en Verstappen vechten direct

Verstappen mocht de race, net als in Jeddah, van poleposition aanvangen. Hij deelde de eerste startrij met Norris. Daarachter stonden Antonelli en Piastri. Hoop op de overwinning was er zeker, maar of dat mogelijk was, was een tweede. Verstappen gaf al aan dat de race pace van de McLaren waarschijnlijk veel beter was. Het duw- en trekwerk begon direct in de openingsfase. Norris en Verstappen leken zij aan zij de eerste bocht door te willen gaan, maar Verstappen gooide de deur dicht.

Hij ging echter een beetje wijd, maar zat aan de binnenkant in bocht 2 terwijl Norris even naast de baan raakte. De Brit viel daardoor terug achter Piastri. 'Het gat is vijf tienden', zei Lambiase, die refereerde aan Antonelli, die op dat moment achter Verstappen zat. 'Modus 6, graag. Het gat is nu 1,2 seconden. Er kan ook wat rotzooi op de baan liggen in bocht 1', vervolgde de ingenieur, die vlot daarna vertelde dat het alweer was opgelost in bocht 1.

Vanwege een aanvaring tussen Liam Lawson en Jack Doohan moest Doohan zijn auto parkeren. Hij had een lekke band en kon niet meer verder rijden. 'We hebben dubbel geel in bochten 12, 13 en 14. Nu een Virtual Safety Car', liet Lambiase weten. 'Doohan is gestopt in bocht 13. Hij staat rechts, dus blijf zo veel mogelijk aan de linkerkant. Focus op het koelen van de banden', ging de ingenieur verder. 'We zien tevens wat regen in het westen. Als het valt, komt het over dertig minuten.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

red bull racing max verstappen mclaren oscar piastri lando norris start miami gp 2025 zondag
Norris probeerde direct een aanval op Verstappen te doen.

Lambiase moedigt aan: 'Houd je breed!'

De VSC was van korte duur, waardoor de race snel kon worden hervat. Al vroeg merkte Verstappen dat het niet helemaal lekker ging met de auto. 'De auto voelt erg licht en vrij aan met grip', zei hij. Lambiase suggereerde een aantal afstellingen die hem konden helpen. Die hulp had hij ook nodig, want Piastri had Antonelli inmiddels ingehaald. 'Als de regen wel komt, gebeurt dat rond ronde twintig', zei Lambiase daarna. 'Denk ook na over plus 1 op de offset als je dat nodig hebt, Max.'

Piastri kroop al gauw richting Verstappen en zat binnen een paar ronden binnen DRS-afstand. 'Je batterij is vol. Gebruik hem als je hem nodig hebt. Hij zit op acht tienden achter je', klonk Lambiase weer. Piastri kwam steeds dichterbij en deed hier en daar een poging om aan te vallen, maar moest nog net iets dichterbij komen. 'Blijf aan de binnenkant, Max. Laat hem ervoor werken', moedigde Lambiase aan, die wilde dat Verstappen zo stevig mogelijk bleef verdedigen.

Het lukte hem een lange tijd om Piastri op te vangen, maar op een gegeven moment waren Verstappens banden op. 'Het is echt superglad', luidde zijn beklag. Daar kwam ook nog eens een ander probleem bij: 'De remmen zijn echt shit, man. Eerlijk, gewoon nutteloos!' zei Verstappen. Piastri kreeg hem vervolgens te pakken, maar door hun gevecht kon Norris ook inlopen. 'Houd je breed, Max, Norris zit achter je op acht tienden', waarschuwde Lambiase.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

red bull racing max verstappen miami gp 2025 zondag mclaren lando norris
Verstappen gooide elke keer de deur dicht voor Norris en ook voor Piastri.

Niets werkte meer: 'Alles is... overal'

Na Piastri raakte Verstappen ook verzeild in een gevecht met Norris. Wederom ging het hard tegen hard. In bocht 1 raakte Norris even van de baan terwijl hij een poging deed om zijn auto te laten staan. Verstappen wist direct dat zijn rivaal fout zat. 'Hij zat er niet voor', wees hij gelijk aan. 'All good', reageerde Lambiase. Verstappen raakte Norris echter niet kwijt. Binnen een paar bochten zat de Brit weer binnen zeven tienden van hem.

'Wanneer je kan, Max, graag een front flap update voor de volgende stint', verzocht Lambiase tussendoor. 'Nou, alles is gewoon... overal. All over the shop', zei Verstappen, die waarschijnlijk de woorden all over the place zocht. 'Ik kan dit niet veel langer houden, de banden zijn echt fucked', vervolgde hij. Vanwege de mogelijke regen was naar binnen gaan op dat moment nog geen optie. Bovendien zat hij nog niet eens in de pit window.

Dat betekende niet dat hij Norris er spontaan langs ging laten. 'Hij ging zelf van de baan af, met alle banden. Dus ik moet die positie terugkrijgen', zei Verstappen na een semi-onhandige inhaalactie van de McLaren-coureur. Norris kreeg van zijn pitmuur te horen dat het handiger was om Verstappen er direct langs te laten, voordat de wedstrijdleiding zich ermee ging bemoeien. Richting bocht 17 kreeg Verstappen zijn plek dan ook terug.

'Als hij me nu passeert, is dat illegaal', zei de Nederlander toen hij over start-finish reed en Norris in zijn spiegels in de gaten hield. In diezelfde ronde wist Norris hem in te halen, en maakte Verstappen eigenlijk geen schijn van kans. Antonelli was vervolgens de auto achter hem. 'Hij zit 1,8 seconden achter je. Hij rijdt 32-ers. Het plan op dit moment is om het gat met Antonelli te behouden', zei Lambiase, waarmee hij bedoelde dat hij Antonelli op meer dan een seconde moest proberen te houden.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

red bull racing max verstappen miami gp 2025 zondag 5
Verstappen kon de McLarens niet bijhouden.

Komt de regen nog?

Verstappen was in de fase van zijn race beland waarin hij niet meer hoefde te managen. 'Je hoeft je banden niet meer te sparen. Antonelli is nu in de pitstraat, dus geef alles wat je hebt in deze ronde, maat', zei Lambiase. Antonelli ging voor een undercut, Verstappen ging een ronde later naar binnen en kwam op P7 terug op de baan. Hij zat heel even vast achter Lewis Hamilton, maar wist er snel werk van te maken en de recordkampioen te passeren.

Na een pitstop van Yuki Tsunoda, die voor Verstappen reed tot dat moment, lag hij vijfde. 'Komt die regen nog?' vroeg Verstappen. 'Ja, maar alleen een paar druppels worden er verwacht, Max', zei Lambiase. 'Je eerste stint bestond uit 26 ronden, we gaan er nu 31 rijden', vervolgde hij. Verstappen was net te vroeg naar binnen gegaan om te profiteren van de Virtual Safety Car. 'Was Leclerc ons voor?' vroeg Verstappen.

'Nee, Leclerc moet nog stoppen. Als Russell nu stopt, komt hij er waarschijnlijk wel voor', zei Lambiase. 'Beide McLarens zijn nu in de pitstraat.' Piastri en Norris kwamen weer als nummers één en twee op de baan. Net nadat de VSC eindigde kwam Russell uit de pitstraat, waardoor hij het gaspedaal flink in kon trappen. 'Je batterij is vol maat, kom op', luidden de aanmoedigende woorden van Lambiase. Hij kon even aanhaken bij Russell, maar helaas verloor hij snel de aansluiting.

Verstappen let op alles: 'Check of hij wel heeft gelift'

'De auto remt heel inconsistent', liet Verstappen weten. 'Soms bijt hij wel en dan stopt het en bijt hij niet meer', vervolgde hij. 'Nog 26 rondjes te gaan', reageerde Lambiase, die op dat moment geen oplossing had, maar later toch met iets kwam. 'Druk overtake in en houd het knopje vijf seconden vast, alsjeblieft', zei de ingenieur. In ronde 35 werd opnieuw de Virtual Safety Car ingeschakeld omdat Gabriel Bortoleto stopte vanwege een motorprobleem.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

red bull racing max verstappen miami gp 2025 zondag 2
Verstappen eindigde buiten het podium nadat hij vanaf pole startte in Miami.

Verstappen dacht Russell te betrappen op een strafbaar feit. 'Check of hij wel heeft gelift onder geel', verzocht hij de pitmuur. 'Ik zou zeggen dat Russell minder, negentig procent, gas gaf, Max', zei Lambiase, die dacht dat het anders zat. 'De VSC wordt zo beëindigd.' Verstappen probeerde dicht bij Russell te blijven, maar het gat werd wederom groter dan een seconde. Hij werd in ieder geval aangespoord om alles te geven, want hij hoefde geen brandstof te sparen.

'We zijn veilig op dat gebied, dus je hoeft alleen nog maar te liften waar je dat zelf nodig vindt', zei Lambiase. 'Zodra ik ga pushen wordt alles te heet', zie Verstappen een paar minuten later. 'Er zijn nu nog negentien rondjes te gaan', zei Lambiase. 'Kom op maat, je bent sneller op een langzamere band', probeerde hij zijn coureur op te peppen. De auto kwam langzaam tot leven, maar dat was helaas te laat in de Grand Prix om nog een aanval te kunnen doen op Russell.

Problemen met de auto stapelen zich op

Lambiase en Verstappen waren een ronde of tien daarna even stil. De ingenieur meldde zich pas weer toen er nog negen ronden te gaan waren. 'Modus 9, Max. Dat zal je snelheid in bocht 4 verhogen', raadde Lambiase aan. Hij kon Russell wel zien, maar kwam niet dicht genoeg bij voor DRS. 'De voorkant blokkeert bij de apex', liet Verstappen weten. 'B-bal 3 (brake balance, red.)', antwoordde Lambiase. 'Ik kan dat niet echt gebruiken in bochten 4, 5, 6', luidde Verstappens feedback.

'Wat is het probleem met de balans? Voorkant of achterkant?' vroeg Lambiase. 'Nee, het is perfect, maar ik kan dat (voorgestelde afstelling, red.) niet echt gebruiken', legde Verstappen uit. 'In bochten 7 en 8 heb ik zoveel onderstuur', vervolgde hij. 'Als je je batterij efficiënter wil gebruiken, klik dan op overtake halverwege de rechte stukken', zei Lambiase. Hij kwam vervolgens met nog wat afstellingen om Verstappen te helpen in die bochten.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

De race van Verstappen | Verstappen hield het regelboek erbij: 'Als hij me nu inhaalt, is dat illegaal'
Lambiase deed zijn best om Verstappen te helpen.

Hij was het aan het aanpassen op zijn stuur, maar dat lukte niet helemaal. 'Ah, hij valt naar een neutrale modus. What the fuck?' vroeg Verstappen. 'Oké, je moet nu je downshifts vertragen of compleet vermijden, in bocht 4', zei Lambiase. 'Probeer binnen vijf seconden te blijven, alsjeblieft', zei de ingenieur. Red Bull zag nog een kansje met een straf voor Russell voor het niet liften onder de gele vlag. 'Waarom?' vroeg Verstappen. 'Blijf gewoon trappen, Max.'

Radiostilte van Verstappen na de race

Na de wedstrijd tekende Red Bull dan ook protest aan en moest Russell zich nog melden bij de wedstrijdleiding. Uit de telemetriegegevens bleek dat de Mercedes-coureur gewoon had gelift, en dus kreeg hij geen straf. Verstappen eindigde als vierde. 'Dat was hard luck', zei Lambiase toen hij over de streep kwam. 'We waren gewoon niet snel genoeg vandaag, Max', klonk Horner. 'Je hebt alles eruit gehaald en deed wat je kon. Je had geen geluk met de safetycar en ook niet met de VSC met Russell', aldus de teambaas. Verstappen zei niets.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws