Lewis Hamilton geeft aan dat hij geen verantwoordelijkheid draagt voor het aanpassen van de W14. De Mercedes-bolide is aangepast nadat het team is afgestapt van het originele concept waarbij het idee van zeropods werd gehanteerd. De Mercedes-coureur hadden hier gedurende het begin van het seizoen wat kritiek op en nu is de W14 aangepast naar een auto met sidepods zoals die van Red Bull Racing. Hamilton geeft echter aan dat die aanpassing niet door hem komt. 'Het is vooral het team dat er aan heeft gewerkt en de beslissing heeft gemaakt', meldt hij bij Motorsport.com.
Mercedes is voor het tweede jaar op rij minder competitief dan het team eigenlijk wil zijn. Voor zevenvoudig wereldkampioen Hamilton is dat frustrerend. Het 2022-seizoen markeerde dan ook het allereerste seizoen waarbij hij geen enkele race als racewinnaar heeft kunnen afsluiten. Dit seizoen hoopte de Duitse renstal weer omhoog te klimmen, maar er lijkt te veel afstand te zijn van huidig koploper Red Bull.
Hamilton: 'Het gaat beter, maar het is nog vooral experimenteren'
Het is vooral belangrijk dat de problemen van de W14 zo snel mogelijk worden opgelost. 'Zodra de auto goed is afgesteld en goed voelt, dan gaat het meteen beter', stelt Hamilton. 'Zoals het nu is, is dat helaas nog niet zo en zijn we veel tijd kwijt aan het experimenteren met verschillende afstellingen. Er zit veel druk op, want je wil ook goed blijven presteren en geen fouten maken. Het zou fijn zijn als de auto snel op peil is.'
Al sinds 2013 rijdt de Brit voor Mercedes, waarna de renstal in een uiterst dominante periode terechtkwam. Hamilton won zes keer de wereldtitel en Mercedes won zeven keer de constructeurstitel. 'We hadden toen de beste auto en we hadden als team veel meer controle over wat we wilden en konden bereiken', stelt Hamilton. 'Nu weten we dat we niet echt mee kunnen doen om de winst, waardoor we een hele andere mindset hebben als we het raceweekend ingaan. De kwalificatie is wel spannender, op korte termijn geniet ik hier wel van, maar ik zou ook wel weer een competitieve auto willen.'
W14 moest echt op de schop
Mercedes is zeker een poging aan het doen om dat waar te maken. Na de Grand Prix van Bahrein hakte het team de knoop door en is het begonnen aan het veranderen van het concept. In Monaco debuteerde de nieuwe versie van de bolide. De grootste verandering is dat de W14 nu sidepods heeft, maar Hamilton geeft aan dat dat niet door hem komt, ondanks dat hij daar meermaals naar gevraagd heeft. 'Het was een samenwerking met het gehele team en er zijn veel vergaderingen over geweest. Het was niet mijn beslissing, maar die van het hele team. We worden nu langzaamaan beter, maar het blijft een lang proces', aldus Hamilton.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties