Red Bull vond het 'beangstigend dat het team zo vroeg in de winter al klaar was met de RB19' Formule 1
Formule 1

Red Bull vond het 'beangstigend dat het team zo vroeg in de winter al klaar was met de RB19'

Red Bull vond het 'beangstigend dat het team zo vroeg in de winter al klaar was met de RB19'

Helmut Marko geeft aan dat het bijna beangstigend was hoe vroeg het team klaar was met de auto. De Oostenrijkse renstal had de zaken voor het 2023-seizoen goed op een rijtje en dat blijkt. Het duurde in de ochtend van de eerste wintertestdag dan ook niet heel lang totdat Max Verstappen bovenaan stond. Er wordt gezegd dat de RB19 een 'extreme versie' is van de RB18, en dat het daarom ook geen verrassing is dat Verstappen er goed bij zit.

De tests in Bahrein was nog geen tien minuten bezig toen de naam van de tweevoudig wereldkampioen voor het eerst bovenaan de ranglijst verscheen. Verstappen zette meteen een eerste beste tijd neer, alsof de winterstop nog niet eens had plaatsgevonden. Op het eerste gezicht leek de nieuwe Red Bull ook op de oude, ondanks de beperkingen die de Oostenrijkse renstal werden opgelegd. Marko ziet het dan ook niet als een grote handicap. 'We hebben een werkend pakket. Als er problemen zouden zijn, zouden de restricties ons zeker harder treffen. En voor de ingenieurs is het een goede disciplinaire maatregel. Een nieuw idee moet goed onderbouwd zijn zodat het getest kan worden in de windtunnel', verklaart de Oostenrijker bij Auto, Motor, und Sport.

Bij nader inzien vielen echter de verschillen tussen oud en nieuw op. Het zou gezegd kunnen worden dat de RB19 de extremere RB18 is. Het is nog meer uitgesproken dan de auto van vorig jaar. De sidepods zijn wat anders, en de vloer ook. Voor de ophanging bleven de ingenieurs van Red Bull grotendeels trouw aan de kinetica van de RB18, merkt Auto, Motor, und Sport op. Trekstang voor, duwstang achter. In het bovenaanzicht zijn de bovenste voorste draagarmen opnieuw aanzienlijk naar achteren geplaatst in vergelijking met de onderste, waarbij de achterste steun een niveau lager is dan de voorkant. De aerodynamici bepaalden de positie. De optimale stroming in de radiator- en venturikanalen bepaalt de geometrie van de ophanging.

RB19 vertoont niet zoveel carbon als de andere bolides

Wat opvalt, is dat Red Bull minder zwart vertoont dan andere auto's. De andere teams hebben vooral veel carbon bloot gelaten in verband met het gewicht van de verf. De ontbrekende carbon-look is een indicatie dat de RB19 aan de gewichtslimiet zit. 'We zitten aan de gewichtslimiet', bevestigt Marko. Dat was een sterke prestatie van het team, als je bedenkt hoe ver we er vorig jaar overheen zaten.' Red Bull had de zaken voor 2023 vroeg op een rijtje. De vlotte start van de test zorgde voor ongeloof bij het team. 'Het is bijna beangstigend hoe vroeg we dit jaar klaar waren met de nieuwe auto en hoe soepel alles tot nu toe heeft gewerkt', sluit Marko af.

Actie: Pak 20 procent korting op F1TV Pro. Klik hier voor de aanbieding of bekijk onze Formule 1-live-kijken-pagina.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws