george russell mercedes helm grid 2025 spanje zondag race Formule 1
Formule 1

Russell maakt indruk in Canada, Verstappen valt juist terug met een minder gevoel

george russell mercedes helm grid 2025 spanje zondag race

Max Verstappen opende nog sterk in Canada met de snelste tijd, maar viel in de tweede vrije training terug tot de negende tijd, nadat hij aangaf dat het gevoel in de RB21 niet goed was. George Russell presteerde wel sterk en klokte de snelste tijd, voor Lando Norris en Kimi Antonelli. Oscar Piastri eindigde als zesde. Charles Leclerc ontbrak in de tweede vrije training na een crash, eerder op de dag.

Het grootste nieuws aan het begin van de tweede vrije training was dat Charles Leclerc ontbrak. De Ferrari-coureur crashte halverwege de eerste vrije training in bocht 3. De monocoque van zijn Ferrari raakte hierbij beschadigd, waardoor de reparatiewerkzaamheden langer duurden. Het was dan ook niet verrassend dat Lewis Hamilton in de enige overgebleven Ferrari als eerste naar buiten reed, maar Hamilton moest zijn eerste snelle ronde afbreken, nadat hij een foutje maakte.

Tsunoda met jubileum

Yuki Tsunoda begon beter aan de sessie, in zijn honderdste Grand Prix-weekend. De Red Bull Racing-coureur zette een eerste richttijd neer met een 1:15,0, al was hij daarbij nog duidelijk langzamer dan teamgenoot Max Verstappen in de eerste vrije training. Er was dus nog genoeg ruimte voor verbetering, en dat liet Hamilton bij een herkansing al snel zien met een 1:14,5. Landgenoot Lando Norris begon de sessie net als Hamilton met een fout.

De meeste teams openden de sessie met mediumbanden, nadat ze in de eerste vrije training alleen zachte banden gebruikten. Deze mediumbanden worden gebruikt om aan het einde van de tweede vrije training een long run mee te rijden, en dit is dus een sterke indicatie dat deze banden in de race gewild zullen zijn. Sauber was het enige team met harde banden, nadat het Zwitserse team in VT1 naast Racing Bulls het enige team was dat al mediums gebruikte.

Stroll stelt Canadese fans teleur

De zachte banden waren aan het begin van de sessie dus niet erg gewild, al toonden de coureurs met die C6-banden wel aan dat dit zachte Pirelli-rubber over één ronde erg snel is. George Russell, Alexander Albon, en Fernando Alonso waren de enige coureurs op die banden in de eerste tien minuten, en bezetten de top drie. Lance Stroll reed ook wel op die zachte banden, maar de thuisrijder raakte de muur in de middensector. Zijn ophanging was te beschadigd, en hij moest zijn Aston Martin parkeren.

De tekst gaat verder onder de Tweet.

Omdat Stroll zijn auto veilig parkeerde, was een rode vlag niet nodig. Het bleef dus tijdsverbeteringen regenen, waarbij Verstappen de volgende coureur op zachte banden was. De wereldkampioen klokte in zijn eerste poging een 1:13,4, waarmee hij na tien minuten op een derde tijd stond, op minder dan een tiende achterstand van Norris en Hamilton, die allebei op de mediumbanden reden. Verstappen liet hierbij optekenen dat zijn auto nerveuzer aanvoelde bij het ingaan van middelsnelle en langzame bochten dan in de eerste vrije training.

Williams in topvorm

In de eerste vrije training eindigden beide Williams-coureurs in de top drie, en daarnaast klokten ze in elke sector de snelste tijd. Alexander Albon startte ook in de tweede vrije training sterk en nam de eerste tijd over. Lang kon hij daar niet van genieten, want enkele minuten later stond Russell alweer vooraan, voor Albon en Verstappen. Ondertussen bleven de McLarens het lastig hebben met de balans. Lando Norris en Oscar Piastri staken allebei de laatste chicane af.

Verstappen beklaagde zich dat de auto niet goed aanvoelde. Hij merkte op dat de achterkant van de auto te veel bleef springen op het stratencircuit, nadat de eerste vrije training nog beter verliep. Williams nam de goede vorm uit de eerste sessie wel mee, aangezien Sainz de tweede tijd van zijn teamgenoot weer overnam. De Spanjaard reed daarbij op de mediumbanden, terwijl Albon zachte banden had.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

pirelli carlos sainz williams testdag 3 bahrein 2025
Williams komt steeds beter op gang.

Russell met spierballentaal

Russell bleef zijn voorsprong vergroten en reed een 1:12,602. Daarmee was hij na een kwartier ruim vier tienden sneller dan de rest van het veld, waarbij Piastri het nog altijd loodzwaar had met een zeventiende tijd. Verstappen was dan wel niet tevreden met het gevoel in de RB21, maar de Limburger schoof wel op tot de tweede tijd, met nog twee tienden achterstand op Russell. Terwijl Russell en Verstappen de pitstraat opzochten, bleven andere teams langer doorrijden, waardoor Sainz, Fernando Alonso, en Isack Hadjar ook een plekje in de top vijf veroverden.

Veel coureurs wisselden eerst nog naar een nieuwe set banden in de jacht op snellere rondetijden. Russell maakte hierbij wederom een ijzersterke indruk. De Mercedes-coureur schoot naar 1:12,123, en zat daarmee nog ruim een tiende boven zijn eigen poletijd uit 2024. Lewis Hamilton sloot op de tweede plek aan, maar kwam meer dan een halve seconde tekort, voor Sainz, Hadjar, en Verstappen. Bij Mercedes was er juist veel reden tot lachen, want Kimi Antonelli klokte halverwege de sessie de tweede tijd.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

george russell mercedes 2025 monaco vrijdag training
Russell presteert vaak goed in Canada.

McLaren kwam langzaam op gang, maar schoof uiteindelijk wel op naar plekken drie en vier. Daarmee kwamen Piastri en Norris wel nog een halve seconde tekort op Russell, maar met name Norris bleef zich verbeteren op de zachte banden. Uiteindelijk klokte hij een 1:12,1, waarmee hij slechts 0,028 achter zijn landgenoot stond. Verstappen verbeterde zich op de mediumbanden nauwelijks, en zakte steeds verder terug, terwijl hij in de pitstraat stond.

Racesimulaties

Met twintig minuten te gaan was de einduitslag duidelijk: Russell sloot een zeer sterke sessie met de snelste tijd af, voor Norris, Antonelli, Albon, Alonso, en Sainz. De top tien werd volgemaakt door Sainz, Hamilton, Verstappen, en Liam Lawson. Yuki Tsunoda kwam niet verder dan een vijftiende tijd op acht tienden achterstand. Franco Colapinto was met een achttiende tijd veruit de traagste coureur, terwijl Lance Stroll en Charles Leclerc dus geen tijd neerzetten.

Verstappen begon aan zijn racesimulatie met de zachte banden, net als Russell, waardoor duidelijk werd dat de teams die C6-band voor de race nog niet afschrijven. Lando Norris begon juist met mediumbanden aan zijn long run. In de slotminuten wisselde Verstappen ook nog naar de mediumbanden. Verstappen gaf in zijn racesimulatie aan dat zijn remmen koud aanvoelden. Wellicht koelt Red Bull de remmen dus te veel. Met minder koeling is er wellicht wel nog aerodynamische winst te behalen.

Uitslag tweede vrije training GP van Canada 2025

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws