george russell mercedes 2025 monaco donderdag Formule 1
Formule 1

Russell verklaart probleem Mercedes, Tung herkent patroon: 'Is dit dan toeval?'

george russell mercedes 2025 monaco donderdag

Een drama voor Mercedes: het team haalde Q2 met beide auto's, maar kon daar met beide coureurs geen tijd neerzetten. George Russell baalt van zijn veertiende startplek en dacht juist mee te kunnen strijden voor de beste startplekken. Russell geeft verder aan wat de fans qua strategie van de race mogen verwachten.

Russell maakte lastige vrije trainingen mee en zat aan het einde van de derde vrije training met de handen in het haar. Toch zette Mercedes in de kwalificatie een enorme stap. 'Het is heel teleurstellend, want aan het begin van het weekend waren we een beetje de weg kwijt met de afstelling. We gingen terug naar de basis voor de start van de kwalificatie.' Vanaf de eerste ronde had ik het gevoel dat ik weer helemaal terug was', vertelt Russell onder meer tegen F1Maximaal.nl.

Mercedes geeft de geest

'Kimi (Antonelli, red.) hield wat meer vast aan de afstelling die we in de derde vrije training hadden. Ik ging helemaal terug naar een voor ons bekende afstelling. Kimi had het lastig, terwijl ik er wel weer stond.' Antonelli crashte in Q1 en kon niet deelnemen aan Q2. De Italiaan moet als vijftiende aan de race beginnen, als Mercedes geen onderdelen hoeft te wisselen.

'Ik had echt het gevoel dat ik in de top vier had kunnen staan', zo denkt Russell dat hij Verstappen had kunnen staan. 'Nu is dat niet gelukt.' Russell viel aan het begin van Q2 stil en legt uit wat er misging. 'Het was vrij hobbelig. Op het rechte stuk na de eerste bocht ligt al het hele weekend een hobbel. Die hobbel voelde ik ook al het hele weekend, maar om de een of andere reden schakelde de motor zichzelf helemaal uit.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Russell verklaart probleem Mercedes, Tung herkent patroon: 'Is dit dan toeval?'
Mercedes was snel klaar in Monaco.

Oud probleem bij Mercedes

In de studio van Viaplay reageert analist Ho-Pin Tung op de verklaring van Russell. 'Nou! Vorige week zat ik thuis op de bank naar de race in Imola te kijken bij Viaplay, en toen ging Kimi Antonelli bij het uitkomen van bocht 4 hard over een kerbstone. Hij ging ook over een hobbel, en toen schakelde de auto zich uit. Hier zegt Russell min of meer hetzelfde. Misschien loopt in de auto een kabel net verkeerd op een ongelukkige plek. Is dit dan toeval?' Tung denkt dat een kabeltje losschiet bij de W16 als de coureurs over hobbels rijden.

Russell zelf baalt vooral van de gemiste kans. 'Alles klikte in Q1, en ik was een van de weinige coureurs, die geen nieuwe banden gebruikte. Ik reed maar één bocht in Q2, en toen had ik al bijna twee tienden gewonnen op mijn eigen tijd', zo keek hij naar zijn deltatijd op zijn stuur. 'Dat zou al meer dan voldoende zijn geweest om Q3 te halen met twee sets banden.'

'We hebben ook nog twee sets harde banden, dus we hadden dit weekend een serieuze kans, maar die is nu in rook opgegaan. Het weekend is voorbij, dus ik baal echt', aldus de 27-jarige. Mercedes had in Imola ook al een moeizaam weekend met slechts zes punten voor Russell en een uitvalbeurt voor Antonelli. Het lijkt dit weekend moeilijk te worden voor de Duitse renstal om nu meer punten te scoren, waardoor Red Bull Racing en Ferrari hard kunnen inlopen.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Russell verklaart probleem Mercedes, Tung herkent patroon: 'Is dit dan toeval?'
Russell werd in Imola als zevende afgevlagd.

Strategie met professor Russell

Russell heeft weinig meer te winnen in Monaco, en had er dan ook geen moeite mee om de strategische dilemma's in Monaco uit te leggen. 'Er zullen zeker gekke strategieën komen, maar we hebben ons als veertiende gekwalificeerd. We hadden in de top vijf moeten staan, dus er staan tien auto's tussen waar we staan en waar we hadden moeten staan. Mensen zullen wel wat gekke strategieën proberen, maar de helft van die coureurs kiest voor het ene uiterste, en de andere helft van het andere uiterste. Als wij dus voor een van die twee opties kiezen, zitten we nog steeds vast achter vijf coureurs.' Russell lijkt een negende plek dus als het hoogst haalbare te zien.

De Mercedes-coureur krijgt de vraag of we veel vroege pitstops gaan zien. 'Je gaat twee dingen zien: je krijgt coureurs die in de eerste ronde al een pitstop maken, en coureurs die heel lang doorrijden. Wij hebben een klein voordeel met twee sets van de harde banden, maar je kunt niet inhalen, dus verder kun je niet veel doen', beseft de nummer 4 uit het kampioenschap, die zijn aanpak ook uitlegt. 'Zodra we de startbanden weten, weten we wat we kunnen doen. Als veel coureurs voor C6-banden kiezen, stoppen ze vroeg. Als mensen voor de harde banden kiezen, willen ze lang doorrijden. Zodra we hun bandenkeuze zien, maken wij dus onze keuze.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws