Schmidt ziet gelijkwaardige auto's bij Red Bull en Ferrari: 'De perfecte combinatie' Formule 1
Formule 1

Schmidt ziet gelijkwaardige auto's bij Red Bull en Ferrari: 'De perfecte combinatie'

Schmidt ziet gelijkwaardige auto's bij Red Bull en Ferrari: 'De perfecte combinatie'

Tijdens de eerste twee races van het Formule 1-seizoen werd het duidelijk dat Red Bull Racing en Ferrari momenteel de dienst uitmaken in de sport. Ferrari pakte in Bahrein een één-twee, maar Red Bull was wel competitief, ondanks twee uitvalbeurten. Afgelopen weekend nam de Oostenrijkse revanche voor de slechte start door de race te winnen. Sergio Pérez pakte op zaterdag nog polepostion en leek de beste papieren te hebben om de race te winnen, maar uiteindelijk trok Max Verstappen aan het langste eind.

In Saoedi-Arabië kozen de twee topteams van dit moment voor verschillende afstellingen. Ferrari maakte hierin een foute keuze. 'De Red Bull-auto heeft duidelijk wat meer topsnelheid dan de Ferrari-bolide op dit moment', merkt Formule 1-journalist Michael Schmidt op bij Auto, Motor und Sport. 'Op vrijdag koos Red Bull ervoor om specifiek te kiezen voor topsnelheid, terwijl Ferrari juist meer downforce wilde. Ze waren bang dat de banden anders de race niet zouden overleven. We hebben kunnen zien dat daar totaal geen onderbouwing voor was.'

De beslissing valt echter wel te verklaren, volgens Schmidt. De Italiaanse renstal miste cruciale data van de vrijdag. 'Ferrari had de pech dat ze geen longruns konden doen op vrijdag, want beide auto's waren stuk.' Charles Leclerc en Carlos Sainz moesten hun longruns staken, omdat ze schade reden tijdens één van de eerste ronden. 'Ze hebben dit toen geprobeerd op de zaterdag, maar toen moesten ze wel op de softs rijden. Dat leverde helemaal geen representatieve tijd op, want de softs waren voor de race echt de slechtste banden.'

Geen verschil tussen Red Bull en Ferrari

Momenteel zit er weinig verschil tussen de twee renstallen. Toch leek Ferrari in Jeddah opnieuw op weg naar een fantastisch resultaat. 'Je kan niet zeggen dat Red Bull of Ferrari de betere auto had. Ferrari maakte in Saoedi-Arabië gewoon een stabiele indruk. Leclerc was elke vrije training bovenaan te vinden, en in Q1 en Q2 stond Sainz bovenaan. In Q3 werden ze natuurlijk verslagen door die spectaculaire ronde van Pérez.'

Er zit niet alleen een klein verschil tussen de twee topteams. Ook in het middenveld lijkt alles een stukje dichter bij elkaar te liggen. Dat was dan ook het doel van de nieuwe reglementen, maar Schmidt juicht nog niet te vroeg. 'Natuurlijk moet je het nog een paar races aankijken. Toch zie je dat de auto's van Ferrari en Red Bull praktisch gelijkwaardig zijn. Red Bull is dan weer sneller op de rechte stukken en Ferrari in de bochten, maar dat is de perfecte combinatie. Je ziet ook in het middenveld dat de coureurs elkaar heel makkelijk kunnen aanvallen.'

Pech voor Pérez

Ondanks dat het een feest was in de garage van Red Bull na afloop van de race in Saoedi-Arabië zal één man minder geslapen hebben. 'Als er geen safety car was geweest dan had Pérez de race gewoon gewonnen', denkt Schmidt. 'Dan had hij een gat geslagen en was hij niet meer in te halen voor de Ferrari's.' Schmidt denkt dan ook dat de Mexicaan het gat naar zijn teamgenoot enigszins heeft gedicht. 'Het was voorheen zeker een halve seconde, maar nu is het één of twee tienden.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws