Max Verstappen is uit de startblokken geschoten na de zomerstop. Een tweede plek in Zandvoort werd opgevolgd door een overwinning in Italië. Verstappen is na zijn zege opvallend positief, en ziet opeens kansen om in 2025 nog meer races te winnen. De wereldkampioen gaf ook zijn mening over de teamorders bij McLaren, en legde zijn eigen boordradio uit de laatste ronden van de race uit.
Verstappen was na zijn poleposition al redelijk positief, maar vreesde wel dat McLaren wat sneller zou zijn op zondag. De verwachting was dat Verstappen de leiding bij de start zou behouden, en daarna moest verdedigen tegen Lando Norris en Oscar Piastri. Het liep echter anders: Verstappen verloor de leiding wél, maar was snel genoeg om in de vierde ronde alweer de leiding te heroveren.
Kansen op meer zeges
Vervolgens reed Verstappen ook weg bij Norris. Na de pitstop was Verstappen ook op de harde banden ontzettend snel. 'Dat was ook fijn, omdat we natuurlijk heel lang doorreden op de mediums. Ik moest natuurlijk even wachten wat McLaren ging doen. Uiteindelijk bleven ze gewoon buiten. Ik kwam vol gas op die harde banden aanrijden. Dat voelde ook goed, want dat betekent ook dat we wel een stap vooruit hebben gezet met de afstelling', zo trekt Verstappen nog een belangrijke conclusie op basis van die laatste zestien ronden.
Verstappen baalde er in Zandvoort nog van dat Red Bull totaal niet overweg kon met de hardere banden. De Limburger vermeed de banden met witte markeringen dan ook in eigen land. Na een dominante vertoning in Italië ziet Verstappen de situatie weer wat zonniger in. 'Ik denk dat een paar circuits nu wel beter zullen uitzien, maar er zullen ook nog een paar circuits zijn waar we moeite zullen hebben.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'We weten dat de McLaren heel goed draait en een hele sterke voorkant heeft. Op een circuit als Monza kom je ermee weg als je weinig downforce hebt, ook als je onderstuur krijgt in het midden van de bocht. Dat zit er nog altijd in', zegt hij over de problemen met de RB21 in de langzamere bochten.
Verstappen trekt wel een veelbelovende conclusie. 'Er zullen nog wel een paar circuits zijn waar we misschien kans maken. Het is niet zo dat het nu opeens omgedraaid is en dat we weer volop meedoen. Je moet het wel doen in zo'n weekend en dat hebben we wel gedaan.' De Limburger doelt dan vermoedelijk vooral op Qatar. Ook Abu Dhabi, Las Vegas, en Austin kunnen goede circuits voor Red Bull zijn. In Azerbeidzjan zijn de rechte stukken gunstig, maar de hobbels en de langzame bochten een duidelijk nadeel.
Boordradio's
Vanwege de late pitstops van McLaren bouwde Verstappen zijn voorsprong uit tot zo'n twintig seconden. Engineer Gianpiero Lambiase verzocht zijn coureur om vooral geen risico's te nemen. 'No risk, full push', luidde het prachtige antwoord van Verstappen, die dus niet wilde inhouden. 'Dat is iets wat we normaal ook altijd zeggen bij Team Redline in de simwereld', zegt hij over zijn virtuele raceteam. 'Onze engineer zegt dat ook altijd: no risk, full push. Dat kan, hè?' lacht Verstappen. De wereldkampioen voegde de daad bij het woord, want in ronde 52 reed hij de op dat moment snelste ronde van de race op harde banden.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Verstappen reageerde ook nog op de teamorders bij McLaren. 'Een slechte pitstop kan gebeuren, net zoals een motor kapot kan gaan of als je zelf een fout maakt. Dat hoort er een beetje bij in het racen. Ik moest er een beetje om lachen dat Oscar die plek moest teruggeven. Daar laat ik het bij', zegt Verstappen verstandig, al is het duidelijk dat hij het er niet mee eens was dat Piastri de tweede positie moest inleveren.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties