MGU-H, ICE, CE: de benamingen van de motorcomponenten in de Formule 1 lijken nogal verwarrend. Elk weekend wordt er ook nog eens van alles gewisseld en gridstraffen liggen op de loer als er teveel wordt veranderd. Hoe zit het nou eigenlijk met al die motoronderdelen?
Om te begrijpen hoe de motorwissels werken is het eerst handig om te weten wat de componenten binnen een Formule 1-krachtbron zijn. Onderstaande onderdelen zijn gelimiteerd per seizoen:
Waarom zijn de componentenwissels aan banden gelegd?
Deze reglementen zijn gemaakt om de sport eerlijk te maken. Teams zoals Mercedes en Ferrari hebben in principe het budget om elke race een compleet nieuwe krachtbron te gebruiken voor een Grand Prix. Hierdoor is de kans dat een topteam uitvalt door motorproblemen niet echt aannemelijk. Teams moeten hierdoor zuinig omgaan met onderdelen en tactisch kijken naar wanneer ze iets vervangen.
Hoe zit het nu met het aantal wissels?
We naderen het einde van seizoen 2020. Met zeventien Grands Prix zou je ongeveer zes races moeten rijden per component waar je er drie van mag hebben. Het is niet zo dat er dan bij ronde zes een wissel plaatsvindt en het oude onderdeel in de prullenbak verdwijnt: deze gaat namelijk gewoon mee naar het circuit. Mocht het nodig zijn, kan deze altijd nog gebruikt worden.
Wat zijn de straffen op te veel wissels?
De eerste keer dat er een component vaker wordt gebruikt dan toegestaan krijgt de coureur een gridstraf van tien plaatsen. Elke keer dat een component daarna nog gewisseld wordt (naar een nieuw onderdeel, niet naar een eerder gebruikt onderdeel), wordt er een penalty van vijf plaatsen opgelegd.
Een component is pas officieel gebruikt als een coureur met het onderdeel de pitstraat uitrijdt: dus niet wanneer het 'gewoon' in de auto wordt gezet om even te testen in de pitbox. Als bijna alle onderdelen verwisseld moet worden, kan het tactisch zijn om dit in één race te doen: met een straf van vijftien plaatsen of meer moet de coureur sowieso achteraan starten.
Verlopen de wissels structureel?
Ja en nee. In het ideale scenario wisselen teams de onderdelen structureel en is er niks aan de hand. Nu is de Formule 1 natuurlijk onvoorspelbaar: een crash of een falend onderdeel kan al snel roet in het eten gooien bij de normale planning van de teams.
Wie houdt dit bij?
De FIA. Elke vrijdag bij de start van een Grand Prix-weekend wordt er een overzicht gegeven op de website van de motorsportfederatie. Tegen het einde van een seizoen lijkt het alsof iedereen in de gevarenzone is, maar nogmaals: de oude componenten kunnen nog steeds gebruikt worden. Het papiertje geeft vaak wel een kleine indicatie van de betrouwbaarheid van de krachtbronnen.
Wat gebeurt er bij een crash of brand?
Dat ligt aan de ernst van de situatie. Mocht een bolide in de fik vliegen of met hoge snelheid crashen, is de kans aanwezig dat de krachtbron grotendeels wordt afgeschreven. Wel proberen de monteurs vanzelfsprekend altijd nog de motoronderdelen te repareren, want het verlies van bijvoorbeeld twee MGU-K's aan het begin van een seizoen kan al grote problemen opleveren. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)
Door: Marnik Kok
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties